Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
  1. #1
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

    Standard Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?

    Tok blodprøver på dette i april da det ble konstantert et alldeles forferdelig lavt stoffskifte. Calsium var da på 2.57 og kalium 3.8.
    Kreatinin var på 104. Er dette normale verdier?
    Hvor ofte bør man ta disse prøvene?
    Sist endret av Admin; 12-09-09 kl 14:08 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Referanseverdier varierer med hvilke metoder og utstyr som labben har brukt.
    Kalsium har (Ca da) 2,2-2,5 Kalium 3,5-5 og Kreatinin sånn 80-100.
    En tar jo ikke disse prøvene regelmessig. Blir vel bare i en feilsøking eller til at en vet at de er i orden.

    Resultatene dine er nok preget av stoffskiftetilstanden på prøvetidspunktet og du bør nok ta disse igjen når den er bedret.
    Kalsium skal ikke være høyt, og det er din. Spesiellt ikke hvis PTH-hormonet også er høyt, så ta dette samtidig med måling av ionisert Kalsium.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  3. #3
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

    Standard

    Tok nye blodprøver i forrige uke jeg:

    Ca:2.37
    Kalium: 4.2
    pth:1.8 1.0-5.0
    tsh: 2.21 0,20-4.50
    f3:5.0 3.5-8.0
    f4 16.9 8.0-21.0


    forige mnd var f3 5.9, f4 13,4, 0g tsh 5,23.

    Noen som kan hjelpe meg å tyde disse?
    Hvorfor er f3 lavere nå? og f4 høyere?

    Føler meg av og til fortsatt veldig uggen og tykk i halsen, frossen og het. Har også mange bra dager. Hva skyldes det da?
    Sist endret av Admin; 12-09-09 kl 14:08 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Du har en lav PTH, det er generelt bra, siden man kan ha alle symptomer på lavt stoffskifte med en høy PTH.
    Calsium, det fins to prøver, calsium og ionisert calsium. Den siste er mye mer nøyaktig siden den første varierer med bindeproteinene og sier lite.

    Om TSH, en del mennesker kan ha symptomer på lavt stoffskifte men en TSH på 2-noe, og med ft4 og ft3 sånn midt på og i nedre halvdel. Dessverre kommer man ingen vei hos legene med slike tall.

    Men normal TSH hos helt friske er ganske tett ved 1. Og behandlingsmål hos pasienter som tar levaxin er 0,5-1,5.

    FT4 og ft3 svinger noe med årstid, og hvis man har vært forkjølet eller noe så svinger de litt også pga. et fenomen som heter NTIS. Altså hvis man er syk, så skrur kroppen end stoffskiftet ved at TSH og ft4 og ft3 går mer eller mindre ned. De sretter så opp igjen etterpå men kan hoppe litt rundt en liten stund til de ligger rolige. De har noen grafer på nettet som viser slike forløp.
    Så man kan ikke stirre seg blindt på tallene. Man må ta flere prøver over tid.

    Det som også trenge, er antistoffprøver. Hashimots, som de fleste av oss har, er en autoimmun sykdom. Det er Anti-TPO som angriper kjertelen. Man kan føle seg syk av den alene.
    På ultralyd så kan man se angrep på skjoldkjertelen ganske tydelig. Ultralydbildet av kjertelen blir mørk (ekkoarm). På tyske og østerriskse forums ser man ofte at de blir sendt til ultralyd for å få fastlått om de har en begynnede hashimotos. Her er man ikke så opptatt av det, men venter til TSH blir høy.....

    Ellers kan jeg tipse om at man bør ta TSH-prøven om morgenen, siden den er halvparten om ettermiddagen. Brant meg selv på det. Hvis man har en TSH på 2 om ettermiddagen, kan TSH godt være 4 om morgenen....

    Dine tall: f4 13,4, 0g tsh 5,23 forrige måling viser ganske klart at hypofysen syntes at du var hypo. Ft4 er også ganske lav.
    Det at tallene spretter litt opp og ned er ikke uvanlig når man holder på å bli hypo, som siste krampetrekning fra en døende kjertel.

    Jeg synes det ser ut som om du er hypo, og symptomene passer også. Og legen har sjekket calsium og PTH også slik ha skal, siden de kan gi lignede symptomer.

    Leverprøvene og B-12 og kolesterol kan også være avvikende på nåværende tidspunkt.

    PÃ… labben hvor blodprøven ble analysert, har de en øvre grense på 4,5 for TSH Jeg synes det er ganske høyt, AHUS har gått ned til 4 for ett år siden og Aker til 3,6 for flere år siden.

    Ble det skrevet noe problemstilling på lab-rekvisisjonen?
    Da får man et svar fra en spesialist som ser på alle tall og kommenterer dem for legen.
    Lurer på hva svaret var når TSH var 5,23.

    Hva gjøre nå?
    Vel, håper legen vet at TSH stiger langsomt, og at TSH kan være treg i å rikke seg, og følge flere uker etter symptomene.
    Legen min nektet å ta flere prøver fordi han ikke visste det. Min ft4 var da helt i bånn av referanseområdet og TSH var 2,5.

    Akkurat nå trenger du nye prøver om noen uker.....

    (hvis du vil ha behandling, er det lurt å ikke begynne med bra ting som selentilskudd ennå, selen kan senke antistoffene og heve ft3 slik at TSH blir noe lavere......)

    nora

  5. #5
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

    Standard

    Takker for svar.
    Bruker nå levaxin 100 mikrog/dag.
    Anti-tpo på 3510
    b12, blodsukker, hematologisk status var normalt. Ultralyd kjertel viser moderat forstörret som ved struma

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Hei! hvis du bruker levaxin nå, er neste skritt å finne ut hvilken dose dutrenger, og vhor din individuelle TSH og ft4 og ft3 skal være.
    Det er individuelt.
    Behandlingsmål (offisielt) her i NOrge er en TSH på 0,5-1,5, men noen trenger en lavere TSH.
    Jeg personlig og andre må heller gå etter ft4 og ft3 , hos meg må begge være i øvre halvdel.
    Mange trenger en bestemt verdi , f. eks. ft4 på 18 som eksempel.

    Antistoffene dine er veldig høye.
    Prøvd selen og omega-3 og annet?

    Angående calcium, som du spurte om:

    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=154053 her bruker de 2,10 -2,60 som referanseområde på calcium (korrigert for albumin)

  7. #7
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

    Standard

    Nei jeg har ikke prövd noe mot antistoffene....jeg burde kanskje det da....

  8. #8
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Angående calsium, når den er høy så skal PTH være lav, og det er det hos deg, og det ser riktig ut....

    De som er hyper, er mer opptatt av antistoffene, og man kan hente noen tips hos dem for å prøve å få dem ned.

    Man kan unngå det som trigger dem, det er typisk jod, aspartam, MSG, royking, stress, mye karbohydrater, ting man er allergisk mot, gluten, og mer.

    Selen er nok det første man bør prøve, og ta det hver dag.
    Man føle seg litt overdosert i et par dager når man begynner med selen.

Lignende tråder

  1. normale (?) prøvesvar, men ingen bedring..
    Av caspar i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 24-10-07, 15:31
  2. Hjertebanken og uro med normale tal
    Av Louise i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 20-06-07, 19:04
  3. Fremdeles normale prøvesvar......
    Av Nala i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 32
    Siste melding: 05-06-07, 22:14

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn