Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
Problemet er at liothyronin kommer i 20-mikrograms-tabletter, og pasientene tar hele tabletten og legen ikke vet bedre heller.

En mer fornuftig plan ville vært først å øke dosen levaxin (jeg anakker altså om pasienter hvor TSH er på 1 men som har fortsatt hyposymptomer) til ft4 stiger og kommer til nærmere øvre grense, eller litt over hos noen, og man måler ft3 hele veien og ser om den stiger.

Så er prosedyren at man så tar vekk 40 mikrogram levaxin og tilføyer 10 mikrogram liothyronin fordi liothyronin er 3,6-4 ganger mer potent enn levaxin. Liothyroninen skal deles opp til 5 mikrogram om morgenen og 5 til lunch.

Så tar man nye prøver og hvis ft4 er sunket (som den antageligvis har gjort, noe som legene ikke har peilig på at den jo gjør) så øker man levaxinen tilbake.
Og TSH synker omtrent alltid når man tilføyer noesomhelst med t3....

Jeg forutsetter at man ikke overdoserer pasienten.
Alle har et bestemt sted hvor de må ha ft4 og ft3, og oftest er det at de må være omtrent like høye oppe i sitt referanseområde, og to tredeler oppe er et godt utgangspunkt.
Og noen trenger dem helt i toppen av referanseområdet, det er fordi tilført thyreoideahormon aldri kan virke like bra som endogent.

Så fins det en mindre gruppe, som trenger ft3 høyt og ft4 samtidig omtrent midtpå.
Og noen andre mindre grupper med andre behov.
Jeg tror du har helt rett her. I uvitenhet blir mange (inkludert meg selv) satt på lio med forklaring om at man ikke omdanner nok fra FT4 til T3. Selv hadde jeg da brukt kun 50mcg levaxin. Ingen justerte opp levaxin dosen. Og jeg levde med kraftige hyposymptomer som lammet hverdagen min. Men dosen ble 20mcg lio delt på tre, så det var jo bra. Men ikke bra nok. Beslutningen legen tok var på grunnlag av FT4 midt i referanseområdet, mens T3 lå midt i nedre halvdel. Likevel har jeg mange ganger tenkt at hadde ting vært gjort anderledes for 10 år siden hadde jeg kanskje ikke vært der jeg er i dag.

Likeledes tror jeg man trenger flere år med tett blodprøve oppfølgning fordi kroppen er så utsultet at hos mange er en liten doseøkning noe som gjør kroppen glad i kort tid, for deretter å falle tilbake igjen. Farlig hvis legen og pasienten da tror at årlige prøver er nok.