Viser søkeresultater 1 til 10 av 403
Hybrid View
-
01-09-10, 13:32 #1
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Godt gjort!
Jepp, sakte men sikkert tror jeg er godt å ha som "overskrift" framover.
Jeg var også hos min nye fastlege, og fortalte ham veldig saklig og nøye om behandlingen min med Erfa osv.. Han sa rett ut at alt dette hadde han ikke tid til å sette seg inn i, til stor irritasjon hos min arbeidsgiver. Jeg, syns det er kjempefint at arbeidsgiver reagerer, men det virker som om arbeidsgiver er mer utålmodig enn meg oppi dette her..
Det er langt opp til 4 grain Berit, men det SKAL gå!!!
-
01-09-10, 13:43 #2
Jepp, det skal gå
Mulig 4 er for mye men jeg vil ha en ft4 på minimum 15-16, og nå er den på 8, så det må jo litt til for å komme dit, tenker jeg!
Så kjip fastlege du har. Kanskje du skal vurdere å bytte? Går jo ikke an å si at han ikke orker å sette seg inn i det....!! På den annen side- om du får han til å skrive ut Erfa og du kan ta blodprøver der innimellom, så trenger man jo egentlig ikke noe mer....
Ivrig den arbeidgiveren din må jeg si. Du er vel veldig trengt og savnet da
Min arbeidgiver reagerte stivt jeg nevnte sykemelding. Ikke veldig mange som driver med sykemeldinger og sånt sledrianeri i den bransjen, nei....
Men det blåser jeg langt i akkurat nå.
-
01-09-10, 19:26 #3
Hva er det som gjør at du ikke tar opp thyroiden tilstrekkelig? Er det noe i tarmen? Allergi, for eksempel melkeproteiner? Er det noe du sjekker ut, Berit? Jeg var på thyreoideaklinikken på Aker i går, og legen spurte om det. Fordi. Hvis du regner om dosen du går på, thyroiden, om til ren T3 og ren T4, så er i allefall min dose høy. Men mine tall er ikke høye! Så, hva er grunnen? Da jeg gikk på 3.5 grain thyroid/220mg hadde jeg en Ft4 på ca 17.8. Omregnet til rene T-tall er dosen høy. Noen som har gode svar på dette? jeg synes det er en interessant problemstilling. Fordi det ser ut til at flere sliter med dette med at de trenger høye doser.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
01-09-10, 19:55 #4
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Ft4 på 8 med en dose på 50 levaxin og 90 erfa- dosen er jo ikke så lav, da!!?? Likte ikke det der.... Har testet meg for melkeallergi, glutenallergi, candidia, på Balder, men alt var negativt. Drikker en del melk, men tar pillene subklinisk, så jeg skjønner ikke at det skal ha mye å si (kalsium binder).
Om du har ft4 på 17,8 på 3, 5 grain, så tenker jeg at det er ganske bra, uten av jeg vet det for jeg har ikke vært der selv. Men det er vel vanskelig å få veldig høy ft4 når man bare går på thyroid? Hvordan er formen din på 3, 5 grain da?
Enig i at om man omregner erfadosen til t4 så blir dosen høy. Men jeg mener Anisa skrev et sted at det blir feil å regne om helt "mekanisk", fordi det viser seg at man ofte må ha mer/tåler mer thyroid enn syntetisk t4.
Fikk meg en skikkelig oppvåkning da jeg så siste blodprøvesvar, med ft4 på 8. Har liksom tenkt at jeg går på en dose som tilsvarer 125 Levaxin, som er det min far har gått på i mange år, og vært i fin form med, så jeg trodde jeg lå greit an. Men den gang ei.
Har du problemer med binyrene på så høy dose, eller tar hc'en det?
Finn; klarer du deg virkelig på 2, 5 grain bare? Jeg tar det nå, pluss 50 Levaxin, men jeg planlegger å bytte ut hele levaxinen etterhvert, slik at det blir 3,5 grain- minimum
Må bare tilføye at i mai da jeg gikk på 125 Levaxin hadde jeg ft4 på 16. Så byttet jeg dose til 50 levaxin og 90 erfa, og da falt ft4 ned til 8 i løpet av sommeren (til neste blodprøve i midten av august).
Jeg har en mistanke om at syntetisk t4 er litt sterkere enn erfa.
Skjedde ikke noe av det samme med deg, Jeanette? Mener å huske at du hadde ganske lave prøvesvar på kombinasjonsdose (og Balder presterte likevel å be deg senke dosen pga tsh)?
-
01-09-10, 20:08 #5
Jeg ble av Balderlegen anbefalt å ta Digestyme. Det er et urtepreparat som hjelper fordøyelsesenzymene i magesekken. Jeg viste ikke hvorfor jeg skulle ha dette (glemte å spørre oppi alt annet) Alle mine prøver var som dine negativ. I ettertid har jeg skjønt at noen med hypothyreose produserer mindre magesyre enn andre og har gått ut fra at dette preparatet skulle hjelpe på det
Ikke det at det har gitt meg noe, men jeg har jo tatt det med alt mulig annet og da er det knapt mulig å vite hva som virker
Jeg har ikke fått noen "bedre" stoffskifteprøver, men det ventet jeg ikke med den lave dosen (135mg Erfa)
-
01-09-10, 20:15 #6
Jeg tar også HCL av og til for å øke magesyre. Jeg spiser imidlertid alltid rett etter jeg tar erfa og levaxin. Det kan kanskje ha noe å si? Jeg orker ikke vente en halvtime før jeg spiser om morgenen, det er alt for lenge for meg og ikke bra for binyrene..... For øvrig tar jeg både levaxin, erfa og hc under tungen så ingenting går "til spille".
-
01-09-10, 22:09 #7
-
02-09-10, 11:39 #8
Jeg våknet fra min søteste søvn og visste hvorfor du har så lave verdier til tross for dosen (huff, dette sier mye om hvor mye jeg engasjerer meg og grubler for tiden).

Det er "lett" å sammenligne meg og deg Berit. Vi er ikke langt fra hverandre i alder, men dosen vi tar er litt forskjellig. Mens din dose inneholder 102,5mcg T4 og 13,5mcg T3, inneholder min dose 78,75mcg T4 og 20,25 mcg T3. I teorien burde det bety at du skulle ligge høyere enn meg i FT4 på blodprøvene. La oss for et øyeblikk anta at teorien IKKE stemmer, det er likevel merkelig at jeg ligger nesten dobbelt så høyt som deg i FT4 (jeg ligger på 13-tallet og du på 8). Så fundere vi på om vi har noe absorberingsproblem i tarmen? Ingen av oss har noen påvist candida, cøliaki mm...men så er jo saken at du lar jo ikke medisinene dine absorbere i tarmen, men i munnhulen. Jeg svelger mine.
Tablettene vi tar er IKKE laget for å administreres på denne måten. Skal man ta tabletter på denne måten må tablettene være laget for det. Med det mener jeg at molekylene i tabletten må være av den størrelse at de klarer å diffundere over til blodbanen vår. Vet vi at molekylene er av den størrelsen? Ved sublingual inntak av et legemiddel passerer molekylene fra under tungen over til blodårene man kan se der, uten å gå veien om levra. Jeg vil gjerne ha mine stoffskifte medisiner via levra siden det skjer endel nødvendigheter der (omdanning fra T4 til T3).
Det vi trenger å tenke på når vi tar stoffskiftemedisinene våre, er å drikke rikelig med vann slik at den kommer helt ned i magen. Det er der den gjør nytte for seg. Tablettene er så små i forhold til alt annet vi inntar, så å la dem løse opp i munnen vil føre til at minimalt absorberes i blodet, mye blir liggende igjen i munnhulen og mellom tennene, og blande seg med mat man spiser, evt forsvinne ut sammen med tannpussen.
Jeg vet at dette er som å banne i kirka fordi mange her inne tar tablettene sine sublingualt (under tunga). Jeg vil bare understreke at jeg har flere høyskoleeksamener i pharmakologi og legemiddelhåndtering, så selv om jeg ikke klarer å henvise til noe nettlitteratur, så er kunnskapen jeg deler med dere mer enn kalkulert gjetting. Jeg håper dere som tar medisiner som IKKE er laget for å absorberes under tunga og som har problemer med høy dose og lave prøver vil vurdere det jeg sier.
-
01-09-10, 21:06 #9
En mulig forklaring er at du kanskje BRUKER den t4-en du får fra ERFA...? (Og at den du fikk fra levaxin kun vistes på blodprøvene og ikke ble til noe nyttig i kroppen?)
Det kan kanskje også være forklaringen på den lave ft4-en din nå - du får rett og slett ikke i deg nok stoffskiftehormon til at noe "kan legges på lager"...?Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
02-09-10, 08:38 #10
Og dette er det jo synd at leger ikke kjenner til! men leger vet nesten ingenting om thyroider.
Jeg gikk på 4.75 grain thyroid i vinter, og da gikk jeg på en høyere hc dose også, 32.5 mg. Jeg har fortsatt problemer med binyrene. Men jeg blir bedre og bedre hele tiden. Men denne endringen i doser er hele tiden vrient! Og slitsomt. Jeg har det bra en stund, så må jeg endre, enten DHEA, hc eller thyroid/levaxin. Så strever jeg litt før den nye dosen fungerer, så er jeg enten overdosert eller underdosert på ett av hormonene før det fungerer bra igjen. osv. osv!Har du problemer med binyrene på så høy dose, eller tar hc'en det?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30

, men nå får jeg bare ta tiden til hjelp.
Andrè Bjerke.
Svar med sitat

Bokmerker