Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Vinterdosering af Thyroid

Nok pga. kulden, en måned tidligere end andre år har min krop fortalt mig at tiden er inde til at "vinter-øge" Thyroid. ½ Grain rækker denne gang ikke, så det blev 1 Grain mere vinteren igennem.

Man bør være opmærksom på et "uforklarligt" fald i trivsel i disse måneder (ikke alle oplever det dog). Årsagen kan være ganske harmløs og udramatisk: alle kroppe har brug for lidt mere thyroideahormoner når solen flytter sig lavere på himlen, kulden kommer og det bliver tidligere mørkt. En lille øgning af Thyroid og lidt til (til man trives bedre igen) kan være løsningen. For mig gentager det sig hvert år - til vinter og til forår, så hvorfor skulle det ikke også gælde andre? Uanset om man er i behandling med Thyroid eller Thyroxin T4 - øges behov for hormoner om vinteren, og falder igen til forår.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Vinterdosering af Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nok pga. kulden, en måned tidligere end andre år har min krop fortalt mig at tiden er inde til at "vinter-øge" Thyroid. ½ Grain rækker denne gang ikke, så det blev 1 Grain mere vinteren igennem.

Man bør være opmærksom på et "uforklarligt" fald i trivsel i disse måneder (ikke alle oplever det dog). Årsagen kan være ganske harmløs og udramatisk: alle kroppe har brug for lidt mere thyroideahormoner når solen flytter sig lavere på himlen, kulden kommer og det bliver tidligere mørkt. En lille øgning af Thyroid og lidt til (til man trives bedre igen) kan være løsningen. For mig gentager det sig hvert år - til vinter og til forår, så hvorfor skulle det ikke også gælde andre? Uanset om man er i behandling med Thyroid eller Thyroxin T4 - øges behov for hormoner om vinteren, og falder igen til forår.
    Viktig Anisa - så flott at du minner oss på det. Både kort og langtidshukommelse (fra i fjor høst) er jo kanskje ikke så god så viktig med slike remindere.

Har lest litt om hva som skjer i hjernen om man har for lite tyroideahormoner i det siste.
    En studie viste nedsatt sentral serotoninaktivitet hos hypotyreote og depresjonsdybde korrelert med TSH-verdier.En hypotese er at hypotyreose forårsaker eller disponerer for psykisk sykdom, spesielt depresjon (Cleare AJ, McGregor A, O’Keane V. Neuroendocrine evidence for an association between hypothyroidism, reduced central 5-HT activation and depression. Clin Endocrinol 1995; 43: 713 – 9.).

Det er også lansert en hypotese om at depresjon forårsaker eller disponerer for autoimmun hypotyreose, med virkningsmekanisme via stress, frigjøring av kortisol og hemming av T-cellefunksjon (Haggerty JJ, Garbett JC, Evans DL, Golden RN, Pedersen C, Simon JS et al. Subclinical hypothyroidism. A review of neuropsychiatric aspects . Int J Psychiatry Med 1990; 20: 193 – 208.).

En annen studie fremsttere en hypotese for forståelse av depresjon er at hypotyreose i sentralnervesystemet foreligger samtidig med en systemisk eutyreot tilstand (Jackson I. Does thyroid hormone have a role as adjunctive therapy in depression? Thyroid 1996; 6: 63 – 6.).

Alle gamle studier.

Ved thyreoideahormonmangel finner man store fysiologiske forandringer i hjernen; bl.a. fordoblet cerebrovaskulær motstand og redusert blodstrøm, oksygen- og glukoseforbruk. Det er høy konsentrasjon av thyreoideahormonreseptorer, spesielt i amygdala og hippocampus.

Trijodtyronin fungerer kanskje både som hormon og nevrotransmitter? Studier viser sammenheng mellom thyreoideafunksjon og det sympatiske nervesystem. Hypotyreose gir økt noradrenalinsyntese, økt antall ɑ -adrenerge og redusert antall β -adrenerge reseptorer. Trijodtyronin forsterker effekten av noradrenalin, serotonin og GABA - hvilket kanskje kan forklare at vi har behov for mer i perioder der også friske kan lide av høst - eller vinterdepresjoner.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei,og takk til dere begge for informasjon og påminnelse.

Anisa; går det an å spørre hvor mye Thyroid du tar tilsammen nå?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg har hatt høst-depresjon i årevis... :( Jeg har satt det i sammenheng med lysreduskjon og d-vitaminfall fordi de gangene vi har tatt sydenferie i oktober/november så har vinteren vært bedre...

Og det har vært bedre ved bruk av demringsklokke enn uten. Men altså - nå også i sammenheng med stoffskiftet. Som beviselig har vært på nedtur de siste 2-3 årene. (Jeg tipper rundt 5-6 år selv.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Dette har jeg faktisk tenkt på idag, så virkelig et sammentreff at du skrev om dette nå. Har følt meg litt frossen de siste dager, og nå også litt "verken". Trudde ikke det kunne være høsten sin skyld, nå vet jeg bedre. Takk for at du minte på det! Da blir det doseøkning!
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Vinterdosering af Thyroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Anisa; går det an å spørre hvor mye Thyroid du tar tilsammen nå?
    Den står på 2½ grain/dag forår og sommer, og 3½ grain/dag efterår og vinter. Pt TSH 0,000000 og FT4 = 31 muligvis sammenhængende med D3-vitamin: 2000 IU/dag forår og sommer, og 4000 IU/dag efterår og vinter. Jeg har haft et skyhøjt FT4 i årevis og alt under 28 = elendighed. Sådan er vi så forskellige, eller er vi...?

Sitat Opprinnelig skrevet av Damen Vis post
    Dette har jeg faktisk tenkt på idag, så virkelig et sammentreff at du skrev om dette nå. Har følt meg litt frossen de siste dager, og nå også litt "verken". Trudde ikke det kunne være høsten sin skyld, nå vet jeg bedre. Takk for at du minte på det! Da blir det doseøkning!
    Tak for hilsen, rexxy69 og tak for takken, Damen Det er ellers mig en gåde at så få læger (om nogen?) overhovedet opererer med begrebet "vinterdosering". Det er jo sådan kroppen arbejder og selv de raske mærker funktionsændringer når den lyse tid går i overgang mod den mørke. Os (som jo skal være vores egne "kjertler", som Finn siger) - vi må så bevidst rette os efter dette naturens krav om enten mere hormon eller - dvale.

Det er jo så velkendt at mange mennesker mærker et sæsonbestemt vægtøgning, energitab og fald i stemningslejet når efteråret er over os. Sæson for rusmidler og depressioner.... Sæson for TSH-stigning hos raske og hos syge... hvis kirtler ikke selv kan regulere hormonniveauer - kommer forværring trods fine blodprøver. Også binyrerne slider i den mørke tid, hvor vi er jo tvunget til at fungere som altid, men med færre ressourcer. Alligevel falder det kun få ind, at det kan løses forholdsvis let med en doseøgning.

Der er undtagelser. Det er der altid. Men om man selv hører i denne kategori kan man kun teste sig frem til, og de som er i behandling med syntetisk T4 skal endda vente i op til 6 uger, før de kan vide om de hører med i denne kategori.

Det er min erfaring (og observation af andre) at en forværring som sker i september, oktober, november og december bør betragtes med fokus på det sæsonbestemte behov for mere hormon i kroppen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    DK
    Meldinger
    214

Den står på 2½ grain/dag forår og sommer, og 3½ grain/dag efterår og vinter. Pt TSH 0,000000 og FT4 = 31 muligvis sammenhængende med D3-vitamin: 2000 IU/dag forår og sommer, og 4000 IU/dag efterår og vinter. Jeg har haft et skyhøjt FT4 i årevis og alt under 28 = elendighed. Sådan er vi så forskellige, eller er vi...?
    Det var ikke meget og så alligevel så høj T4
    Jeg har næsten lige haft øget med 1/4 grain pga. træthed og er nu oppe på
    4 1/4 grain dagligt på trods af 105 mcg. d-vitamin.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg synes dette temaet er veldig spennende. Har opplevd akkurat som Anisa sier energitap og vektøkning i forbindelse med mørketid.

Selv synes jeg det er litt interessant å sammenligne oss med de som har andre metabolske sykdommer (og dermed mangler hormoner) Selvagt er det ikke mulig å trekke paraleller helt ut, men synes likevel det er moro å leke litt med tanken.

-Hos diabetikere er det mulig å måle effekt av hormontilskuddet (blodsukkernivået), man forventer likevel ikke at alle diabetikere har et normalt blodsukker (som en frisk person). Skal diabetikeren ha en utskeielse i form av et kakestykke, kan han selv regulere dette ved å øke sin insulindose.

-Addisonspasienten kan og skal regulere egen dose etter feber, anstrengelser mm

-Hos hypothyreosepasienten er det forventet å skulle ha normale prøvesvar (som hos en frisk person). Det går ikke an å måle effekten av stoffskiftemedisin der den faktisk virker (ialle kroppens celler). Man skal ikke "rote" med å regulere egendose etter årstid eller anstrengelser.

Kanskje en liten avsporing, men den viser hvor lite skolemedisinen egentlig vet og kan om lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Det er min erfaring (og observation af andre) at en forværring som sker i september, oktober, november og december bør betragtes med fokus på det sæsonbestemte behov for mere hormon i kroppen.
    Jøss.. ft4 på 31 , jaja, vi er forskjellige Takk for at du delte med oss/meg . Min erfaring er også at det skjer ganske så dramatiske endringer av behov for stoffskiftehormoner særlig på høsten. Har hver høst på levaxin falt totalt sammen sånn i midten av september, og ved ett tilfelle akuttinnlagt på et reumatismesykehus. Tsh hadde da økt betraktelig på bare et par uker!! Ved den første gangen ble jeg bedre av å øke levaxindosen, men etterhvert ble jeg bare dårligere av økning, så jeg skjønte jo etterhvert ikke bæra av det som skjedde.

Ønsker dere alle en så fin lørdagskveld som mulig.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Ser at Trude har fått anbefaling om å øke dosen ved kulde (når hun skal hjem til Norge) av sin lege. Fant denne anbefalingen på nett. Skal tro hvor lang tid det vil ta før norske/danske leger "våkner opp" å begynner å gjøre samme anbefaling.
    Vi som bor i nord Norge bør jo egentlig bare doble dosen vi, fra sånn ca midt i september til midt i juni...
    Sist endret av Blondie; 05-10-10 kl 20:44 Begrunnelse: Skrivefeil

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  2. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg