Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard Kan Tsh forandre seg ved annen sykdom?

I august i fjor måtte jeg trappe ned på Levaxinen fra 10 tabl ukentlig til 9 tabl ukentlig fordi tsh hadde gått ned til 0,03. Da jeg i desember var til ny undersøkelse viste det seg at tsh var på nesten 6, og jeg måtte på ny øke dosen min.
    Det jeg tenkte på i ettertid var om annen sykdom kan virke inn på tsh - tallene? Jeg var ikke helt frisk av omgangssyken da jeg tok prøvene i desember, og lurte på om det kanskje hadde klusset til prøvene?

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard

Hej

Jeg har oplevet det samme som dig...
    ..at være velreguleret - med ok stofskiftetal, og så få taget blodprøver efter anden sygdom, hvorefter TSH er steget. Den ene gang havde jeg en maveinfektion - hvor TSH steg fra 0.5 til 2,4 og nu har jeg haft influenza, hvor TSH så igen er gået fra 0,5 til 2,9. Sidste gang fik jeg reguleret dosis op, men jeg tænker da også på om det er nødvendigt, hvis kroppen selv regulerer TSH ned nogle uger sygdommen er overstået....
    Jeg har spurgt herinde på forummet og jeg er blevet fortalt at det er normalt for kroppen at TSH stiger efter f.eks. en infektion. Det hedder "Non-Thyroid illness".
    Hvis du i søgefeltet herinde skriver influenza kan du se svarene til det spørgsmål jeg stillede.
    Mvh. Gitte

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Og så kan det jo være at ved omgangssyke blir ikke tabelettene sugd godt nok opp i tarmen pga oppkast eller for hurtig tarmpassasje

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kan det være en idè å suge tablettene? Jeg gjør det med mine Westhroider. Jeg sugde også Armour i sin tid - selv om det smaker og lukter gris.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tilbake til NTI og blodprøver, her er et lengre stykke som belyser litt av vanskene som oppstår med målingene. Kort sagt så er ikke blodprøvene engang sikre ved annen sykdom.
    http://www.clinchem.org/cgi/content/full/47/8/1353

Og TSH pleier å stige midlertidig etterpå, men det står ikke her men mange andre steder.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn