Vi er nok mange her inne som er mammaer (og pappaer), men flere har kanskje større barn? Selv har barn i barnehage og på skole, og alle tre har ekstra behov, som gjør at de trengr mer oppfølging en standardbarnet.

Men når mamma ikke er "frisk", så "taper" jo barna også. All oppfølging, møter etc er jo greit, men hva med alt i hverdagen? Jeg er glad i å bake, men barna mine får jo aldri hjemmebakte boller utenom fastelaven. Jeg har så lyst til å bake ofte, men det kommer liksom aldri opp på lista som viktig nok, til at det vinner.

Skogsturer er ofte med pappa alene, mens mamma slapper av hjemme på sofaen. Lekser er også en utfordring, for er mammaen tom, så orker man jo ikke alltid å sitte å gjøre lekser. Har sovnet mange ganger under under en kort leselekse jeg, men det har ikke de oppdaget enda. Men med to barn som vi må sitte sammen med hele tida, så burde vi jo være to om den jobben, men det hender at pappaen må gjøre lekser med begge skolebarna etter han er kommet hjem fra jobb, laget middag og før han legger barna. Mens mammaen er veldig god på "sofatjeneste".

Heldigvis er ting bedre, men noen dager er fortsatt sånn. Det blir litt annerledes enn man hadde tenkt. Man klarer jo ikke være der nok, man får ikke gjort de tingene man ønsker. Det å sitte å spille et brettspill, går i kategorien tiltak.

Det er egentlig det verste med det å ikke ha nok energi til å leve livet sitt skikkelig. Barna blir snytt for mange ting i hverdagen. De fortjener å ha en mamma som spretter rundt, men det er fortsatt ett stykke unna det. Det verste er jo at jeg ikke kan bestemme det selv. Hadde jeg bare kunnet gjort det, kunne jeg trene meg til mer energi, men det går jo ikke.

Så jeg får håpe at denne sofa-mammaen snart får litt mer energi, så hun kan fyke rundt her og gjøre alt de flotte barna mine fortjener.

Er det noen andre mammaer eller pappaer her, som ikke strekker til?