Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Hormonbehov(t4) ved (infeksjons-)sykdom?

Er det høyere enn når man er frisk? Jeg fikk halsvondt og "feber" (dvs høyere temperatur enn normalt - hele 37,1 grader ) i går og var så hypo som jeg ikke har vært siden den første tabletten begynte å virke ... Slapp, energiløs, "uff og akk" i sofaen, negativ og oppfarende.
    Iallfall ingen tvil om hvor mye bedre jeg har blitt av mange av symptomene. Det var et skremmende gjensyn...
    Heldigvis er jeg bedre igjen - på alle måter - i dag.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hormonbehov(t4) ved (infeksjons-)sykdom?

Jeg tror, kroppen har brug for at trække på alle former for ressourcer, når man har en infektion - det er jo egentlig en slags stress.

Anisa har her skrevet en vældig beretning om sit indtag af diverse pga en betændelse i en tandrod.

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9025

Selvom det er t4 medicin, du spørger til, så ville jeg selv ikke være i tvivl om, at behovet er større; jeg har ind imellem haft gavn af at tage 50 µ ekstra t4-medicin, hvis jeg har følt mig lidt kold om aftenen. (Men det er måske så fordi, jeg laver t3 ret hurtigt og også brænder det af ret hurtigt ... I hvert fald har jeg ikke haft ret meget t3 i mine blodprøver).

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Takk for bidraget. Det du sier virker veldig fornuftig.

Jeg *tror* også at jeg sluker t4 fort siden jeg ble så raskt mye bedre på t4 i forhold til det andre forteller. Man blir jo ikke bedre av å fylle på med lagerhormon dersom det ikke brukes ... Hmm.. *tenke videre*.

Husker at jeg leste innlegget til Anisa, men fant det ikke igjen i farten - og fant heller ikke noe annet om stoffskiftet i annen sykdom. (Det er litt vanskelig å finne riktig søk der..)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Ikke så lett å tenke seg veien i en upløyd mark.
    Noen celler kan bruke T4 - vel.....
    Alle celler bruker T3, men noen celler har evnen til å omvandle T4 til T3 inne i cellen.
    Hvilke celler ?
    Man kjenner ikke alle - kanskje noen er involvert i det som er temaet her ?
    Det handler om enzymene og hvordan de jobber - og hvor de er.

Bare for å rekapitulere litt:
    Ordet ble tatt ibruk fra siste århundreskifte - før det het det ferment - av det latinske ord for gjæring.
    Man kunne vel ikke sammenlikne delikate prosesser i kroppen med det som foregår i en middels satsdunk

Man regner seks hovedgrupper: oksidoreduktaser, transferaser, hydrolaser, lyaser, isomeraser og ligaser.
    Enzymer er stoffer som dannes i levende celler og som setter cellen i stand til å utføre og regulere det tusentall av kjemiske reaksjoner som er nødvendige for dennes livsprosesser. Det går ofte rasende fort, og noen ganger sakte.

Enzymer er katalysatorer. Altså stoffer som deltar i prosessen uten selv å forbrukes.
    Enzymer er proteiner.
    Enzymer virker på substrater.
    Enzymer har spesifikke virkefelt.

Koenzymer.
    Fører enzymer og substrat sammen.
    Inneholder ofte både B og C-vitaminer og mangel på disse fører derfor til lavt stoffskifte om de mangler.
    Av koenzymer er ATP viktigst, cellenes næringstransport.

De forskjellige celletyper har forskjellige enzymer til rådighet.
    Noen har altså evnen til å omvandle T4 til T3, og de fleste av disse finnes i leveren. Ikke så rart - leveren er kroppens største organ, men de finnes flere steder. Det er nesten bare et spørsmål om å finne dem.

Så til mitt egentlige poeng.
    Hvis du merker påvirkning, så er det jo slik - om forklaring finnes eller ikke.
    Men vi er vel "oppdratt" til å finne en forklaring på alt ?
    Nå blir vi også avkrevd referanser og linker til alt vi måtte hevde.
    Men i deg selv trenger du ikke de.
    Ville bare oppfordre deg til å stole på deg selv - i beste mening smgj
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så til mitt egentlige poeng.
    Hvis du merker påvirkning, så er det jo slik - om forklaring finnes eller ikke.
    Men vi er vel "oppdratt" til å finne en forklaring på alt ?
    Nå blir vi også avkrevd referanser og linker til alt vi måtte hevde.
    Men i deg selv trenger du ikke de.
    Ville bare oppfordre deg til å stole på deg selv - i beste mening smgj
    Det har du egentlig veldig rett i. Det var bare så uhyggelig å gå dit tilbake i humør(svartsynt, passiv irritiabillitet) på kun én dag.
    Det er uansett lettere for meg å takle det gjennom rasjonalisering. Jeg forklarer det med at immunforsvaret stiller større krav til stoffskiftet enn hverdagen, tenker jeg. Og nå vet jeg det - og er sterkere mentalt rustet til å takle det neste gang en forkjølelse banker på døra.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Lightbulb Sv: Hormonbehov(t4) ved (infeksjons-)sykdom?

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Er det høyere enn når man er frisk? Jeg fikk halsvondt og "feber" (dvs høyere temperatur enn normalt - hele 37,1 grader ) i går og var så hypo som jeg ikke har vært siden den første tabletten begynte å virke ...
    Jeps smgj Behov for thyroideahormoner ER højere ved infektionssygdom. Faktisk bliver man ikke så nemt syg, hvis ens "depot" af thyreoideahormoner er fyldt "nok". "Dr. Barnes has shown that many infections (especially those of the respiratory tract such as pneumonia, tonsillitis, sore throats, middle ear infections and sinusitis) can be reduced when the body has the proper amounts of thyroid. He has also shown that cold hands and feet of the hypothyroid patient signify poor circulation to the skin, which results in a susceptibility to skin infections. There are very few people with skin diseases of any kind who would not benefit by thyroid."

Bogen Hypothyroidism: The Unsuspected Illness af dr. Broda Barnes anbefales. Jeg anser Broda Otto Barnes for en af de bedste eksperter på hypothyreose verden endnu har set + hans medicinsk forskning, klinik, erfaring og dokumentation bygger fortrinsvis på behandling med de oprindelige Thyroid USP-mediciner alone, da syntetisk T4 var end ikke opfundet da hans praksis/forskning var på sit højeste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Hah - fant referanser selv også når jeg fikk tenkt meg fram til riktige leteord... Her er de to første treffene. (Søkeord: metabolism infection thyroxine )
    http://jcem.endojournals.org/cgi/con...tract/40/4/589
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC302229/
    Så jeg har lagt inn litt mer t4 i dag.

Takk for bokforslaget. Setter den på lista... Skjønner jo at her er det bare å lære så mye som mulig så fort som mulig...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Så fort som mulig ja - og det er jo et paradox at nettopp evnene til læring er nedsatt (iallfall føler jeg det) når stoffskiftet er som lavest.
    Det er godt vi har internett......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Helt ny med Graves sykdom
    Av Guri i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 02:06
  2. Sykdom forandrer på alt..
    Av Thomas W H i forumet Dagboker
    Svar: 24
    Siste melding: 16-01-09, 00:18
  3. Kan Tsh forandre seg ved annen sykdom?
    Av komlå i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 27-01-08, 15:45
  4. Mestring av kronisk sykdom
    Av Bittebitt i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 23-10-07, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg