Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
Andre som har erfaringer med svimmelhet? Jeg skal forøvrig til fastlegen og spørre om binyretesting på onsdag. Hva bør jeg si hvis han sier blodprøve er nok? Og hvor lang tid tar det før man får svar?
Ja, jeg plages mye med svimmelhet. Er temmelig sikker på at det skyldes binyretretthet i mitt tilfelle. Hvis legen hevder en blodprøve er nok, argumenter med at det viser kun kortisolnivået på ett tidspunkt på dagen, det er viktig å se på døgnvariasjonen, derfor må man teste flere ganger i løpet av en dag (ved spyttesting gjør man dette vanligvis fire ganger i løpet av ett døgn). Ditt kortisolnivå vil også reagere på stresset du utsetter deg for. Å komme seg opp, stelle seg og dra til legen på morgenen, vil medføre at du stresser og det vil etter all sannsynlighet føre til at du skårer relativt mye høyere på en slik måling hos legen enn om du hadde gjort det hjemme i ro og mak. Resultatet blir misvisende.

Nå kjenner jeg ikke til den legen du har fått time hos på Balderklinikken (går på Balder selv), men jeg regner med at du får prøvekit for å ta spyttprøver der. Du kan jo kanskje prøve deg å høre om du kan ta dette på forhånd? Siden du bor så langt unna? Kanskje det går an å skrive en mail til klinikken/legen og be om å få prøvekit tilsendt, evt ordne gjennom sykehus på ditt bosted (at legen ordner med rekvisisjon). Det gjelder også andre aktuelle blodprøver. Kan jo ikke garantere at dette går, men kanskje er det verdt et forsøk? (Har selv sendt mail dit og bedt om lignende og det har gått greit, men så har jeg jo vært pasient der en tid.) Men nå har du jo heldigvis fått kortet ned ventetiden litt.

Og, igjen, etter du har fått tatt denne spyttprøven, prøv litt hydrokortisonkremsmøring og se om det kan hjelpe deg litt, det gjorde det for meg.