Viser søkeresultater 241 til 250 av 403
-
12-10-10, 15:55 #241
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Selv jobber jeg gradert og har gjort det hele tiden. Men det hjelper ingenting i forhold til lengden man kan gå sykemeldt, som er 52 uker. Om man jobber 80% og er sykmeldt i de resterende 20, så kan man likevel ikke være sykemeldt mer enn et år. Et system som ikke akkurat oppmuntrer til å jobbe mest mulig...
-
12-10-10, 16:37 #242
Takk for tilbakemeldinger, Smgj, Jeanette, Ruth og Blondie:-)
Bare for å presisere; jeg er ikke i knallform. Jeg er imidlertid mye mye bedre enn jeg har vært på lenge, med andre ord i min beste form etter at jeg startet på medisiner. Det er vel lett å bli litt euforisk når formen endelig bedrer seg. Utgangspunktet mitt har jo vært at jeg har vært ekstremt sliten og utafor, ordentlig nedkjørt, følt meg skikkelig j****. Så bare å merke at formen stiger gjør meg veldig glad og gir håp!. Men jeg vet jo ikke hvor dette ender og hva jeg kan forvente til slutt.
En feil jeg gjorde i begynnelsen var å gå underdosert for lenge- håper andre som leser dette og som er i begynnelsen på behandlingen, kan lære av det:-) Nå er det imidlertid ikke sikkert jeg hadde klart å øke til det nivået jeg nå har gjort, uten hc.
-
12-10-10, 18:39 #243
Jeg skjønner hva du mener. (Been there, done that. )
Du vurderer ikke i stedet å øke til 3,75 i stedet for 4, da? Jeg gikk nettopp fra 3,5 til 3,75. Og jeg synes at jeg merker denne økningen. Jeg tenker at den dosen vi er oppe i nå er gjerne en typisk vedlikeholdsdose, så da er det kanskje lurt å holde seg i rundt denne dosen en stund. Prøve seg fram sakte? (Det som er sikkert at det finnes ingen fasit her... sukk
)
-
22-10-10, 09:32 #244
En liten oppdatering. Ikke så mye har skjedd siden sist. Er i bedre form og merker at kroppen jobber hardt for å tilpasse seg en relativt drastisk doseøkning jeg har foretatt de siste par mnd. Å gå opp til 4 grain har ikke gått, fikk hjertebank og ble sliten og rar i hodet, så jeg tar kun 4 grain de dagene jeg føler kroppen kan takle det. Er overbevist om at jeg skal opp til 4 grain men må gi kroppen tid til alle omveltningene.
At formen er bedre, er selvsagt fint. Fungerer nå relativt normalt i heimen, dvs med husarbeid og gjøremål. Er sykemeldt fremdeles så har ikke utfordringer mht jobb i tillegg, men jeg merker at dagene hjemme blir lettere og at jeg tåler lett trening bedre, hvilket jeg gjør nesten hver dag nå. Når det er sagt, er jeg ikke klar for å jobbe ennå- ikke fullt i alle fall. Var på langtur i helgen og merker at jeg ikke tåler stress godt. Er også helt avhengig av å spise nesten så ofte som annenhver time for å holde koken og for at kroppen skal være i balanse. Om dette "regimet" brytes, blir det trøblete (blir svimmel og noe apatisk, og det tar forholdsvis lang tid å hente seg inn igjen).
En link jeg vil anbefale i tillegg til STTM- siden er http://misslizzy.me/hypothyroid/
Hun har bl.a. slitt med både lavt stoffskifte, binyretretthet og hypoglykemi (må spise ofte). Jeg sendte en mail til henne for å høre om hvordan formen var nå, og svaret var særdeles oppløftende:
Thanks so much for emailing and sharing your story, I totally relate! I am so glad you found my site, and to hear that it's been helpful for you. I absolutely understand how frustrating it is to struggle with this condition, my heart goes out to you. There definitely is hope! Absolutely, my life has improved 300%.
I live a normal life now and do things I could never do, like exercise for hours and still have energy for more. And exercise every day of the week. Before treatment I could barely exercise at all, and definitely not every day. Sometimes even walking up stairs was too tiring. Now I can run 3-4 miles and not be sore the next day. When I say it feels like a miracle, it truly does. Some days I have less energy, but what I would now consider "normal" for most people. It does take people time to get the medicine dosages optimized for their bodies. Imagine its like turning a big ship, it can be done but it takes time and effort.
As for work, yes I definitely can work, and find it much easier than every. Things that would have been impossible before I find effortless now. I hear from so many women who struggle to get through the day, and many can't work. It's tragic that we can live like this. But we are here to help each other! The hypoglycemia got better for me on the thyroid and adrenal meds, but I have to eat every two hours like you. A handful of nuts works beautifully. And not eating carbs keeps my blood sugar more even.
