Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    2

Standard Masse rare symptomer

Har i 2.5 år hatt masse rare symptomer og lurer på om det har med stoffskiftet og gjøre,,det siste året har jeg hatt.
    -Tretthet
    -Føler meg svak i venstre side,,men ikke fysisk svak
    -Rar i tungen
    -puls 60 men hopper fort over 100 med minste anstrengelse.
    -blodtrykk på 110 men hopper opp og ned som en jojo.
    -visse perioder om natten er jeg numm i armen hver gang jeg våkner.
    -kald på venstre legg av og på
    -stivhet som kommer og går i kne og rundt ellers i musklene noen timer om gangen spesiellt om morgen.
    -1 uke så var plutselig håndleddene føles svake og ble bedre når jeg trente dem.
    -vondt i brystet noen uker men gikk bort igjen,legen fant ikke noe gale.
    - hele tiden føler rare ting i kroppen so at ikke alt er som det skal være.
    -Stor depresjon,,og hele tiden tror det verste,,spesiellt med alle rare symptomer.
    - blir helt rar og symptomene forsterkes mye når jeg er blant mye folk.
    -Mye rykninger i kroppen når jeg prøver og sove,,,men har gått vekk etter jeg startet med magnesium inntak.

Fikk akkurat igjen blodprøve som viste

høyt kolesterol 6 skal være under 5
    Og en kolesterol på 4,65 som skal være under 3.
    D vitamin på 18 som bør være mellom 20-55
    t4 112 skal være mellom 58-161 nmol/l
    tsh 1.0 g skal være mellom 0.4-4.0 blodprøven ble tatt på ettermddagen klokken 3 så kanskje derfor den er lav.
    Anti Tyroglobulin 65 skal være under 50 u/ml
    Antitpo 38 skal være under 35 u/ml
    Leikocyte i urin 83 som skal være under 28 tegn på urinveisinnfeksjon.
    Prøven er tatt i utlandet så derfor er det sikker litt andre referanser på blodprøvenivåene.

Så spørsmålet er hva kan jeg ha? og hva bør jeg gjøre? ,,da jeg ikke er i form i det hele tatt og har gjerne lyst til og fungere igjen,formen svinger i hytt og vær med masse rare symptomer som kommer og går.

Ivar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Masse rare symptomer

Det ser hvertfall ut som om du lider av d vitamin mangel, og symptomene på dette kan jo ligne stoffskifte problemer. D vitamin virker jo inn på stoffskiftet også.

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...gel-14515.html

http://olinesunivers.wordpress.com/2...itamin-mangel/

http://www.nettdoktor.no/ernaering/v...r/vitamind.php

Så les disse, det kan hvertfall sammenlignes med mange av symptomene dine.

Du bør kjøpe deg d3 vitamin, og starte opp med dette. Pass på at det er vitamin d3 du kjøper og ikke d2!
    Sist endret av Jeanette Ws.; 18-10-10 kl 14:41
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Masse rare symptomer

Sitat Opprinnelig skrevet av ivar Vis post
    Fikk akkurat igjen blodprøve som viste

høyt kolesterol 6 skal være under 5
    Og en kolesterol på 4,65 som skal være under 3.
    D vitamin på 18 som bør være mellom 20-55
    t4 112 skal være mellom 58-161 nmol/l
    tsh 1.0 g skal være mellom 0.4-4.0 blodprøven ble tatt på ettermddagen klokken 3 så kanskje derfor den er lav.

..
    Slutter meg til Jeanette vedr d-vitamin - jeg tar nå 5000IU om dagen + K2-vitamin.
    Dvs jeg tar andre tilskudd også, men D3 og K2 hører spesielt sammen.
    Det er et eget forum om D-vitamin og inne hos n´Finn og rexxy69 (egne forum) står det mer om dette.
    Det er også et eget forum vedr kolesterol - Anisa har gitt oss mye info - f.eks her fra Ravnskovs bok
    "Hvorfor et højt kolesteroltal er nyttigt"
    som er en opfølger til Uffe Ravnskovs første bog "Kolesterol – myter og realiteter":

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Om kolesterolhypotesen

Lad mig begynde med at fortælle, hvad kolesterolhypotesen egentlig går ud på. Den består af tre påstande. (Hvorfor jeg kalder dem påstande, vil læseren snart forstå).

Ifølge den første stiger kolesteroltallet, hvis vi spiser for meget mættet fedt, og et højt kolesteroltal er farligt. Her er der sikkert nogle, der rynker panden. Et højt kolesteroltal er vel ingen sygdom?

Helt rigtigt. De få, der har gjort sig umagen at følge med i den videnskabelige litteratur, vil sikkert også smile. Ved kolesterolforskerne ikke, at ældre mennesker med et højt kolesteroltal lever længst?

At kolesteroltallet stiger, bekymrer imidlertid ekperterne, fordi det ifølge påstand nummer to resulterer i, at vore glatte og smidige arterier forvandles til klippefyldte alpefloder. Det er der imidlertid heller ikke noget, der tyder på. Årsagen er en helt anden.

Den tredje påstand er, at hvis en arterie bliver tilstrækkeligt åreforkalket, så opstår der let en blodprop, som kan udløse et hjerteinfarkt eller et slagtilfælde. Det stemmer heller ikke. Det er ikke åreforkalkningen, der fremkalder blodpropperne. De opstår først, når der går hul på nogle små blærer i arterievæggen.

Nu hører jeg spørgsmålene svirre i luften: Hvis det høje kolesteroltal er ufarligt, hvad er så årsagen til åreforkalkning? Og hvad er det for nogle blærer, du taler om? I en kriminalroman afsløres morderen ikke i første kapitel. Læseren må vente til de sidste. Først nogle kendsgerninger om fedt og kolesterol.

Det mættede fedt

Fedt er en blanding af forskellige fedtsyrer, og fedtsyrer består hovedsageligt af lange kæder af kulstof- og brintatomer. Hvis der er det rette forhold mellem atomerme, kalder man fedtsyrerne for mættede, og med det menes at kulstofatomerne er mættede med brintatomer. De mættede fedtsyrer er stabile, fordi atomernes elektroner passer perfekt til hinanden. Det er en nyttig egenskab, fordi de mættede fedtsyrer er en vigtig bestanddel i alle vore celler og nervetråde. Det er også de mættede fedtsyrer, som dominerer i modermælken og i de animalske fødevarer. Indeholder vores mad for få mættede fedtsyrer, kan vi hente flere fra fedtcellerne.

Vi kan også producere dem selv ved at omdanne kulhydraterne til fedtsyrer. Kulhydrater findes i kartofler og andre rodfrugter og i al mad, der fremstilles af mel, ris og sukker. Hvis vi spiser flere kulhydrater, end vi har brug for, gemmer vi noget af overskuddet som glykogen i musklerne og i leveren. Resten laves om til mættede fedtsyrer, som deponeres i fedtcellerne.

Hvordan kan nogen tro, at molekyler, som vi selv producerer i store mængder, og som er en vigtig bestanddel i al menneskeligt væv, er skadelige for vores helbred? Det er simpelthen et bedragerisk mesterværk at have overbevist den halve verden om, at for meget mættet fedt i maden skader helbredet Der findes også mængder af videnskabelige undersøgelser, der har vist, at det ikke stemmer.

Nogle fedtsyrer savner to eller flere brintatomer, og nogle af kulstofatomerne må derfor dele brintatomer med hinanden ved hjælp af det, man kalder dobbeltbindinger. Hvis der blot findes en dobbeltbinding, kaldes fedtsyren for enkeltumættet, hvis der findes flere, kaldes den flerumættet.
    De enkeltumættede fedtsyrer er dem, der dominerer i raps- og olivenolie, men der findes også en hel del i animalsk fedt. Nogle påstår, at vi lettere får hjerteinfarkt, hvis vi ikke spiser tilstrækkeligt med enkeltumættede fedtsyrer. Det er en absurd tanke, fordi vi selv kan producere lige så mange enkeltumættede fedtsyrer, som vi behøver. Der findes heller ikke et eneste eksperiment, der har vist, at det er gavnligt at erstatte mættet fedt med enkeltumættet.

De flerumættede fedtsyrer findes frem for alt i majs-og solsikkeolie samt i fedt fra fisk og skaldyr. De fleste af planteoliernes flerumættede fedtsyrer har tilnavnet omega-6, mens de, der findes i fisk og skaldyr kaldes for omega-3. Vi behøver små mængder af begge grupper. Nogle af dem kan vi ikke selv producere, og da vi behøver dem for at kunne fungere normalt, kalder vi dem for livsvigtige.

Samspillet mellem de flerumættede fedtsyrer og kroppens funktioner er uhyre kompliceret, men meget tyder på, at vi spiser alt for mange omega-6 fedtsyrer i dag, hvilket gør, at de inflammatoriske mekanismer, som normalt er nødvendige, for at vi kan overleve, tager overhånd og bliver skadelige. Forklaringen er, at de flerumættede fedtsyrer er ustabile. De forsøger derfor at stjæle brintatomer fra nabomolekylerne, hvorved både de selv og deres ofre udvikler skadelige egenskaber. Man siger, at de flerumættede fedtsyrer oxiderer. For at forhindre dette har vi nogle molekyler, som kaldes antioxidanter, men spiser vi for meget flerumættet fedt klarer antioxidanterne ikke opgaven, og det kan være skadeligt for sundheden.

Kolesterol

Da jeg hørte om kolesterolhypotesen for første gang, var jeg lige blevet læge fra Københavns Universitet. Mine kundskaber i biokemi var endnu nogenlunde intakte på det tidspunkt. Jeg vidste derfor, at kolesterol er et livsvigtigt molekyle. Man kan for eksempel ikke bygge cellevægge eller nervetråde uden kolesterol. Vi producerer også sexhormonerne og stresshormonet kortisol ved at ændre en smule på kolesterolmolekylet, og med solens hjælp forvandler hudcellerne kolesterol til D-vitamin.

Hjernen fungerer ikke uden kolesterol. De kemiske processer, der starter nerveimpulserne, kræver, at der uafbrudt produceres kolesterol. Det er således ikke så mærkeligt, at den højeste koncentration af dette vigtige stof findes netop i hjernen.

Liv kan ikke skabes uden kolesterol. Derfor er æg den mest kolesterolrige føde, vi har. Der behøves nemlig meget kolesterol for at fremstille en levende varmblodet skabning. Kolesterolet er så vigtigt for os, at hver eneste celle i kroppen er i stand til at producere det. Hvis cellerne behøver mere, end de selv er i stand til at lave, kommer leveren til hjælp og sender mere af den kostbare vare med blodet. Vi producerer tre til fem gange mere kolesterol, end vi spiser. Hvis vi spiser for lidt, øges produktionen; hvis vores mad er rig på kolesterol, holder cellerne pause. Det er derfor, det er så svært at påvirke vores kolesteroltal ved at ændre på kosten.

Påstanden, at vi risikerer at dø af hjerteinfarkt, hvis der er en smule mere kolesterol i blodet end normalt, forekom mig lige så vanvittig, som at gule fingre skulle være årsagen tillungecancer. Jeg var derfor overbevist om, at mere forstandige forskere snart skulle sætte punktum for den ide.

Desværre tog jeg alvorligt fejl.

Hvorfor skrev jeg denne bog

Min første bog "Kolesterol - myter og realiteter" var en detaljeret og kritisk analyse af de videnskabelig studier, som man har anvendt til at gennemføre kolesterolkampagnen. Jeg fortalte også om de talrige studier, der har vist, at kolesterolhypotesen er et luftkastel, men det er noget, som de fleste kolesterolforskere foretrækker at ignorere.

Jeg tror, at mange læsere har haft svært ved at forstå, hvordan man i strid med al videnskab har formået at overbevise en hel verden om kolesterolets og det mættede fedts farlighed. Med denne bog vil jeg derfor vise, hvordan det er gået til, hvordan det har været muligt at forvandle hvidt til sort ved at ignorere alt det, der taler imod; ved at overdrive eller forvanske trivielle forskningsresultater; ved at citere modstridende resultater på en måde så læseren får indtrykket, at de støtter hypotesen; ved at ignorere, undertrykke eller latterliggøre kritiske forskere eller deres resultater; og ved at publicere manipulerede resultater i de videnskabelige tidsskrifter.

