Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard Værre om vinteren?

siste mnd har altså vært helt pyton...har jo ms i tillegg, men når kulden kom var det rett i kjelleren igjen på alle måter. blir dere verre når det er veldig kaldt?
    jeg er jo litt i begynnerstadiet-altså gått på levaxin i snart 4 mnd- har akkurat økt til 100mg, men må øke veldig forsiktig visst ikke får jeg litt press over brystet så jeg kan jo ikke akkurat hive innpå når det skranter

noen erfaringer her mottas med takk og god jul

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    53
    Meldinger
    200

Standard Sv: Værre om vinteren?

Ja, man blir værre når det blir kaldere i været, min lege her i Egypt sa til meg at kroppen jobber mer for å klare "strabasene" og trenger ekstra medisin. Jeg bor i Egypt og drar hjem til Norge hver sommer og selv om det da er sommer i Norge så har jeg fått beskjed av legen her å øke dosen med 25mµ hver dag når jeg skal dit, jeg øker også dosen her i Egypt vinterstid.

Øk det du kan uten at du føler ubehag og ellers får du ta ekstra godt vare på deg selv;-)

God jul til deg;-)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Værre om vinteren?

Hej Wonki

Trude har fuldstændig ret! Læs evt. tråden Vinterdosering af Thyroid. Den er godt nok om Thyroid-mediciner, men principperne bag årstidsbestemt medicinering er ens for både Levaxin og lignende. Det med hjertebank er altså ikke kun ved "for meget" medicin, men også ved for lidt... Hvis det IKKE ophører efter nogen dage - gå lidt ned i dose. Men ellers plejer kroppen vænne sig til den nye dosering og evt. gener forsvinder.

Ellers skrev Nora på sin hjemmeside om vinterdosering med Levaxin:

Det synes å være helt ukjent i Norge at man kan trenge høyere dose thyroxin om vinteren enn om sommeren.

Og fordi legene ikke er klar over det så kommer pasientene og sier de føler seg dårlige igjen og ber om ny blodprøve og så fordi den tar flere uker å stige ETTER symptomene da viser den ingenting ennå. Og senere viser ny prøve at man trenger mere. Men da er det snart sommer igjen. Og om sommeren trenger en mindre. Og så har man det gående...... Jeg selv tok littegrann mere på Svalbard nå (-23o) men ikke nok, bare 2 stykker 1/4 tablett 0,05 mg per uke. (Jeg tar 125 mikrogram vanligvis, 2 1/2 50-µg-tabletter+3 x 1/4 Liothyronin-tablett).

Blodprøven min like før viste FT4 på 14,9 (som ikke er høyt nok,midt på, bør ligge nesten helt oppe hos meg og de fleste andre)ved vanlig dose og det ble for lite fordi jeg da fikk bihulebetennelse og noe hoste. Jeg får ikke forkjølelser ved riktig hormonmengde og alle andre på alt.support.thyroid beretter om hyppige forkjølelser etc hvis de er hypo. Mitt første tegn er forresten at jeg blir rød i trynet om kvelden når jeg er trøtt. (helt typisk symptom). Jeg måtte få Olav til å sende meg en antibiotika-rest jeg hadde liggende og før det ankom Svalbard tok jeg noen flere 1/4 tabletter først og bihulene ble på mirakuløst vis nesten bra. Men jeg tok da resten av antibiotikaen siden jeg hadde begynt å hoste litt.

Jeg kan selvfølgelig ikke anbefale noen å øke dosen sånn uten videre men dere kan skjønne sammenhengen hvis Fri T4 blir for lite om vinteren og drøfte dette med legen deres.

For å gi en ide om hvor mye: Jeg selv øker med en halv av en 50µg tablett hvis jeg gjør noe særlig anstrengende en dag (jeg gjør det sjeldent, men det hjelper veldig).

Og her er dosene thyroxin kommer i i amerika: 25µg 50µg 75µg 88µg 100µg 112µg 125µg 150µg 175µg
    Så hvis du vil øke dosen så er det for mye å øke fra 100µg til 150. http://www.nora.heime.net/thyroidpagetips.html
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Værre under/etter mensen??
    Av wonki i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 15
    Siste melding: 02-12-11, 10:21
  2. Økte med 1/4 grain Erfa- værre pust/ blodtrykksfall
    Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 27-08-10, 14:16
  3. Gode råd søges. Værre af Eltroxin og Levaxin?
    Av paxx i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 02-01-10, 08:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn