Sitat Opprinnelig skrevet av kris Vis post
Din holistiske eller eklektiske (flerfaglige) behandler, derimot, kan foreta en rekke tester for å evaluere binyrefunksjonen din, og diagnostisere binyretretthet eller andre subtile dysfunksjoner i binyrekjertlene. Disse testene kan være:

[list]- 24-timers urinprøve, hvor man undersøker flere separate prøver i løpet av 24 timer
- Spyttprøver av cortisolnivåene, vanligvis på flere tidspunkt i løpet av 24 timer
Pga av en del symptomer lurer jeg på om jeg kan ha problemer med binyrene i tillegg til lavt stoffskifte, og derfor hadde jeg tenkt at neste gang jeg skal ta blodprøver for å måle stoffskiftet (i beg. av november) å be dem om samtidig å måle kortisol-nivået mitt - enten på en urinprøve jeg har med meg eller ved å ta en spyttprøve.

Men etter å ha "skummet" gjennom den omfattende informasjonen Kris har skrevet i denne tråden, blir jeg usikker på om det er noen vits?

• Vil det vises resultater dersom det kun er en prøve (ikke flere prøver gjennom 24 timer) som blir tatt fastende om morgenen?

• Anbefaler dere som har erfaring med dette at jeg har med meg en urinprøve til legen, eller holder det om de tar en spyttprøve når jeg kommer på legekontoret?

Jeg blir veldig takknemlig for svar, for jeg er ekstremt uvitende om det som gjelder binyrefunkjsonen, bortsett fra at det jo står mye her inne på forumet. Samtidig er det liksom grenser for hvor mye informasjon hjernen min klarer å ta inn for tiden - plages mye med både hukommelse og konsentrasjon...

Til slutt vil jeg bare si tusen takk til dere alle for at dere deler all denne informasjonen med oss andre - og spesielt til Kris som jo må ha brukt mange dager på å gjøre den jobben hun har gjort med å finne frem til alle disse artiklene og til og med oversette dem til norsk - helt fantastisk god jobb har du gjort!!!!