Viser søkeresultater 1 til 10 av 59
Threaded View
-
15-11-09, 12:42 #19
Sv: Hashimoto's og Sjøgrens syndrom
Det er en utbredt misforståelse blandt allmenpraktiserende leger at man må ha positiv revmafaktor i blodet for å få en revmatisk dagnose. DET ER FEIL!
F. eks mangler mange leddgiktpasienter denne faktoren. For å lese om hva som kreves for å få diagnosen Sjøgrens Syndrom kan dere gå inn på linken til Norsk Revmatilerforbund.Den ligger på første side her på forumet. Det er også feil at man må ha denne diagnosen for å få refusjon for store tannlegeutgifter. Det kreves bare at man har hatt påvist nedsatt spyttproduksjon i minst ett år ( Såvidt jeg husker). Her er reglene:
Nye regler fra 01.01.2008, hentet fra www.NAV.no, tannhelse
Pasienter med Sjøgrens hører under punkt 10, hyposalivasjon. Den mest aktuelle behandlingen for pasienter med Sjøgrens syndrom er behandling for kariesskader. Denne behandlingstypen omfattes ikke av punkt 5. Ved hyposalivasjon, som ofte er en konsekvens av Sjøgrens syndrom, får pasienten dekket utgiftene til behandling av blant annet kariesskader.
Stønad ytes kun i de tilfeller der det foreligger dokumentasjon på hyposalivasjon over tid, minimum 1 år.
Unntak fra observasjonstiden på ett år kan gjøres der det foreligger svært forhøyet kariesaktivitet og dersom verdiene for ustimulert saliva er
< 0,10 ml/min og stimulert saliva er < 0,70 ml/min.
punkt 10 Hyposalivasjon
Må kunne dokumentere lav spyttproduksjon, se ovenfor for kriterier.
Hvis du kan velge mellom to stønadsordninger skal du ha den beste
Det er ikke nødvendig å søke om godkjenning fra NAV før behandlingen påbegynnes. Det er tannlegen som vurderer om brukerens tannproblemer omfattes av folketrygdlovens stønadsbestemmelser.
Det er en fordel om tannlegen har avtale om direkte oppgjør med NAV. Utgiftene NAV refunderer utbetales da direkte til tannlegen, og dine utgifter reduseres tilsvarende. Du slipper å legge ut for behandling som dekkes av NAV. Du betaler kun en eventuell egenandel, samt et eventuelt mellomlegg dersom tannlegen tar en høyere pris enn de takster som staten fastsetter. Dette mellomlegget må bruker selv betale.
Dersom tannlegen ikke har avtale om direkte oppgjør må du selv fremsette et stønadskrav overfor NAV. Dette gjør du på et eget regningsskjema utarbeidet av NAV. Tannlegen fyller ut et slikt skjema for deg, og du sender dette til NAV Helsetjenesteforvaltning i din region.
Kort sagt betyr dette at man kan ha rett på refusjon selv om man ikke har Sjøgrens Syndrom, og at tannskadene har tydelig sammenheng med munntørrhet.Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Lignende tråder
-
Overdosert?
Av Pusen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:32 -
Helse- og omsorgsminister sier....
Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 07-05-09, 21:44 -
Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
Av Vimseliten i forumet BlodprøverSvar: 26Siste melding: 18-03-09, 14:31 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01

Svar med sitat
Bokmerker