Sitat Opprinnelig skrevet av HildeM Vis post
Besøker denne tråden litt, jeg.

Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer? Jeg spurte legen min om jeg burde få det testet, men hun sa det ikke hadde noe med saken å gjøre. Så burde jeg være sta på det? Tenkte å skaffe en legetime om noen uker.
Hilde, jeg ser du bor i Akershus. Jeg ville valgt en av to ting, ut fra økonomi, jeg ser du er student.Nummer en: bestille test fra scandlab . Den koster ca 1600 kr. Medisiner kan du kjøpe på nett. Det er studentvarianten. Ellers kan du fortsette å mase på legen din for å få legen til å rekvirere en spyttest fra Aker, den er gratis, men jeg regner med at hun ikke vil gi deg medisiner, selv om prøvene vil vise at du trenger det. Det er kun Addisons og Chushings som er interessante for den vanlige, norske lege (ekstremt lavt eller høyt).

Eller, den dyre varianten, jeg ville gått til Dag Schiøth på Heggeli, og forklart at jeg er student og bedt om billigste vei gjennom systemet, men det vil bli dyrt uansett, du må sikkert regne med 20 000 i lege og medisinutgifter på ett år.

Du skriver 28.05
Fikk svar på blodprøver i dag.

T4-18
TSH-0,8

.......men jeg merker ikke en tøddel forskjell. :(

Har du fått legen din til å sjekke alle mineraler og vitaminer? Det kan være lurt, det kan være at det ligger noen problemer der også som gjør at du ikke har det optimalt.

En annen ting er at det kan hende at du har konverteringsproblemer med å få T4, levaxin, til å bli til T3. Jeg hadde det slik. Og fikk alle mulige merkelapper, spesielt psykisk, og hadde veldig lave energinivåer i mange år. Du kunne be om å få prøve ERFA thyroid. Hvis han er veldig negativ til det, kan du be om å få teste Liothyronin, som er ren T3.

Du kan jo også be om å få rekvisisjon til Thyreoideaklinikken på Aker, men de vil heller ikke hjelpe binyrene dine, de deler nok samme syn som resten av den norske legestanden når det gjelder binyrer. Men kanskje kan de hjelpe deg med å finne ditt optimale nivå på FT4 og FT3?