Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
18-09-10, 09:12 #2
Sv: Jeg trenger litt informasjon om å ta prøver av kortisol-nivået
Jeg må bare si at den urinprøven er ikke bare-bare. Du må til legen og få legen til å rekvirere den fordi det ikke bare er å tisse en skvett å levere. Du vil ha en rekvisisjon og så vil du innom et laboratorium og få en egnet beholder + veiledning for prøvetakingen
De skal ha ALT fra 24t og den skal tas sånn:
Ikke ta med første morgenurin på startdagen, merk klokkeslett på boksen
Ta med alt annet.
Oppbevar beholderen kjølig (kjøleskap!) i mellomtiden
Ta med morgenurin dagen etter (morgenurinen starter nedbrytingen av prøven sånn at den må på til sist)
Merk klokkeslett for siste skvett
Lever til laboratorium umiddelbart og sørg for at de noterer totalvolum.
(Ja, og ikke gjør noe du ikke gjør til vanlig, ikke drikk mer enn vanlig og ikke tren hardt)
Om du ikke får alt på beholderen (glemmer deg/bommer) så må man begynne på nytt igjen...
Man kan ikke bruke en skvett fra et tidspunkt på døgnet fordi du da ikke vil vite noe om hvordan totalproduksjonen din i døgnet er... man kan ha lav produksjon gjennom deler av døgnet og så en tilfeldig topp når du tar prøven. Da vil ikke prøven vise noe godt bilde av tilstanden.
Jeg vil tro at det enkleste er dersom du finner en lege som bruker spyttprøver. Deisse er også mer nøyaktige siden du da ikke bare får målt totalnivået, men også at dine svingninger følger den døgnrytmen som er optimal.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Tolkning av Kortisol spytt prøver, binyretretthet?
Av Cossie77 i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 11-07-10, 19:22 -
Hva skal TSH nivået ligge på?
Av Destiny85 i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 05-02-10, 20:50 -
Ny her, trenger litt hjelp!
Av trude.lutt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 29-10-07, 16:15 -
Trenger informasjon...
Av Therese i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 02-05-05, 18:07

Svar med sitat
Bokmerker