Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Threaded View
-
15-11-06, 00:40 #8
Hypotyreosen og meg - bok
Overstimulering
Fra Dikt og vignetter, s. 53
Ikke skyt
ikke bombader meg
med lyder og inntrykk
Ikke spør
ikke be meg organisere
hit og dit
ditt og datt
Radioen oser nyheter
Ordene sier meg
ingenting
Ordene er gnissinger
som borer seg inn
i hodeskallen
og plager meg
Takk for de gangene
du skjønte det
og gav meg
taushet
Støtte i attføringstida
Det er ofte en vanskelig prosess å gå tilbake til arbeidslivet etter en lengre sykdomsperiode. Samtidig som jeg vil understreke betydningen av å gå sakte for de som har store plager ved hypothyreose, vil jeg framheve at det er viktig å holde en viss kontakt med arbeidsplassen og kollegaene underveis. Det siste krever gjensidighet. Sjøl må en tørre å blottstille symptomene i all sin elendighet, og de som tar i mot deg må være aksepterende. Det stiller krav til ledelsen av en jobbenhet, og her vil det nødvendigvis være store personlige variasjoner i hvor godt den enkelte takler slike utfordringer. Men mye kan læres. Når en ansatt får en alvorlig sykdom, burde ledelse og andre viktige medspillere skaffe seg kunnskap om sykdommen. Det er mulig at helseavdeling eller eventuelt bedriftshelsetjeneste kunne stå for nødvendig opplæring til arbeidsplassen.
Hastighet og graden av tilbakeføring til jobb vil avhenge av hvor syk den enkelte er, og sjølsagt også personens egne ønsker. Men uansett vil jeg se det som viktig at arbeidsleder sørger for at det blir en høvelig kontakt gjennom permisjonen. Lederen ved mitt kontor lot pulten min stå ledig, og det ga et godt signal om at jeg var velkommen tilbake.
Sitat fra s. 85
"Oftere enn før ser vi at den som rammes av sykdom selv forteller sin historie. Når det gjøres med slik klarhet og refleksjon som det Audhild Løhre gjør her, bør det få enhver til å lytte. Sjelden har jeg lest en så nøktern og samtidig levende ærlig beretning fra innsiden hos den som rammes av kronisk sykdom. ...Det er denne personlige og detaljerte skildringen som gjør dette til et så levende og verdifullt bidrag til å forstå hypothyreosens mange ansikter."
Steinar Westin
Spesialist i allmennmedisin, professor ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, NTNU
"Hypothyreose kan gjerne sammenlignes med et mangehodet troll. En del grunnleggende symptomer former trollets kropp og er felles for de fleste med sykdommen. Hodene er de mange symptomer som varierer og gir noe forskjellig utfall fra person til person. Denne boken gir et godt innblikk i hva det vil si å ha hypothyreose og reiser viktige faglige spørsmål. Meg har boken gitt svar på reaksjoner og væremåte erfart gjennom mange år: Så det skyldes også hypothyreose! Jeg anbefaler boken til alle med interesse for sykdommen - både de som selv har hypothyreose, nærpersoner og fagfolk."
Turid Haave Bentsen
Medlem av Norsk Hypothyreoseforening.
Du er velkommen til å skrive i gjesteboka mi.
Surnadal 02.08.2001
Audhild Løhre
Norsk Hypothyreoseforening skiftet 01.01.2003 navn til Norsk Thyreoideaforbund. [/quote]
http://www.leet.no/Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Svar med sitat

Bokmerker