Viser søkeresultater 1 til 10 av 68
Hybrid View
-
27-05-09, 17:10 #1
Sv: Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Det er idealet, det, Thomas! Men hva gjør vi, når en som jeg går fra fastlege til endokrinolog, og ingen vil gi deg AT og formen er bånn? Det er jo det de fleste opplever. Og når du da skjønner at du har hatt det dårlig, sannsynligvis på grunn av underbehandlet stoffskifte i veldig mange år, da var i allefall min tålmodighet slutt! Mitt ønske har hele tiden vært å gå til legen og få AT på resept. Men jeg hadde ikke tid til å løpe fra lege til lege og håpe at noen skulle skrive ut medisinen Armour Thyroid (AT). Det tar tid og krefter det, å gå fra lege til lege! Så da ble det internett...Husk, oppsøk Armour-behandlende spesialist før du prøver den!
Jeg vurderer også å gå innom Balderklinikken. Men jeg tror at bare navnet oser av urtete og abrakadabra for de fleste leger. Så om jeg går ut derfra med resept i handa tror jeg ikke at fastlegen skriver ut alikevel. men kanskje kan jeg få sjekket binyrer ordentlig, det jeg har gjort hos endo er blodprøve, fastende på morgenen. og det sier vel bare en brøkdel. For cortisol hopper jo litt i løpet av døgnet.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-05-09, 17:31 #2
Opplysninger og råd på dette nettstedet må aldri brukes i stedet for kontakt med, undersøkelse hos, eller behandling av lege. Opplysninger og råd på dette nettstedet må heller ikke brukes som utgangspunkt for å stille diagnoser, endre medisin eller dose, eller avgjøre valg av behandling.
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
27-05-09, 17:35 #3
Ja, jeg startet med Amour i mars i år. Det går opp og ned. men bedre enn før. Før var jeg pudding hver kveld fra rundt klokka sytten. Da var kreftene slutt. Sånn er det ikke nå! Men jeg er ingen Superkvinne ennå.... Vi får se om det er potensial til bedring. Noen snakker om et år før du får effekt. Vi får se. At jeg trengte T3 var i allefall helt klart. Det sa endoen også, at veldig mange som har operert bort deler av kjertelen har problemer med å få høy nok produksjon av T3. Men fastlegen min var aldri inne på den tankebanen. desverre. og jeg satte meg ikke inn i noe før rundt juletider. Fikk heller aldri informasjon utover "prøvene er fine, øk dosen osv!" Så "pudding" har jeg vært noen år, ja!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-05-09, 00:07 #4
Bare sånn at ingen misforstår:
Man trenger ikke ha binyretretthet fordi/hvis Levaxin ikke virker. (?)
På Balderklinikken sa legen at jeg har fint kortisol og ikke binyretretthet.
Dette var målt ved vanlig blodprøve om morgenen.
Men jeg viste henne også prøvesvarene på kortisol fra døgnurin, så hun tok vel det også med i sin vurdering.
Man kan vel få et bilde på hvordan binyrene fungerer kun ved hjelp av dette + det kliniske bildet?
Men jeg er enig i at spyttesten er fin å ta for å være på den sikre siden.
Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at binyrene mine er i orden, det var bare det at jeg fungerer bedre og får mer energi med å ta Armour i tillegg til Levaxinen, enn å bare stå på Levaxin alene.
Ja hvorfor tar jeg Levaxin i tillegg?
Først og fremst som en overgang.
Og fordi jeg er redd for å få for lite T4.
Blir litt hyper av T3.
Men hvis Levaxinen "skader" eller hindrer vektnedgang, er det jo kanskje dumt å ta det i tillegg.
Jeg har jo vært høyt og lavt i noen uker nå etter at jeg begynte å ta Armour.
Men jeg har ikke gått ned i vekt...
Men søtsuget har blitt mindre, så logisk sett vil det kanskje løsne etterhvert.
Jeg kan godt tenke meg å prøve å ta kun Armour, men nå har det gått så bra
at jeg ikke gidder å messe med det nå. Lever livet litt mens jeg nå er oppe.
Tar 1,74 grain Armour og 50 mkg Levaxin. Skal jeg kanskje prøve å ta 2 grain Armour og 25 mkg Levaxin?
Jeg gikk ca. ett år på kun Levaxin.
Var oppe i 100 mkg. pr dag.
Prøvde med litt Liothyronin i tillegg, men fikk svettetokter og kviser.
Jeg kunne kanskje prøvd å øke til f.eks. 125 mkg Levaxin pr. dag, men så ikke poenget med det etter å ha lest om Armour og hva det inneholder i forhold til Levaxin. Særlig det at det inneholder calsitonin er jo interessant.
På kun Levaxin var jeg fortsatt slapp og trett, og humøret var så som så.
Byttet til Armour 1 grain med 50 mkg Levaxin til.
Økte til 1 1/2 grain med 75 mkg Levaxin i tillegg.
Men hvorfor øke Levaxinen, tenkte jeg. (Det var legen som gjorde det.
Nei, jeg økte i stedet til 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så for sikkerhets skyld har jeg nå gått ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg. Levaxin. Dette skal jeg prøve i en lenger periode tror jeg.
Jeg responderer fort på de dosene jeg tar, kjenner fort om det er for mye eller for lite, derfor kan jeg skifte dose raskere enn mange kanskje anbefaler, men jeg vil kjappest mulig finne min optimale dose.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01 -
Hyperthyreose siden 2000
Av Karianne i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 30-01-09, 09:08 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat
Bokmerker