Side 4 av 4 Først 1234
Viser søkeresultater 31 til 35 av 35
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Hjelp. Ødelagt ferie.

Sitat Opprinnelig skrevet av sanne Vis post
    Er ganske så fortvilet nå. har vært dårlig i 4 uker men har en TSH på 0,5. Går på 125 tyroksin gange 5 og 150 gange 2, har kuttet ut de 150 nå nylig og går på 125 gange 7 nå. Tror det er for mye for meg. Hadde det fint da nivået var opp mot 1 i TSH. Kan dere jhelpe meg? PLEASE!!!??? Bør jeg gå mere ned og hvordan gjør jeg det? Føler jeg må det men vet ikke hvordan???

Please, det betyr mye for meg.

Takk.
    Hei Sanne - leste igjennom litt av de andre innleggene dine og det er endel som virker litt tilfeldig her av behandling, hvorfor behandling, doser opp og ned osv. TSH er uansett ett dårlig mål på hvordan stoffskiftet ditt fungerer.

Høy eller lav - at man går opp og ned har ofte mye med antostoffer å gjøre. Du skriver ett sted at antistoffer var OK - hva betyr det. Hva slags type antistoffer? Anti-TPO? TRAS? Anti-TG?

Rett ut svar på det du spør om så skal jo i teorien TSH synke når du tilsetter syntetisk T4 som i Levaxin. Om du vil øke din TSH fordi du tror det gjør deg friskere er det jo bare å spise mindre Levaxin, men det tar jo uansett litt tid da det du allerede har spist gjøres om til aktivt T3 i kroppen (hovedsakelig i leveren) Samtidig sier du at du har redusert en periode og ikke blitt noe bedre så tviler på om det hjelper.

Grundigere undersøkelse av hvorfor du er syk er nok bedre og mulig du kanskje må skifte lege - (og ferien er jo allerede ødelagt) med sykemelding får du den igjen senere.

Håper du finner at av det? Men tror ikke det er så enkelt som å redusere litt Levaxin - om ikke kjertelen din plutselig skulle ha begynt å fungere bedre igjen da - og det kan jo skje selv om det nesten er like ofte som vi opplever mirakler............

H:-)

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    17

Hei og takk for svar.
    Anti TPo var normalt men TSH var 3.9 og de ville starte på medisiner fordi jeg har hatt Stoffskiftesymptomer i mange år. Jeg har i lang tid vært bedre enn noen sinne på medisiner, men er mye svimmel og litt kvalm innimellom nå. Føler meg som slått i bakken av en hest og tråkket på av ei ku....ikke bra med andre ord, er også veldig sliten samtidig som jeg fryser mye og har vanskelig med å sove. Tror jeg er overdosert og hører om noen som tar bort tabletten en dag og så venter,---er dette noe man kan gjøre? Isåfall hvordan merker jeg at jeg er overdosert? Det er så forvirrende dette her og jeg trenger virkelig hjelp. Hvor lang tid vil det isåfall ta? Var hos legevakten lørdag pga hjertebank og svimmelhet. Han mente jeg tok for mye Levaxin.....Jamen hvordan tar jeg lavere da? Og hvor lav da? Bruker 125 hver dag nå....,

Har blitt undersøkt for alle mulige sykdommer og det er ikke noe der....

Takk for svar.
    Mvh
    Sanne.
    Sanne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Kjære Sanne.
    Kanskje det er noe annet og ikke stoffskiftet som slår ut nå? At vi har én sykdom gjør oss dessverre ikke immune mot annet herk.

Dersom ikke legevakten tok blodprøver av deg og så at de avvek fra tidligere prøver er det vel ikke stor grunn til å anta at det er dét som er feil nå - ihvertfall ikke om du har hatt stabil dose en stund. (Det er litt vanskelig å lese ut fra hvordan du beskriver situasjonen. Kanskje du kan oppsummere litt og tidfeste de ulike verdiene og endringene i dose?)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hei Sanne.
    Høres jo ikke så bra ut - jeg husker jo navnet ditt, men ikke så mye mer.....
    Du har ikke anti-TPO, men har du målt TRAS ? Og hvilken diagnose har du ? Hvorfor bruker du Levaxin ?
    125 er jo en dose som ikke er høy nok til å forsyne deg hvis kjertlen er helt uproduktiv, likevel har du symptomer på for høyt stoffskifte.
    Da kan en mistenke at det er liv i kjertlen og da kan jo 125 være for mye.
    Du kan fint gjøre som du foreslår, å kutte ut dosen en eller to dager og starte på en lavere for å se hvordan det går.
    En litt for høy dose over lang tid gir symptomer som kommer snikende og de er ikke så lette å identifisere.
    Prøv da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hei Sanne

Jeg forstår at du er fortvilet og jeg har nå lest igjennom hele denne tråden og er enig med rexxy69 i at du ville ha nytte av grundigere undersøkelser. Grunnlaget for medisinering er slik jeg forstår det symptombasert og det er ikke påvist antistoffer hos deg. Er det da slik at kroppen nå sier etter noen år på medisin at dette tåler jeg ikke lengre? Eller er det slik at det bare har blitt litt for stor dose etterhvert? Jeg aner ikke...

Men det er antydet at du er overdosert basert på symptomer fra legevaktslege og da er det som du tenker selv nærliggende med en reduksjon. Så til selve reduksjonen. Her finnes det ingen fasitsvar. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Men jeg skal dele med meg de råd jeg selv er gitt av en endokrinog i forhold til reduksjon/økning. Dette er heller ikke nødvendigvis riktig for alle, da rådene er gitt meg og i min situasjon.

Ved hypersymptomer: redusér dosen godt noen dager, men ingen dager uten medisin. Legg deg så på en noe lavere dose enn den som ga deg hypersymptomer. Underbygg gjerne "følelsene" av symptomene med en blodprøve før du gjør reduksjonen for lettere å kunne avgjøre hvor stor reduksjonen bør være i den daglige dosen. Dette gjør at du blir kjent med hvilke tall som gir deg "hypersymptomer" og om da faktisk er "hyper", altså hva gjelder for deg. Jeg blir "hyper" når FT4 nærmer seg 19 eller går over. Det er ikke sikkert det er slik for deg. Derfor er blodprøver kjekke i forhold til å bli kjent med sine "egne tall". Notér alle blodprøvesvar og dato de er tatt og skriv samtidig ned noen ord om hvordan du følte deg på det tidspunktet (symptomer og generell allmenntilstand). Ta blodprøver 6-8 uker etter reduksjonen for å se hva reduskjonen har gitt av blodprøvesvar og dermed kan du unngå at du har redusert for mye og dermed vil tippe over i lavt.

Ved hyposymptomer: Øk dosen godt noen dager. Legg deg så på en noe høyere dose enn den som gav deg hypersymptomer. Underbygg her også følelsen av hyposymptomer med en blodprøve og ta en ny prøve 6-8 uker etter økningen. Notér tall, dato og "formen".

Utover dette fikk jeg et råd om mest mulig lik dagsdose, feks ikke 125 annenhver dag, men 112.5 hver dag.

Jeg har erfart at forsiktige økninger gir best resultat, selv om det er en tålmodighetsprøve. Å justere dosen opp og ned til stadighet har gitt meg et virvar av symptomer som jeg ikke vet hvilken "leir" jeg skal plassere i. Her kommer det kjedelige faktum inn at "ting tar tid inn". For høy økning og raskt hypersymptomer i kjølvannet skyldes hos meg en kroppslig reaksjon på mer medisin og ikke at jeg faktisk har for høyt stoffskifte. Det samme motsatt, for stor reduksjon gir følelsen av lavt, men er et kroppslig signal på mye mindre medisin og ikke et reellt lavt stoffskifte. Derfor er det best for meg med forsiktige endringer i dose og la det ta litt tid.

Hun ga meg ellers følgende råd. I stedet for å hele tiden endre den daglige dosen ved feks lite energinivå eller når du kjenner uro, har hjertebank e.l så kan du justere dosen litt opp eller ned et par dager. Stoffskiftet svinger selv på en tilnærmet stabil dose. Dvs at skal du møte spesielt krevende dager, så kan du øke dosen dagen før og samme dag. Har du hatt noen krevende dager og føler deg tappet kan du også øke dosen et par dager. Jeg har brukt Levaxin slik noen ganger og med hell . Dette kan da kun brukes ved naturlige "svingninger" i "formen" og ikke hvis man faktisk er for lav eller for høy og trenger en doseendring pga av det.

Så til deg og reduksjon hvor jeg da ikke kan gi noen oppskrift på hva som vil fungere best for deg, dessverre. Du må prøve, feile og derigjennom bli kjent med deg selv. Du har prøvd litt og gjort endringer. På hvilken dose har du så hatt det best? Det er nærliggende å tro at du skal ligge i nærheten av dette et sted. Beklager å ikke kunne hjelpe noe mer, skulle gjerne hatt en fasit som fungerte for oss alle. Jeg ønsker deg bedre dager, Sanne

Side 4 av 4 Først 1234

Lignende tråder

1. Hashimoto/hypo/slitne binyrer fra 2005.
    Av rexxy69 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 35
    Siste melding: 30-01-14, 14:41
  2. Slapp etter ferie
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 14-07-09, 23:55
  3. Hetebølger og ødelagt termostat
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 24-06-07, 01:43

Bokmerker

Regler for innlegg