Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    2

    Standard Overrasket over prøveresultater - ønsker råd

    Jeg lider av langvarig mild depresjon og det ble derfor tatt blodprøver for å se om dette kunne skyldes lavt stoffskifte. Det viste seg å være høyt stoffskifte og jeg ble mildt sagt overrasket!
    Jeg er overvektig, opplever rask vektøkning, orker ingenting, blir sliten veldig fort, er deprimert, har et enormt søvnbehov, føler meg sjelden uthvilt selv om jeg sover "nok" og er glemsk. Altså en god del symptomer på lavt stoffskifte. Men man kan jo ikke argumentere mot resultater av en blodprøve...
    Det ble foretatt en ekstra blodprøve for å bli helt sikker og den har jeg ikke fått svar på ennå. Men legen virket rimelig sikker.
    Siden jeg så langt ikke har noen plager som kan skyldes det høye stoffskiftet tror jeg ikke at jeg ønsker noen behandling. Jeg sliter nok med vekten som det er.
    Mener dere at jeg bør få behandling? Er det farer ved å ha høyt stoffskifte som jeg ikke er klar over? Hva innebærer det egentlig? Regner med at legen vil si noe om dette når den siste blodprøven er analysert, men jeg vil gjerne vite litt mer nå og ha gjort meg opp en egen mening.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  2. #2
    baremei Gjest

    Standard

    Vi bør også få blodprøvesvarene dine, det er mye lettere å mene noe da, sammenholdt med symptomer.
    Husk å få med referanseverdiene, de står gjerne i parentes bak resultatet.

    Har du tidvis høy puls og hjertebank, indre uro og stresser for ingenting?

  3. #3
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    2

    Standard

    Husker ikke prøveresultatene. Skal få dem med meg neste gang.
    Nei, jeg har ingen av de symptomene. Det eneste som muligens kan passe er at jeg svetter mye og ofte.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

  4. #4
    baremei Gjest

    Standard

    Da høres det jo mer ut som lavt enn høyt, selv om de kan overlappe. Du blir akkurat like utslitt av begge deler.

    Man kan også ha lavt stoffskifte med lav TSH, spesielt hvis FT4 er lav samtidig. Jeg hadde det, med tilfeldige episoder med høyt pga knuter i kjertelen som produserte hormoner uavhengig av behov.

    Du kan bare ringe legekontoret og få oppgitt tallene dine.

  5. #5
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Celleresistens er når T3 ikke kommer inn i cellene, tross at det finne si rikelig monn. Det er en meget sjelden tilstand, men prøven er enkel å utføre, men utføres bare få steder.
    Ofte er både TSH og fritt T4 høye, og ofte mistenkes man får å ha et høyt stoffskifte.
    MEN når cellene utestenger thyroxinet er det i praksis lavt stoffskifte pasienten har.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn