Viser søkeresultater 1 til 10 av 22

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Frykter at jeg vil få beskjed om å senke min dose Levaxin.

Hei!
    Hvis du ikke allersede har dem, ville jeg kontakte legekontoret i morgen den dag og få tilsendt kopi av alle prøvesvarene .Det har du rett til!
    Og du må få målt fT3.
    Hvordan kan legen din ha satt deg på LIO hvis hun ikke har målt denne?
    Det er vanlig å gå høyest mulig opp på fT4 for å se om det blir nok fT3.
    Hun vet vel at det aktive hormonet er fT3?!!!
    Og så er det vanlig at fT4 går NED ved tilførsel av T3 i en eller annen form,
    og TSH blir da ofte 0!!
    Uten at det overhode er snakk om overmedisinering.
    Jeg ble selv behandla etter det en gang(og betaler fortsatt prisen over 3 år senere). Det er pasienten som betaler dyrt for det.
    STOL PÅ DEG SELV.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Jeg ble selv behandla etter det en gang(og betaler fortsatt prisen over 3 år senere). Det er pasienten som betaler dyrt for det.
    STOL PÅ DEG SELV.
    Må bare henge meg på Gunnda. Selv hadde jeg en TSH på ca 2,5 tiltross for at jeg gikk på lio (som SKAL flate ut TSH). Lider også etter år med for lav mdisinering. Godt at du ikke ville gå med på reduksjon i dose

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Problemet er at liothyronin kommer i 20-mikrograms-tabletter, og pasientene tar hele tabletten og legen ikke vet bedre heller.

En mer fornuftig plan ville vært først å øke dosen levaxin (jeg anakker altså om pasienter hvor TSH er på 1 men som har fortsatt hyposymptomer) til ft4 stiger og kommer til nærmere øvre grense, eller litt over hos noen, og man måler ft3 hele veien og ser om den stiger.

Så er prosedyren at man så tar vekk 40 mikrogram levaxin og tilføyer 10 mikrogram liothyronin fordi liothyronin er 3,6-4 ganger mer potent enn levaxin. Liothyroninen skal deles opp til 5 mikrogram om morgenen og 5 til lunch.

Så tar man nye prøver og hvis ft4 er sunket (som den antageligvis har gjort, noe som legene ikke har peilig på at den jo gjør) så øker man levaxinen tilbake.
    Og TSH synker omtrent alltid når man tilføyer noesomhelst med t3....

Jeg forutsetter at man ikke overdoserer pasienten.
    Alle har et bestemt sted hvor de må ha ft4 og ft3, og oftest er det at de må være omtrent like høye oppe i sitt referanseområde, og to tredeler oppe er et godt utgangspunkt.
    Og noen trenger dem helt i toppen av referanseområdet, det er fordi tilført thyreoideahormon aldri kan virke like bra som endogent.

Så fins det en mindre gruppe, som trenger ft3 høyt og ft4 samtidig omtrent midtpå.
    Og noen andre mindre grupper med andre behov.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Problemet er at liothyronin kommer i 20-mikrograms-tabletter, og pasientene tar hele tabletten og legen ikke vet bedre heller.

En mer fornuftig plan ville vært først å øke dosen levaxin (jeg anakker altså om pasienter hvor TSH er på 1 men som har fortsatt hyposymptomer) til ft4 stiger og kommer til nærmere øvre grense, eller litt over hos noen, og man måler ft3 hele veien og ser om den stiger.

Så er prosedyren at man så tar vekk 40 mikrogram levaxin og tilføyer 10 mikrogram liothyronin fordi liothyronin er 3,6-4 ganger mer potent enn levaxin. Liothyroninen skal deles opp til 5 mikrogram om morgenen og 5 til lunch.

Så tar man nye prøver og hvis ft4 er sunket (som den antageligvis har gjort, noe som legene ikke har peilig på at den jo gjør) så øker man levaxinen tilbake.
    Og TSH synker omtrent alltid når man tilføyer noesomhelst med t3....

Jeg forutsetter at man ikke overdoserer pasienten.
    Alle har et bestemt sted hvor de må ha ft4 og ft3, og oftest er det at de må være omtrent like høye oppe i sitt referanseområde, og to tredeler oppe er et godt utgangspunkt.
    Og noen trenger dem helt i toppen av referanseområdet, det er fordi tilført thyreoideahormon aldri kan virke like bra som endogent.

Så fins det en mindre gruppe, som trenger ft3 høyt og ft4 samtidig omtrent midtpå.
    Og noen andre mindre grupper med andre behov.
    Jeg tror du har helt rett her. I uvitenhet blir mange (inkludert meg selv) satt på lio med forklaring om at man ikke omdanner nok fra FT4 til T3. Selv hadde jeg da brukt kun 50mcg levaxin. Ingen justerte opp levaxin dosen. Og jeg levde med kraftige hyposymptomer som lammet hverdagen min. Men dosen ble 20mcg lio delt på tre, så det var jo bra. Men ikke bra nok. Beslutningen legen tok var på grunnlag av FT4 midt i referanseområdet, mens T3 lå midt i nedre halvdel. Likevel har jeg mange ganger tenkt at hadde ting vært gjort anderledes for 10 år siden hadde jeg kanskje ikke vært der jeg er i dag.

Likeledes tror jeg man trenger flere år med tett blodprøve oppfølgning fordi kroppen er så utsultet at hos mange er en liten doseøkning noe som gjør kroppen glad i kort tid, for deretter å falle tilbake igjen. Farlig hvis legen og pasienten da tror at årlige prøver er nok.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Her tror jeg at det sies mye klokt... Hadde vi nå bare fått disse tankene ut til de som skal medisinere oss også...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2010
    Alder
    47
    Meldinger
    16

Tja si det... Jeg har også i etterkant lurt på hvorfor ikke T3 ble målt før jeg startet på Lio...??
    Jeg nevnte dette fra tidligere tider for henne, og vi kikket i den gamle journalen min. Fikk skrevet ned dette...

Dato> TSH ---- T4 ---- T3 ---- TPO ---- TRAS
    29.07.10> 0,01 - 16,1

Før behandling med Lio:

03.12.09> 0,62 - 16,7
    17.06.09> 2,5 - 15,9
    06.01.09> 2,9 - 17,9

Før behandling med Levaxine:

29.04.08> 3 - 10,2
    22.02.08> 1,9 - 11,1
    26.07.07> 5,2 - 11,5 - 7 - 102 neg - neg
    29.05.07> 6,4
    06.06.06> 2,8
    09.05.06> 2,8

Så som du ser så er T3 kun målt en gang...
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tussejenta Vis post
    ØØØØH!!! Dette ble jo helt feil... Teksten ble jo helt trykket sammen jo... Håper dere skjønner noe av det... Ellers så skriver jeg det inn en gang til.
    Se om denne redigering med farver ikke kan hjælpe lidt?
    Sist endret av Admin; 29-08-10 kl 17:17 Begrunnelse: Se om denne redigering med farver ikke kan hjælpe lidt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

hehe, det går ikke å lage laaaange mellomrum, de blir av plasshensyn trukket sammen til bare ett.
    Prøv å lage det lodrett.

Dato
    TSH=1(0,2-3,0)
    fT4= 10(9-20)

Dato
    TSH=1(0,2-3,0)
    fT4= 10(9-20)

osv
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Alder
    47
    Meldinger
    16

Tusen takk for endringen... Det ble mye lettere å avlese

Er det noen som kan komentere Anti TPO og TRAS?? Hva sier disse verdiene dere??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vet ikke om du har selve de målte verdiene der, men TRAS antistoffer regnes som ikke eksisterende når den er mindre enn 1.
    Anti-TPO er det flere målemetoder på, så denne må oppgis for korrekt tolking, men ofte regner mam med at det ikke eksisterer slike antistoffer når verdiene er under sånn 15-30. Så er det en gråsone som er mellom der og opp til 60-100.
    Over 100 regner man som sikker påvisning av antistoffer, men det er kun mikroskopi av finnålsbiopsier som helt sikkert kan påvise destruksjon av kjertelceller.
    Det tilbys dessverre ikke så ofte her på berget, men lar heller pasienten gå der i uvissa og vente.......
    MAS !

Verdien 102 er iallefall ikke negativ, den er i beste fall i gråsonen.

Selve testutstyret og metodikken man bruker ved denne analysen er ikke helt sikker. Hos ca. 10% av de paienter som avgir positive målinger - jeg antar de mener gråsonemålinger - utvikler aldri hypothyreote forhold.
    MAn regner med at teste feilreagerer på ett eller annet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  2. Stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå
    Av avath i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 23
    Siste melding: 30-05-10, 21:36
  3. Hodepine ved for høy dose Levaxin?
    Av Pluto i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 9
    Siste melding: 11-05-10, 21:26
  4. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  5. Hvor høy dose Levaxin?
    Av i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 27-04-05, 19:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn