Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Det er pussig, en skulle nesten tro levaxinen gjorde noe med hjernen/nervesystemet?? Den kveler på en måte erfaen.. Og slik som dette, VET jeg, at jeg ikke hadde selv på 90 mg erfa alene. Det er skremmende.. Levaxin virker ikke sammen med thyroid heller. Så det prosjektet er dødt.

Så, jeg støtter deg 100 % Finn , bort med levaxinen, og full speed med erfa og binyrestøtte.

Håper folk lærer av å se at vi prøver og feiler. Gleder meg til den dagen jeg kan skrive resymè av hele greia, med "riktige" overskrifter.
    Godt å høre at det er flere som lander på samme konklusjon som n'Finn. Det betyr at jeg for min del skal prøve alt annet før jeg kombinere disse to preparatene. Jeg har liksom tenkt at det kunne være et alternativ hvis T3 blir for høy, men det er lettere når man vet at andre ikke er fornøyd med erfaringene. Tusen takk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Jeg er virkelig skremt av den virkningen levaxin har på meg... Det er jo ikke sikkert den virker slik på deg Blondie, men i dag er jeg såpass skremt at jeg bare vil si "ja, hold deg langt unna!".. Jeg tenker på de menneskene som står på levaxin i flere år... det er til å grine av.

Jeg syns det er interessant, at levaxinen virker så negativt selv om blodprøvene er ok.. Hva er det som gjør det?? Reseptorer som blokkeres?? Og hva er det som gjør at det svir i huden?

Håper du får fin framgang Blondie!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Ny dag...

Har et mål om å være tålmodig nok til å i hvertfall vente 3-4 uker før doseøkning fra 2 grain med thyroid..hehe.. Det har i hvertfall hatt god effekt før å ta det sakte og forsiktig.. En ukes mere tålmodiget, eller to, har hjulpet meg betraktelig for noen måneder siden. Så da får jeg plukke opp den tråden igjen. Har slengt levaxinen dit solen aldri skinner i dag, og startet opp på 2 grain thyroid, altså økt med 30 mg på thyroiddosen. Og så vil jeg vente til levaxinen er ganske ute av kroppen før jeg gjør noe nytt nå, det er tydelig at den gjør noe negativt. Jeg fortsetter jo å undre meg på HVA, og jeg har jo også lagt merke til at jeg har startet opp med å bli dårlig igjen etter måltider.. Binyrestøtten virker nå liksom dårligere... Kan levaxinen gjøre ett eller annet med virkningen av kortisol?? Gjør den noe med inntaket av t3 i cellene?? Dette er kun spekulasjoner, og fullstendig løse teorier...

Beklager at jeg gjentar meg selv ift. levaxinen, men dette er et "fenomen" jeg syns er veldig spesiellt..

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Binyrestøtten virker nå liksom dårligere... Kan levaxinen gjøre ett eller annet med virkningen av kortisol?? Gjør den noe med inntaket av t3 i cellene??
    Kan ikke si noe om levaxin gjør noe med kortisol, men selv har jeg erfart at jo dårligere en er dosert mtp thyroixin, jo dårligere blir binyrefunksjonen. Klarte å underdosere meg på Thyroid for et par uker siden, og trengte store mengder hydrokortison bare for å holde meg nogenlunde oppegående, og jeg merket at hydrokortisonet hadde en dårligere effekt. Så jeg tror at min "optimale" dose Thyroid pr i dag er 3,5 grain (215 mg). Så nå har jeg vært på den dosen i litt over en uke. Håper at jeg etter noen uker på "opitimal" dosering kan gå ned på binyrestøtten- for jeg tar jo så mye. Men jeg klarer ikke det slik kroppen er i dag.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Kan levaxinen gjøre ett eller annet med virkningen av kortisol??
    Interessant det du sier, men at disse to hormonene (syntetisk eller ikke) virker inn på hverandre vet vi. Fordi på NEL står det at pasienter med både hypothyreose og addisonssykdom, ikke kan starte behandling for lavt stoffskifte før pasienten er behandlet for addisons, altså binyrestøtte. Skjønner ikke helt mekanikken i det, men det vil jo være det samme som intreffer hos oss, selv om vi ikke har total svikt som ved addisons.

Det som hadde vært fint for oss å vite er hva gjør man hvis pasienten har en kjent hypothyreose for deretter å få addisons. Ville man da kutte helt ut stoffskifte medisiner for deretter å behandle binyrer? Det hadde vært spennende for oss å vite...Får ikke linket til NEL dessverre, da man må betale for innlogging nå, men det er noe jeg har lest tidligere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det som hadde vært fint for oss å vite er hva gjør man hvis pasienten har en kjent hypothyreose for deretter å få addisons. Ville man da kutte helt ut stoffskifte medisiner for deretter å behandle binyrer? Det hadde vært spennende for oss å vite...Får ikke linket til NEL dessverre, da man må betale for innlogging nå, men det er noe jeg har lest tidligere.
    Her er (i det mindste) en tråd Hypothyreose eller binyrene? med 2 eksempler hvor den første Addison's-patient er først diagnosticeret med Addisons og senere fik diagnose Hypothyreose, mens den anden har først fået diagnosen Hypothyreose og Addison's-diagnose bagefter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Her er (i det mindste) en tråd Hypothyreose eller binyrene? med 2 eksempler hvor den første Addison's-patient er først diagnosticeret med Addisons, mens den anden har først fået diagnosen Hypothyreose og Addison's-diagnose bagefter.
    Tusen takk, Anisa

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Interessant det du sier, men at disse to hormonene (syntetisk eller ikke) virker inn på hverandre vet vi. Fordi på NEL står det at pasienter med både hypothyreose og addisonssykdom, ikke kan starte behandling for lavt stoffskifte før pasienten er behandlet for addisons, altså binyrestøtte. Skjønner ikke helt mekanikken i det, men det vil jo være det samme som intreffer hos oss, selv om vi ikke har total svikt som ved addisons.
    Heisann Rufus og Blondie !

Ja, jeg syns jeg er ganske kjent med mekanikken binyrer og stoffskifte nå, og at disse mekanismene MÅ være oppegående for at vi skal føle oss bra... Og, ja, at jeg er underdosert er absolutt sannsynlig. Jeg har ikke så mange holdepunket for å spekulere, men jeg vet at tendensen til å bli satt ut etter måltider ble borte ved ca 60 mg Erfa alene.. Ved 120 mg alene på erfa, hadde jeg en periode som jeg ikke hadde ett eneste symptom på hypothyreose.. Helt til jeg begynte å "sprenge" systemet med lange gåturer. Det var da binyreproblemene startet, og jeg fortsatte å øke med erfa til bedring, og så gikk det dårligere og dårligere uten binyrestøtte.

Så hvorfor begynner symptomene mine, som jeg hadde på levaxin og KUN da, som jeg ikke har sett siden 60 mg ERFA rundt 150 mg thyroid + 25 mg levaxin? Jeg snakker om svie i huden og markant dårligere form etter måltider.Jeg tenkte det var binyrene, og reduserte enda mer, og sviingen i huden bare forværret seg og forværret seg... Så følte jeg meg ganske bra, ca en uke uten nevnte symptomer, før de på kun noen dager slo meg helt ut.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Her er (i det mindste) en tråd Hypothyreose eller binyrene? med 2 eksempler hvor den første Addison's-patient er først diagnosticeret med Addisons og senere fik diagnose Hypothyreose, mens den anden har først fået diagnosen Hypothyreose og Addison's-diagnose bagefter.
    Mottas med takk!

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Heisann Rufus og Blondie !

Ja, jeg syns jeg er ganske kjent med mekanikken binyrer og stoffskifte nå, og at disse mekanismene MÅ være oppegående for at vi skal føle oss bra... Og, ja, at jeg er underdosert er absolutt sannsynlig. Jeg har ikke så mange holdepunket for å spekulere, men jeg vet at tendensen til å bli satt ut etter måltider ble borte ved ca 60 mg Erfa alene.. Ved 120 mg alene på erfa, hadde jeg en periode som jeg ikke hadde ett eneste symptom på hypothyreose.. Helt til jeg begynte å "sprenge" systemet med lange gåturer. Det var da binyreproblemene startet, og jeg fortsatte å øke med erfa til bedring, og så gikk det dårligere og dårligere uten binyrestøtte.

Så hvorfor begynner symptomene mine, som jeg hadde på levaxin og KUN da, som jeg ikke har sett siden 60 mg ERFA rundt 150 mg thyroid + 25 mg levaxin? Jeg snakker om svie i huden og markant dårligere form etter måltider.Jeg tenkte det var binyrene, og reduserte enda mer, og sviingen i huden bare forværret seg og forværret seg... Så følte jeg meg ganske bra, ca en uke uten nevnte symptomer, før de på kun noen dager slo meg helt ut.
    For å presisere enda mer, hadde jeg aldri svie i huden og symptomøkning etter måltider på 150 + erfa og binyretretthet "alene"..

Side 18 av 42 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536373839404142 Siste

Lignende tråder

1. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  2. Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
    Av Yvai i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 10-05-10, 13:47
  3. Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
    Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 76
    Siste melding: 10-02-10, 14:24
  4. Lavt stoffskifte etter fødsel
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 29-08-06, 07:08
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker