Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard Andre hormoner!

Jeg har jo funnet ut at dette forumet kan brukes til andre ting en hypo spørsmål, fordi noen her inne er veldig "glupe", så derfor spør jeg ett spørsmål som jeg ikke har funnet svar på andre plasser:

Er nivået av prolaktin svingende i forhold til menstruasjonssyklus? Og vil den øke i begynnelsen av en evt. graviditet?
    Er konstant kvalm for tiden, og prolaktinnivået mitt hadde steget med 150 på ca.to uker...

Visst noen vet, så takk!

Mvh Maia

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei,
    Hentet dette til deg fra sidene til SIA:

Prolaktin produseres i hypofyseforlappen. Hormonet stimulerer brystutvikling og laktasjon hos kvinner. Utskillelsen styres av hypothalamus via dopamin som hemmer sekresjonen. Serumkonsentrasjonen viser betydelig døgnvariasjon med de høyeste nivåer om natten under søvn, særlig mot morgenen. Prolaktin stiger raskt ved stress.

Høye verdier
    Hyperprolaktinemi er fysiologisk under graviditet, laktasjon, ved stress samt under søvn. Patologisk hyperprolaktinemi ses ved prolaktinproduserende hypofyseadenomer og romoppfyllende eller destruktive prosesser i hypofyse-hypothalamusområdet samt flere sykdommer i endokrine systemer (bl.a. primær hypothyreoidisme, binyrelidelser). En rekke medikamenter kan gi forhøyede verdier, bl.a. fentiaziner, tricykliske antidepressiva, metyldopa, meprobamat, haloperidol, reserpin, amfetaminer, antihypertensiva, isoniazid, cimetidin, verapramil, P-piller.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Lignende tråder

1. "Det handler om hormoner" af Thierry Hertoghe
    Av nora i forumet Biblioteket
    Svar: 21
    Siste melding: 22-04-11, 16:47
  2. Virker fremmede T3 hormoner i kroppen min ?
    Av Hansen i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 30-05-07, 00:21
  3. Artikler om hormoner
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 07-12-06, 00:21
  4. Progesteron
    Av Marianne i forumet Progesteron
    Svar: 0
    Siste melding: 03-08-06, 22:10

Bokmerker

Regler for innlegg