I den første del af bogen, den del jeg kalder Myterne, fortæller jeg helt kort om tilhængernes vigtigste argumenter og om alt det, der viser, at de ikke holder. For at læseren skal kunne forstå rækkevidden af vildfarelserne på dette område og af hensyn til dem, der ikke har læst min første bog, har jeg gentaget nogle af de mest indlysende argumenter mod kolesterolhypotesen i forkortet og forenklet form.

I den anden del, Hvordan man holder liv i en død ide, giver jeg eksempler på de mange metoder, som anvendes til at vildlede os.

Det er let at kritisere, når man ikke selv har nogle ideer, siger mine modstandere. Det har jeg imidlertid. Bogens sidste afsnit handler om det, jeg mener, er den virkelige årsag til åreforkalkning og dens følgesygdomme. Det er en ny hypotese, som jeg har udviklet i samarbejde med Kilmer McCully, ham som opdagede forbindelsen mellem homocystein og åreforkalkning. Vi mener, at den forklarer alt det, der ikke stemmer med kolesterolhypotesen, men den, hvis hjerne har taget alt for meget skade af Hjerteforeningens hjernevask, vil nok have svært ved at forstå den.
    Alle bør ta sine blodprøver fastende - og da er det selvfølgelig best å ta om morgenen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Om TSH, en del mennesker kan ha symptomer på lavt stoffskifte men en TSH på 2-noe, og med ft4 og ft3 sånn midt på og i nedre halvdel. Dessverre kommer man ingen vei hos legene med slike tall.

Men normal TSH hos helt friske er ganske tett ved 1. Og behandlingsmål hos pasienter som tar levaxin er 0,5-1,5.

FT4 og ft3 svinger noe med årstid, og hvis man har vært forkjølet eller noe så svinger de litt også pga. et fenomen som heter NTIS. Altså hvis man er syk, så skrur kroppen end stoffskiftet ved at TSH og ft4 og ft3 går mer eller mindre ned. De sretter så opp igjen etterpå men kan hoppe litt rundt en liten stund til de ligger rolige. De har noen grafer på nettet som viser slike forløp.
    Så man kan ikke stirre seg blindt på tallene. Man må ta flere prøver over tid.

Det som også trenge, er antistoffprøver. Hashimots, som de fleste av oss har, er en autoimmun sykdom. Det er Anti-TPO som angriper kjertelen. Man kan føle seg syk av den alene.
    På ultralyd så kan man se angrep på skjoldkjertelen ganske tydelig. Ultralydbildet av kjertelen blir mørk (ekkoarm). På tyske og østerriskse forums ser man ofte at de blir sendt til ultralyd for å få fastlått om de har en begynnede hashimotos. Her er man ikke så opptatt av det, men venter til TSH blir høy.....

Ellers kan jeg tipse om at man bør ta TSH-prøven om morgenen, siden den er halvparten om ettermiddagen. Brant meg selv på det. Hvis man har en TSH på 2 om ettermiddagen, kan TSH godt være 4 om morgenen....

..
    Det at tallene spretter litt opp og ned er ikke uvanlig når man holder på å bli hypo, som siste krampetrekning fra en døende kjertel.

..(hvis du vil ha behandling, er det lurt å ikke begynne med bra ting som selentilskudd ennå, selen kan senke antistoffene og heve ft3 slik at TSH blir noe lavere......)

nora

Håper du ikke har feil på stoffskiftet ditt, men du vil uansett finne masse nyttig info her inne
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ønsker svar hva det kan være

Jeg lurer litt på den D-vitaminprøven din ?
    Er det OH-25 D3 ?
    Da er det andre refgrenser enn her, men uansett er den for lav, og det er ikke bra å gå med. Kjøp deg D-vitamin og pass på at det er D3 (colecalsiferol)
    Ved slike mangeltilstander bør en ta opp til 100µg/dag (4000IU) i mange måneder. Særlig når dette er en høstmåling. Noen foreslår enda høyere doser.

Symptombeskrivelsen din kan godt passe med for lav T4.
    Thyreoideahormon-prøven er en totalmåling som ikke kan tolkes med sikkerhet. Fritt T4 er bedre.
    TSH=1 kan tolkes som at kontrollsystemet mener at T4 er ok. Den kan ha vært 2 om morgenen da....
    At den er noe lav kan ha flere årsaker. Lav D-vitamin kan være årsaken.
    At totalkolesterolet er høyt skyldes nok lav T4, men analysen burde vært fritt T4.
    Årsaken til de fleste lave T4-count er nok antistoffer, og da er jo situasjonen alvorlig. Anti-TG og anti-TPO er jo litt over grensa, men man kan håpe det er gråsoneverdier.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2010
    Meldinger
    2

ja det er OH-25 D3 og de skriver i blodprøven at den bør være 36-40 som bra mens min er 18 ng/ml
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Skal helst være over 100 den.
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1365847

Er bare å begynne å gomle Ivar
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Kære Ivar
    Vil bare lige nævne for dig, at jeg har en veninde, der havde mange symptomer, der ligner dine - de skyldtes mangel på dels d-vitamin, dels b12-vitamin. Med hensyn til det sidste skal man huske at tage alle slags b-vitamin og så evt. noget ekstra af den slags b-vitamin, man mangler, som fx altså b12.

Jeg selv har haft det rigtig dårligt med 'bare' at have mangel på d-vitamin. Det er helt afgørende for muskler og meget andet - bl.a. fordøjelsen - at der er nok af det i kroppen.
    Man kan vælge enten at spise piller eller få ekstra vitaminer som indsprøjtninger. Det sidste fylder så vidt jeg ved lageret noget hurtigere op. Det var det, jeg valgte - man bliver altså godt nok noget øm i låret efter de første par gange ... Men det virker !

Uanset hvilken form, man vælger, så skal man sørge for at vedligeholde resultatet med vitaminpiller.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 18-10-10 kl 22:33 Begrunnelse: præcisering vedr. indsprøjtninger

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

VIGTIG TILFØJELSE: Nogle mennesker har meget svært ved at optage b-12 gennem kosten og gennem vitaminpiller. Der må indsprøjtninger til. Min far er en af dem, der er dårlig til dette, og han får jævnligt indsprøjtninger. Det er uproblematisk, bortset fra, at det selvfølgelig er upraktisk. Men vitaminet løser mange meget større problemer ...

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du kan også få kjøpt flytende B vitaminer på nettet http://www.iherb.com/ for eksempel. Jeg bruker det. det blir nok mye rimeligere enn sprøyter. Mange trenger å ligge høyere enn det mange leger synes er ok, nemlig lavest i referanseområdet for B-12, før de har det bra.

D3: på norske vitaminer står det en maksdose på 10 mg. Den er i utgangspunktet alt for lav. Les om D3 her http://www.vitamindcouncil.org/

Jeg tar 40 mg hver dag. Og jeg ligger over 100 på verdier. Det er ikke farlig å ta mye når du ligger lavt. Men det er lurt å sjekke med blodprøver av og til. Lav D3 kan påvirke mange ting!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Ønsker svar hva det kan være

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    VIGTIG TILFØJELSE: Nogle mennesker har meget svært ved at optage b-12 gennem kosten og gennem vitaminpiller. Der må indsprøjtninger til. Min far er en af dem, der er dårlig til dette, og han får jævnligt indsprøjtninger. Det er uproblematisk, bortset fra, at det selvfølgelig er upraktisk. Men vitaminet løser mange meget større problemer ...

Nielsigne
    Jeg har det slik. Det er fordi jeg mangler noe som heter intrinisic factor; dette ble oppdaget via blodprøve hos Aker.
    Jeg har flere ganger tatt B12-injeksjoner og ligger nå på et godt og høyt nivå.
    For de som har lavt stoffskifte er det en fordel å ligge endel høyere enn det som defineres som "normalområdet"
    (jeg vet ikke hvordan det forholder seg for de som har høyt stoffskifte).
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Pas på hvad du ønsker dig:-)
    Av Rogi i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 21-01-10, 22:58
  2. Overrasket over prøveresultater - ønsker råd
    Av Katarina i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-05, 10:26
  3. Vi ønsker oss barn nr. to