Uff, så kjedelig da!

Når jeg leser tråden lurer jeg på om det kan være binyrene som ikke har fulgt med de store endringene, som både n'Finn og flere har nevnt. Ser at du har smurt deg med hydrokortison noen morgener. Hvis det er den eneste binyrestøtten, tror jeg det kan være i det minste laget. Har du lest Stop the Thyroid Madness? Den gir en ganske grei "oppskrift" for hvordan en skal gå fram når man starter med Armour, og mulige feil en kan gjøre. I den grad det finnes en oppskrift på slikt da. Men den er en sammenfatning av mange menneskers erfaringer, og det er noe jeg selv har stor tro på.

Men jeg tenker jo at du økte for fort. Når du starter med Armour igjen ville jeg altså ha støttet mer opp om binyrene. Tror du må smøre deg mer enn en gang om dagen. Gjerne fire ganger om dagen - med ca fire timers mellomrom* (mest om morgenen). Jeg har smurt meg siden mai, har nettopp gått over til Cortef (hydrokortison i pilleform). I STTM rådes det til å måle gjennomsnittstemperaturen din (mål den tre ganger daglig på samme tidspunkt hver dag). Når tempen er stabil (dvs ikke varierer mer enn ca 0,1 grader), sies det at binyrene er stabile og at det er greit med økning av Armour.

Jeg og legen bruker boka overfor som utgangspunkt for behandligen (sitter med nesen nedi hver vår bok når jeg har time).

Jeg tror nok du vil lykkes, du må bare være tålmodig.

Heier på deg

PS: Når jeg drev med smøring med krem, gikk jeg over til å bruke en liten sprøyte slik at jeg målte opp det samme hver dag. På den måten hadde jeg et utgangspunkt når jeg bestemte meg for å gjøre en økning i hydrokortisondosen. Men å bruke sprøyten som et mål på hvor stor dose hydrokortison jeg var på, ble håpløst, for kroppen tar jo ikke opp like mye som ved oralt inntak. Nå før jeg begynte med piller, var jeg opp i 7 ml krem daglig. Nå er jeg på 15 mg Cortef.

* Firetimersintervallet har med hydrokortisonets halveringstid å gjøre.