Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Hva med thyroid i sånne plaster da? Så vidt jeg vet finnes det p-pille plaster og nikotinplaster som visstnok skal avgi en liten dose med hormoner (eller nikotin) sånn jevnt fordelt utover døgnet. Ville det vært mulig med thyroider? Kanskje opptaket hadde blitt jevnere evt mer pålitelig da? Bare en tanke altså....
    Plastre ved jeg ikke, men det ser ud til at svenskerne tænker i "slow release"-baner allerede:

En belgisk forskargrupp hade i en kombinationsbehandling som första steg undersökt hur man skall ge patienten trijodtyronin i s.k. slow release form (dvs. en tablett med fördröjd frigöring av trijodtyronin). Om man skall ge trijodtyronin på ett sätt som liknar det man finner i människokroppen måste man göra på detta sätt - och man fann att man fick samma hormonnivåer som i friska människor. Sannolikt kommer om några år tabletter med kombinationsbehandling på detta sätt att vara ganska vanliga anser Professor Ernst Nyström, vid Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg.

Citeret fra Vigdis' tråd Hypotyreos Rapport. Jeg mener faktisk, at jeg har allerede set T3 som slow-release-tabletter, men det var vist i det meget fjerne udland.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: Injeksjon av Thyroide hormoner

Vi snakker som om kjertelen lager kun en bestemt mengde hormoner 24/7/365 og sånn er det vel ikke ??
    Er det ikke slik at det er litt dynamikk i denne prosessen avhengig av bl.annet årstid og aktiviteter ?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Vi snakker som om kjertelen lager kun en bestemt mengde hormoner 24/7/365 og sånn er det vel ikke ??
    Nei, det er jo ikke sånn... Hvis det var det, ville det vært utrolig mye enklere å finne ut av hvor mye medisin jeg trengte. Det som var tanken min med et sånt plaster, var at medisintilførselen kunne bli mer stabil, uavhengig av hvordan tarmopptaket vårt fungerte. Det var bare en tanke jeg lekte med altså

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Nei, det er jo ikke sånn... Hvis det var det, ville det vært utrolig mye enklere å finne ut av hvor mye medisin jeg trengte. Det som var tanken min med et sånt plaster, var at medisintilførselen kunne bli mer stabil, uavhengig av hvordan tarmopptaket vårt fungerte. Det var bare en tanke jeg lekte med altså
    Helt enig Skal gjerne teste et plaster om det kommer.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Er det ikke slik at det er litt dynamikk i denne prosessen avhengig av bl.annet årstid og aktiviteter ?
    Et plaster hadde nok vært spennende, men det er nok sansynlig at dette måtte på om kvelden og av om morran dersom det skulle inneholde T3, og jeg er ikke sikker på om det er så hensiktsmessig, siden man da måtte ta det hver dag som en tablett.

Den store forskjellen på oss og en diabetiker er at diabetikeren kan måle effekten eller behovet kroppen hans har for insulin i blodsukkernivået sitt. Per nå kan ikke vi hypothyreosepasienter det. Det er derfor det er så viktig for oss å lære sykdommen å kjenne, slik at vi selv har en viss ide om behov for doseøkning ved vinter/trening osv. Derfor er det en lettelse når vi ser at det begynner å dukke opp legeabefalinger som sier at dosen skal økes når det er kaldt, fordi det gjør det mer legitimt for oss pasienter å stole på seg selv. Vi får en bekreftelse. Jeg fikk iallefall det, fordi jeg alltid har hatt det tungt om høsten. Men jeg skulle ønske det kom flere slike anbefalinger iforhold til trening osv.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Et plaster hadde nok vært spennende, men det er nok sansynlig at dette måtte på om kvelden og av om morran dersom det skulle inneholde T3, og jeg er ikke sikker på om det er så hensiktsmessig, siden man da måtte ta det hver dag som en tablett.
    Depotmedisiner finnes jo, også i plaster om jeg ikke tar helt feil da.

Den store forskjellen på oss og en diabetiker er at diabetikeren kan måle effekten eller behovet kroppen hans har for insulin i blodsukkernivået sitt. Per nå kan ikke vi hypothyreosepasienter det.
    Googla litt i går etter et portabelt måleinstrument slik diabetikerne har men fant ikke noen.
    Er vel bare CSI som har portable mass spectrometer maskiner...

Men, det er veldig rart at det ikke finnes målinger på døgnvariasjoner i hormonnivåene til sånne som oss.

Det er derfor det er så viktig for oss å lære sykdommen å kjenne, slik at vi selv har en viss ide om behov for doseøkning ved vinter/trening osv. Derfor er det en lettelse når vi ser at det begynner å dukke opp legeabefalinger som sier at dosen skal økes når det er kaldt, fordi det gjør det mer legitimt for oss pasienter å stole på seg selv. Vi får en bekreftelse. Jeg fikk iallefall det, fordi jeg alltid har hatt det tungt om høsten. Men jeg skulle ønske det kom flere slike anbefalinger iforhold til trening osv.
    Enig, derfor heller jeg til at jeg kanskje må tenke på å ta ekstra tilskudd i forbindelse med trening, kulde og andre anstrengende perioder.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Depotmedisiner finnes jo, også i plaster om jeg ikke tar helt feil da.

Googla litt i går etter et portabelt måleinstrument slik diabetikerne har men fant ikke noen.
    Er vel bare CSI som har portable mass spectrometer maskiner...

Men, det er veldig rart at det ikke finnes målinger på døgnvariasjoner i hormonnivåene til sånne som oss.

Enig, derfor heller jeg til at jeg kanskje må tenke på å ta ekstra tilskudd i forbindelse med trening, kulde og andre anstrengende perioder.
    Joda, depotmedisiner finnes i plaster, men plasteret vil ikke ta henyn til at T3 er et våkenthormon og du vil derfor få en jevn serumkonsentrasjon hele døgnet av T3, hvilket ikke er så heldig for de fleste av oss med tanke på søvn mm.
    Årsaken til at det ikke finnes noe ordentilig måleinstrument som CSI har er rett og slett at de ikke vet hva vi skal måle. Vi vet noe om hvordan stoffskiftehormoner virker, men på langt nær mye. Og den dagen vi finner ut hva vi skal måle, må vi finne ut hvordan det går an å måle det. Og dette er jo ikke snakk om ett hormon, men flere. Med diabetes måles blodsukkeret, ikke insulinnivået, altså effekten av insulin. Ved hypothyreose måles hormonnivået, ikke effekten av hormonet. Det er dette som blir så feil i mitt hodet, fordi da er det ikke rom for at det kan være individuelle variasjoner i forhold til hvor mye hormon den enkelte trenger. Verken fra person til person, eller i forhold til årstid og aktivitet

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Joda, depotmedisiner finnes i plaster, men plasteret vil ikke ta henyn til at T3 er et våkenthormon og du vil derfor få en jevn serumkonsentrasjon hele døgnet av T3, hvilket ikke er så heldig for de fleste av oss med tanke på søvn mm.
    Det tenkte jeg ikke på... Bra du arresterer meg
    Dvs at det finnes bare plaster som gir en noenlunde jevn strøm av hormoner e.l? Synd det ikke går an å lage plaster som gir ut hormoner etter døgnrytme

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Tror det meste er mulig så lenge nok folk og rett folk er villige til å gjøre noe med det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Tror det meste er mulig så lenge nok folk og rett folk er villige til å gjøre noe med det.
    Jepp...vi er bare ikke "spennende" nok...men bare vent til de oppdager at vi bruker masse penger på helsa vår, DA blir vi spennende da

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Hormoner
    Av Vigdis i forumet Andre hormoner
    Svar: 0
    Siste melding: 22-02-10, 09:03
  2. Bøger om thyroide problemer (engelsksprogede)
    Av Anisa i forumet Biblioteket
    Siste melding: 29-01-09, 20:33
  3. Andre hormoner!
    Av Maia i forumet Andre hormoner
    Svar: 1
    Siste melding: 12-02-07, 20:41
  4. Artikler om hormoner
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Siste melding: 07-12-06, 00:21

Bokmerker