It's fantastic you are getting treatment, both for adrenals and thyroid! You made excellent choices! I hear Erfa is great. And Cortef, definitely, 20mg is about what I take. I've been taking Cortef for over 2 years and it continues to help me. My doctor said I may be on it my entire life, so I am not in any rush to stop as long I see benefits. How much Erfa are you taking? Are you starting to feel better? If you aren't feeling better, your dose might be too low. I see this often with people. I felt an immediate improvement when I did these two things with my thyroid meds (which others highly recommend):
1. Take the thyroid pills sublingually (meaning let it dissolve under your tongue). The medicine gets directly into the blood stream this way. And it means you can eat immediately before or after taking the medicine. (Commonly people swallow the pill, then eat and the food interacts with the medicine, making it totally ineffective.)
2. Take pills three times a day to keep even medicine in the body. For example, I take 2.5 pills day. The first one in the morning when I wake up, the second around lunch, and the half pill around dinner time.
I hope that helps and definitely let me know what your thyroid dose is. Have hope, you are so close to solving this!
xxoo
Lizzy
-
22-10-10, 11:28 #245
1: Aha
nyttig å vite at man kan spise og drikke rett etterpå "oppløsningen". Jeg har jo drøyd med å spise i bortimot en halvtime
2: Da blir det jo også greiere mtp å dele opp dosen - jeg tar jo 5-om-dagen nå (verstingdager: 6x60mg).
Ellers så får vi krysse fingrene for at vi slipper å også måtte bruke hydrokortison resten av livet ...
men for all del: heller det enn å fortsette å leve i Limbo
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
22-10-10, 13:00 #246
Enig, selveste prikken over i'en på historien hennes ville jo vært at hun hadde klart å slutte med hc. Men- som du sier- om hc er prisen man må betale for å bli i like bra form som "Miss Lizzy" har blitt (selv om det kanskje er mye å håpe på:-), er det en relativt billig pris som er verdt det BIG TIME. Synes jeg i alle fall.
-
22-10-10, 13:21 #247
-
22-10-10, 13:51 #248
Heisann Berit
Veldig flott at formen din er stigende. Morsomt med linken du satte inn. Vi kan saktens trenge solskinnshistorier for å hold motivasjonen oppe hva angår medisiner, kosthold osv. Bare se på før og etter bildene hennes. Hun ser jo så mye sunnere og frisker ut
Det eneste jeg er veldig skeptisk til er den linken hun henviser til for å behandle RT3. Jeg er nok blant de som har for høye nivåer av RT3 i forhold til regnestykket. Skulle gjerne forsøkt en ren T3 behandling for å fjerne RT3, men det tør jeg rett og slett ikke. Hva skulle skje hvis man da får omgangssyke hvor man ikke klarer å holde på medisiner. Jeg bor ikke akkurat i sentrale strøk hvor det er kort veg til nærmeste sykehus. Hun skriver jo at man kan havne i myksødemkoma etter 24 timer uten T3. Jeg tør ikke det. Håper at ved høydose behandling med Erfa kan gjøre samme nytte. Da vil jeg kanskje oppnå mindre omdanning fra T4 til RT3 og kanskje oppnå samme effekt?
-
22-10-10, 14:25 #249
Hei:-)
Akkurat Rt3 kan jeg veldig veldig lite om. Har planer om å lese meg opp på det, men har bare ikke kommet så langt. Er derfor redd jeg ikke kan svare deg på dette, men kanskje andre kan?? Hva er forresten regnestykket du snakker om?
Ang det med omgangssyke så kan jo det også være et problem for oss som går på hc. Mener jeg leste et sted at tabletten vil være tatt opp av systemet innen en halv time, så om man klarer å holde seg en halvtime går det vel greit. Men akkurat dette har jeg tenkt å forsøke å finne et klart svar/løsning/plan på, har bare ikke kommet så langt...
-
22-10-10, 15:32 #250
Du skal dele FT3 verdien på RT3 verdien og tallet du får skal ikke være under 20. Hvis tallet er under 20 så har du thyroideahormonresistens. Jeg får 13,etellerannet....

Joda akkurat det samme skjer hvis vi får omgangssyke når vi står på HC Vi skal IKKE satse på at å vente en halvtime med å spy holder for med magetarminfeksjon kan du ikke være sikker på at det du har i deg absorberes nok, og vi må da kontakte lege umidelbart. Men jeg vet hva slags behanling jeg får og at behandling kan iverksettes på legevakten. Det er jeg ganske skråsikker på at de ikke kan dersom det samme skulle skje iforhold til stoffskiftemedisiner fordi myksødemkoma er altfor sjelden, dessuten har jeg ikke lyst til å bli proppet full av syntetisk T4.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30
Svar med sitat

Bokmerker