Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Forskel på antistoffer?
-
21-07-10, 16:13 #1
Forskel på antistoffer?
Hej med jer,
Jeg tænker på, hvad er forskellen på antistoffer fra Graves og Hasimoto.
Havde for mange år siden højt stofskifte Graves. Blev tilsyneladende rask, for efter 2 år på "piller" blev jeg erkleret rask.
Min læge tager så i anden anledning et blodprøve, og jeg får så af vide at mit stofskifte er meget lavt. troede jeg havde fået Hasimoto efter af have læst på nettet om stofskiftet.
Det viser sig så at der er Graves der er blevet lavt.
Hvad er forskellen bortset fra navnet, de er jo autoimmune begge to.
Jeg håber at den med dumme spørgsmål ikke eksistere også gælder her
Hilsen her i en varm sommer
-
21-07-10, 17:51 #2
Sv: Forskel på antistoffer?
Forskjellen er at antistoffene som er årsak til Hashimoto (anti-TPO) ødelegger selve det vev kjertlen består av, mens Graves (TRAS) lurer kjertlen til å øke produksjonen ved å hemme kjertelens reseptorer for TSH.
De er på en måte falske TSH hormoner..
Det som skjer, er jo at produksjonen øker så mye at TSH undertrykkes. Det er kun antistoffer igjen, og disse kjører kjertlen for det den er verd.
TRAS-antistoffer har man kurativ behandling for. (Thyreoistatika)
Det har man ikke for Hashimotos.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-07-10, 17:58 #3
-
21-07-10, 18:03 #4
Graves og Hashimotos er jo sykdommer.
For Graves har man midler som bekjemper sykdommen. (Thyreoistatika)
Det har man ikke for Hashimotos. Den må bare gå sin gang, og når den er ferdig er man frarøvet sin kjertel.
Sykdommen er over, men man har jo ingen kjertelproduksjon.
Det kalles et syndrom - altså skal man leve videre med den tilstand - må kjertelproduksjonen erstattes med piller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-07-10, 18:40 #5
Når nu kirtlen ikke forsvinder, hvorfor hedder det så en autoimun sygdom, troede det betød, at man danner antistoffer imod et organ, og det derved forsvinder. Jeg kan så forstå at ved Graves forsvinder den ikke selv om Graves er lav, men bliver ødelagt.....
n`Finn hav tålmodighed med mig
-
21-07-10, 19:32 #6
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-07-10, 21:04 #7
Hej Anisa, tak for linkene, der er godt læsestof til nogle timer/dage

Det er en svær proces at blive klogere på sådan noget, men man suger jo lidt til sig hver gang.
-
21-07-10, 22:05 #8
Det har jeg Lilli

Auto betyr "av seg selv".
En betegnelse som i seg selv forteller at man vet meget lite om dette.
Av seg selv betyr jo : Sykdommen starter altså, og men visste ikke hvorfor når man tok ibruk termen.
I dag vet man at det er immunsystemet som av uviss grunn begynner å produsere antistoffer som er spesialdesignet på bestemte celler.
Det kan være reumatisk, det kan være mot spyttkjertler, det kan være mot spesielle deler av oss som feks myelinet (MS)
Og det kan være mot kjertlens TSH-reseptorer (Graves)
Noen av disse sykdommene har man virksomme medisiner, mot andre ikke.
Graves kureres ved at man introduserer "Fake Jod" i blodet. Man benytter et lignende stoff som kjertelen så benytter til å produere stoffskiftehormoner som derved blir uvirksomme. (Fluor) I mellomtiden spiser man Levaxin for å prøve å opprettholde stoffskiftet.
Grunnlaget for immunapparatets antistoffproduksjon bortfallerfaller og man er kurert.
Vel - ingen regel er uten unntak. Det lykkes ikke alltid......
Jeg så du fikk en masse linker - håper jeg ikke tar helt feil....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-07-10, 10:20 #9
Tak n`Finn nu er jeg allerede blevet lidt klogere

Jeg kan huske at jeg også fik noget for struma, fordi min hals pludselig blev tyk. og det stemmer jo med det, at kirtlen prøver at kompensere så vidt jeg har forstået men den lavede ubrugeligt homon
Den gang var det ikke god tone at spørge lægerne om sin sygdom, og medicin, nu skal man tage ansvar for noget de ikke selv ved ret meget om ak ja
men det er godt det er gået den vej, og det er vidunderligt at dette forum eksisterer med alle I dygtige mennesker der altid er parart til at hjælpe.
Lignende tråder
-
Liothyrin og Armour -forskel?
Av gitteh i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 04-09-07, 11:06 -
Antistoffer?
Av siri i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 1Siste melding: 14-03-07, 16:54 -
Antistoffer
Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 4Siste melding: 20-02-07, 19:53

Svar med sitat

Bokmerker