Viser søkeresultater 1 til 10 av 415
Hybrid View
-
18-08-10, 22:01 #1
Sv: Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
Jeg syns jo det er fint å prøve å finne ut hva som kan hjelpe.
Det tok sånn 10 år før jeg forsto at et var nødvendig, og ytterligere 6 år til virklig å sette igang.
Men da var det rett og slett for seint.
Jeg forstår bare ikke at du kan klare deg med så lite hormontilskudd ?
Håper iallfall at du finner ut av det Jeanette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-08-10, 06:25 #2
-
19-08-10, 09:03 #3
Takk for at du deler erfaringer Jeanette

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du beskriver. Tror hovedproblemet hos meg er binyrer og ikke stoffskifte, i alle fall er de to rimelig likestilt. Etter at jeg begynte på hc og pregnelolone har jeg fått det mye bedre, og jeg har kunnet redusere ned til 25 mcg levaxin og 90 g erfa (fikk sterk hjertebank av høyere dose). Vurderer å redusere erfa ytterligere men tror det er for tidlig ennå, og dessuten fungerer det ganske greit.
Det er så mye fokus på at man går underdosert. Og det er et viktig fokus. MEN; jeg kan jo bare snakke for min egen del da- men for binyrene er det like illle å gå overdosert som underdosert!! De blir jo helt utbrent av det, stakkars.
Jeg har vært ivrig tilhenger av Dr. Wilsons bok om binyretretthet og er det forsåvidt fremdeles, men han skriver så og si INGENTING om binyretretthet og stoffskifteproblemer. Han skriver at det er en vanlig sammenheng, men så stopper det der. Noen ganger har jeg følt at boken ikke er skrevet for de med stoffskifteproblemer i tillegg. Jeg fulgte alle rådene hans i ca 3 mnd (så godt jeg kunne, klarte det ganske bra) men gikk på en for høy thyroid dose, så da gikk vinninga opp i spinninga! Merket i alle fall NADA bedring og følte meg "wired and tired".
Synes Dr. Lam forklarer sammenhengen stoffskifte- binyrer på en unik måte. Jeg fant mye av det jeg lette etter der (la inn artikkel her for noen dager siden), og fikk en a- ha opplevelse da jeg leste at det er alt for vanlig at man øker stoffskifte dosen uten å tenke på at det kan gjøre vondt verre, selv om det føles bra der og da, og kanskje noen måneder (eller år?) frem i tid, så vil man måtte betale for det senere.
For min del tenker jeg at jeg skal klare meg på LAVEST mulig thyroid dose og være mer skeptisk til å øke.
Dette er jo ikke likt for alle, men jeg ville bare dele mine erfaringer, siden de liknet litt på Jeanette sine. Som Jeanette hadde jeg også en ekstrem oppvåkning på naturlig thyroid, men så stoppet effekten på et tidspunkt, og jeg ble bare fryktelig sliten hele tiden. Dog skal det sies at jeg ikke er i tvil om at jeg vil fortsette på erfa thyroid da det er en bedre medisin, men det er for meg litt "farlig" å gå på for høy dose i kombinasjon med svake binyrer.
For øvrig er det litt for tidlig for meg å uttale meg skråsikkert om noe ennå. Endelig har formen begynt å stige etter 3 1/2 uke på hc. Det føles vanvittig godt, nesten litt for godt til å være sant. Binyremedisin har gitt meg vel så stor effekt som stoffskiftemedisin. Det bekymrer meg at jeg en gang må trappe ned på hc, men forhåpentligvis vil det gå greit. Har bestilt boken "Safe uses of cortisol" for å sette meg ytteligere inn i hc behandling.
Jeg ser for meg at jeg kan trappe helt ned på hc en dag, men at jeg må ty til litt ekstra ved sykdom. Som vanlig er ved binyretretthet blir jeg svært ofte forkjølet, minst et par ganger i mnd, og dette sliter visst veldig på binyrene. Det gjør meg imidlertid ingenting å gå på hc av og til dersom jeg til gjengjeld blir i fin form og får tilbake livet mitt- som jeg nå føler meg på god vei til
Er overrasket over at binyrene skulle ha SÅ mye å si oppi det hele, og ønsker å formidle dette til andre her på forumet også.
-
19-08-10, 11:12 #4
Takk i lige måde du!

Jeg er virkelig glad for å høre at du begynner å merke så god bedring, Berit!
-
19-08-10, 14:50 #5
Det er kjempeinteressant å lese det dere skriver om erfaringer, Jeanette og Berit. Takk
.Jeg har også følt på en stor frustrasjon fordi Wilson ikke nevner det med stoffskiftet og binyrene. Jeg antar at kroppene våre reagerer litt forskjellig på tilskuddene vi gir. Jeg tenker at veien å gå er å lytte, gjøre feil og teste ut. Igjen og igjen. Lykke til, og fortsett å skrive
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
19-08-10, 16:06 #6
Jeanette, Berit, Ruth, Rufus og andre....
Jeg har fulgt med det dere har skrevet i det siste, i ulike tråder, med stor interesse.
Etter oppstart med thyroid, febr., har jeg også fått den varmen som ikke er så lett å identifisere...hvilket flagg den seiler under.
Jeg har brukt kortison, nå HC, mer eller mindre i snart 3 år, så har prøvd trappe ned på den...må jo prøve for å se hva kroppen klarer, og jeg har landa i et lite h-------. Det går bare ikke, henger så vidt sammen, så må øke igjen.
Så lenge dette ikke er i balanse, finner man jo heller ikke riktig thyroid dose, så" enkelt" er jo det.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
19-08-10, 19:38 #7
Hei Gunnda

Kan jeg spørre deg som er en "erfaren" hc bruker; avtar effekten etter hvert? Er det noen andre bivirkninger du opplever ved langtids bruk av hc?
Jeg ser som sagt for meg at jeg må ty til ekstra tilskudd av hc i noen år fremover i alle fall. Målet er å trappe ned om et halvt års tid, evt ett år (vanskelig å planlegge men...), og så stressdosere ved sykdom og behov.
Håper du en dag vil være sterk nok til å gå ned i dose, Gunnda. Når det er sagt tenker jeg at det ikke trenger å være noen krise å ta disse medisinene resten av livet, om man faktisk trenger det. Kanskje vanskelig å forsone seg med men det viktigste er jo å ha det så bra som mulig. Ønsker deg også lykke til, og setter pris på at du deler dine erfaringer! PS har du forresten vurdert å sette ned erfa dosen for å bli kvitt varmefølelsen?
Lignende tråder
-
Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
Av Yvai i forumet PresentasjonerSvar: 3Siste melding: 10-05-10, 16:46 -
Fikk diagnosen Graves for 2 dager siden
Av Yvai i forumet Graves sykdomSvar: 6Siste melding: 10-05-10, 13:47 -
Fikk diagnosen Hashimotos for en tid tilbake
Av Carro i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 76Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Lavt stoffskifte etter fødsel
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 29-08-06, 07:08 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08

Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker