Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Threaded View
-
19-10-10, 03:51 #16
Sv: Trenger jeg binyremedisin?
Fint at du skriver, har også tenkt på deg.
Leit at du har blitt så dårlig. Men å hoppe av og på medisiner gir nok slik effekt. Du etterlyser solskinnhistorier, de finnes. Les f.eks tråden som jeg blant andre skriver på (link i signaturen min). Der ser du hvordan vi gradvis blir bedre når vi bytter ut levaxin med Thyroid og støtter binyrer med hydrokortison. Men det tar tid og man må være tålmodig.
Å lese pakningsvedlegg til medisiner kan være skremmende. men husk at du skal kun bruke fysiologisk dose hydrokortison, dvs bare erstatte det kroppen din ikke lager selv. En skal selvsagt ikke ta for mye, men en må også passe på å ta høy nok dose. En dose på feks 20 mg er regnet for en fysiologisk dose. Dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person. (Regner med legen din sa noe om dosering for deg.) Grunnen til at du ikke skal ta for mye er at kroppen din kan oppfatte det som om at den ikke trenger å produsere kortisol selv, og skrur av produksjonen. Derfor er det viktig å dosere høyt nok til å gi kroppen nødvendig hormon, men uten at egenproduksjonen stanses. Skal være forsiktig med å gi deg doseringråd, bare at du må prøve deg fram i samråd med legen din. Selv tar jeg relativt høy dose da min kropp trenger det. Men merker nå at jeg ikke trenger like høy dose som tidligere. Binyrene begynner å produsere bedre selv så da er det viktig å trappe ned slik at binyrene kommer igang med egenproduksjonen. De fleste slutter med hydrokortison etter en stund. Men en må aldri slutte brått!! Farlig!! Jeg kan anbefale Cortef, jeg hadde ikke klart å få den framgangen jeg har hatt uten Cortef, så jeg ville ikke ha vært det foruten. Føler ikke jeg hadde noe valg. For at Erfaen skal virke ordentlig (det gjelder forresten levaxin også) så må du ha binyrer som virker. Du kan risikere nye crash dersom du trapper opp Erfa uten å støtte binyrene.
Har også prøvd binyreekstrakter av kveg. Kan ikke si at jeg merket så mye effekt, men flere her inne på forumet har hatt veldig godt utbytte av det.
Jeg kjenner symptomene du beskriver som stressfølelse, smerte/trykk i brystet etc. For meg betyr symptomer fra binyrene. For lite av stresshormonet kortisol gjør oss stresset.
Kan nevne at jeg nok har følt meg like syk som deg. Har hatt lange perioder der jeg ikke har klart noe annet enn å ligge rett ut og bare så vidt klare å bevege meg sakte mellom kjøkkenet for å spise, badet for å gå tolaettet og senga for å sove, ellers ikke klare støy, stimuli eller stress av noen form. Nå er jeg igang med jobb igjen (deltid), ut og er sosial, går tur og føler meg rimelig sikker på at jeg på sikt skal komme meg i full jobb og få livet mitt tilbake. Men det er ikke gjort i en fei.
Så det vil gå mye bedre med deg etter hvert!! Håper det ordner seg med injeksjonene!
Lignende tråder
-
Hvilke symptomer får man ved for mye binyremedisin?
Av Flower i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 22-07-10, 17:26 -
Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
Av Flower i forumet HydrocortisonSvar: 35Siste melding: 19-07-10, 13:24 -
Trenger råd for å få opp FT4
Av rexxy69 i forumet TSHSvar: 16Siste melding: 05-06-10, 09:48 -
Nå trenger jeg hjelp
Av Gekko i forumet PresentasjonerSvar: 19Siste melding: 30-04-10, 16:34 -
Trenger hjeeeeelp
Av Tryne i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 9Siste melding: 11-01-10, 14:57

Svar med sitat

Bokmerker