Viser søkeresultater 1 til 10 av 266

Threaded View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Jo, det kan være enzymdefekt.
    Hva man legger i "defekt" kan være litt forskjellig.....
    Er sansynligvis snakk om et leverenzym i de-jodinaseprosessen som omdanner fT4 til fT3.
    Om det er et "leverenzym" ved jeg ikke, men det hedder (så vidt jeg husker) 5 'deiodinase og findes alle de steder i kroppen, hvor T4 omdannes til T3. Ikke kun i leveren og gudskelov for det, da vi ville være ilde stedt, hvis det kun var to "fabrikker" (lever og skjoldbruskkirtel) til så livsvigtigt et hormon som T3.

Som jeg skrev i Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!:
    Skjoldbruskkirtlen optager jod fra blodet, bearbejder og binder det til aminosyren tyrosine og slutproduktet bliver thyroxin T4 og trijodthyronin T3 - thyreoideahormoner.
    • Denne proces er afhængig af jod, zink, vitamin A, E, C og fuldt B-kompleks.

Det inaktive thyroxin T4 udgør 93% af skjoldbruskkirtlens samlet hormonproduktion mens kun 7% af det aktive trijodthyronin T3 dannes her. Resten af T3 (om)dannes af blodets thyroxin T4 ("on location") inde i de ilt-forbrugende celler i lever, nyrer, hjerne, muskler. Kun det aktive trijodthyronin T3 er biologisk virksom i kroppens celler.

Omdannelsen af det inaktive thyroxin T4 til det aktive T3 sker i lever, nyrer, hjerne, muskler og kræver enzymet 5 'deiodinase.
    • Den korrekte enzymfunktion er afhængig af selenium og zink

Ca. 40% af det inaktive T4 omdannes til aktivt T3; det resterende ca. 60% T4 omdannes til det inaktive reverse T3 (rT3 vil aldrig blive aktiveret), og til to forstadier til T3: T3 sulfate (T3S) og triiodothyroacetic acid (T3AC). Naturens mening med T3S og T3AC er, at disse to "smelter sammen" til et fuldgyldigt trijodthyronin T3 i tarmkanalen, forudsat at der i tarmkanalen findes et enzym, der står for denne syntese. Denne proces kræver, at tarmen er velfungerende og indeholder en sund mikroflora idet uden det rette enzym - ingen T3-syntese = T3-mangel.
    Om det er enzymdefekt eller anden årsag (selen, zink?) til den mangelfulde omdannelse af T4 til T3 kan man vist ikke vide uden ret så avancerede tests. Men jeg har lidt svært ved at tro, at begge 5 'deiodinase enzymer (D1og D2) skulle være defekte på en gang (?). Der findes også et tredje 5 'deiodinase-enzym (D3), som netop deaktiverer T3-(om)dannelsen. For meget af det tredje enzym, på bekostning af de to første, ville også kunne medføre T3-mangel. Det er således en kompliceret sag og lægens forslag: "enzymdefekt" burde være begyndelsen på udredning, ikke afslutningen.

Problemet kan også gemme sig i mave-/tarmsystemet idet mindst 3/5 dele af kroppens samlet T3-syntese (før "distributionen" til cellerne) sker netop i tarmen. Er tarmens mikroflora for ringe ("dysbiosis"), kan denne proces ikke fuldføres effektivt nok og så har vi problemet....

Kære Herdis Måske kan et par tips i denne tråd være til lidt hjælp med at fremme T3-syntese i tarmene på længere sigt?
    Sist endret av Anisa; 04-08-10 kl 13:24
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder