Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Standard Lav blodprosent / hemoglobin

Min mor hadde hypertyreose på 70-tallet og ble behandlet med radioaktiv jod. Hun har derfor ikke noen aktiv kjertel lenger og går nå på Levaxin og livet fungerer stort sett greit.

I alle år (er usikker på om dette også gjelder før jod-behandlingen) har hun hatt veldig lav blodprosent / Hemoglobin (Hb). Det er aldri funnet noen årsak til hvorfor den er så lav. Hun er undersøkt for det meste, tatt jerntillskudd etc, men ingenting har hjulpet.

Jeg har skjønt at man kan få lav Hb av hypertyreose, men gjelder dette også når hun går på Levaxin og har ”normale” verdier for TSH og FT4?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Lav blodprosent / hemoglobin

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    Jeg har skjønt at man kan få lav Hb av hypertyreose, men gjelder dette også når hun går på Levaxin og har ”normale” verdier for TSH og FT4?
    Dette er muligens et spørsmål om høna og egget. Er det forhold i kroppen som fører til både stoffskiftesykdommer og lavt jernlager, eller medfører lavt jernlager en risiko for stoffskiftesykdommer? Det eneste jeg har sett at man "vet" er at de to ofte følges ad... Og ofte sammen med lav b12 og/eller cøliaki. Men ikke alltid.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Dette er muligens et spørsmål om høna og egget. Er det forhold i kroppen som fører til både stoffskiftesykdommer og lavt jernlager, eller medfører lavt jernlager en risiko for stoffskiftesykdommer? Det eneste jeg har sett at man "vet" er at de to ofte følges ad... Og ofte sammen med lav b12 og/eller cøliaki. Men ikke alltid.
    Ja, nå har hun også cøliaki. Vet ikke om hun har undersøkt B12, men jernlageret skal vistnok vare ok. Og det hjelper heller ikke å ta jerntilskudd.

Jeg skulle selvfølgelig skrevet hypotyreose og ikke hypertyreose over, men... :-)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Jeg har stort sett de siste 20 årene hatt lav blodprosent, selv om jernstatusen er veldig bra. Min naturlige verdi ligger rett over 11.0.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har vært motsatt med meg.
    Har ligget på 16 opp mot 17 også - en av grunnene til at jeg er sendt på dør med ord som at så fine prøver har de aldri sett.
    Skulle du ikke ville snakke litt med en psykolog ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
    Jeg har stort sett de siste 20 årene hatt lav blodprosent, selv om jernstatusen er veldig bra. Min naturlige verdi ligger rett over 11.0.
    Takk for svar alle sammen. :-)

Mors Hb-verdi ligger på rundt 9. Så da kan det altså ha en sammenheng med threoidea. Er det da ingenting man kan gjøre for å bedre/normalisere denne verdien?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    Takk for svar alle sammen. :-)

Mors Hb-verdi ligger på rundt 9. Så da kan det altså ha en sammenheng med threoidea. Er det da ingenting man kan gjøre for å bedre/normalisere denne verdien?
    Hemoglobin er "bygget av" jern og B12. Få tatt B12 prøver og homosystein. Ofte er lave vit B verdier fulgt av forhøyet homosystein. Selv om B12 er innenfor referanseområdet, så vil en forhøyet homosystein fortelle deg at den likevel er for lav for ditt behov.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hemoglobin er "bygget av" jern og B12. Få tatt B12 prøver og homosystein. Ofte er lave vit B verdier fulgt av forhøyet homosystein. Selv om B12 er innenfor referanseområdet, så vil en forhøyet homosystein fortelle deg at den likevel er for lav for ditt behov.
    Tusen takk for svar. Jeg skal høre med mor om B12 og homocystein er målt, ellers så bør hun måle det.

Takker igjen :-)

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn