Viser søkeresultater 1 til 10 av 32

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Standard Sv: Hvordan øke FT4 uten å redusere TSH

n'Finn: Legen min har ikke noe erfaring med naturlig Thyroid, og mener T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". Så skal jeg prøve noe her må jeg nok til en lege i Oslo kanskje.

Nora: Jeg skal prøve med Hydrokortison for å sjekke ut litt, er det 1 gang om dagen jeg skal smøre meg, og på samme sted?
    Jeg vet ikke om jeg har noe annet på gang, men jeg er allergisk mot pollen (bjørk, gress, burot) og katt, i tillegg til eksem i hodebunn og astma. Har slitt med pollen i mange, mange år, og er veldig tungpustet og muskelsvak, selv med astmamedisin og at jeg går turer hver eneste dag. Det kjennes som om kroppen jobber veldig med "noe".

Takk for tips begge to.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

NB - det er ikke TSH som gir deg skjelvinger og hjertebank. Det er det fT4/fT3-mengden i blodet som gjør.
    TSH forteller bare skjoldbruskkjertelen om den skal (forsøke å) produsere T4 eller ikke. (Høy TSH -> ØK produksjonen, lav TSH -> senk produksjonen). Min lege sier at etter en stund på levaxin vil dette signalsystemet gå i frø og at man da skal "styre" etter fT4 og kroppens symptomer og akseptere at TSH går "under normalen". Det er nå god praksis at fT4 bør opp til ca 20 for stoffskiftesyke.

Siden du får overdoseringssymptomer allerede ved en fT4 på 16 så kan det (som du har fått tips om) virke som svake binyrer. Flere her inne mener at svake binyrer reduserer kroppens toleranse for fT3/fT4, slik at dersom de skal kunne få nok stoffskiftehormon så må først binyrene styrkes. (PS - å begynne på naturlig stoffskiftehormon DERSOM man har svake binyrer KAN gjøre hjertebank verre - fordi kroppen da får enda mer fT3 å hanskes med. I så fall bør man antakelig forsøke å øke kroppens T3-toleranse før man tilfører mer fT3?)

For at du skal være mer sikker på hvilken behandling du trenger bør du nok få sjekket binyrene og antakelig også komme til en lege som også ser på hvordan din fT3 står. Dessverre er slike leger sjelden kost.

Men først og fremst må du overbevise legen din om at DU ikke er frisk selv om blodprøvene kan virke fine. .... Ellers kommer du ingen vei.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Riconibo, har du forsøkt allergi og astmapillene som heter Singulair? De virker på noen , men ikke alle. For meg ga de fri pust og ett nytt liv. Jeg fikk også byttet ut de vanlige inhalatorene med de som kommer med et trøkk, de dytter dosen inn i deg om du ikke klarer å ta i. De heter Aerobec og Aeromir. Det er verd et forsøk. Og om legen din mumler om ar Singulair er dyrt, sett et hardt blikk i ham og spør hvorfor de er på blå resept om de ikke er til for å brukes.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

riconibo, hvis du tar astmamedisiner som du skal, så har du noen som er blåaktig kodet og noen som er lillakodet. Noen er altså med og noen uten kortison.
    Tar du altså allerede noen med steroider?
    I så fall vil hydrokortisonkrem være for mye å ta på toppen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

Vigdis: Har forsøkt Singulair uten ønsket effekt desverre, men takk for tipset .

Nora: Var inne og leste om astmamedisinen min, og det ser ut som den er med kortison. Sitat: "Seretide brukes til vedlikeholdsbehandling av astma og KOLS når man trenger både kortison og et preparat som gir langvarig utvidelse av bronkiene".

Det høres ut som felles rådet her fra dere alle er å styrke binyrene. Har gjort mye, lagt helt om livsstil og lever nå rolig med lite stress, sunt kosthold med lavkarbo, ute og går tur hver dag, spiser daglig grønn alge (vitamin- og mineral tilskudd). Nei, dette skal ikke være lett tydeligvis. Spørs om ikke jeg må komme meg bort fra almennlegen og til en lege som kan mer om dette.
    Takk for gode råd.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jun 2009
    Meldinger
    10

En ting er sikkert, og det er at ingenting er sikkert, og det er ingen to streker under svaret - desverre.

Nora: Bruker astmamedisin og allergitabletter jevnlig, men aner ikke hvor mye kortison det tilsvarer. Sjekket hva ACTH prøven i november 2009 var på, og den var 3,7. Og alle de andre blodprøvene som ble tatt viste iflg legen normale forhold med velfungerende hypofyse, velfungerende binyrer (kortisol basert kun på blodprøve) og normalt innhold av insulinlignende vekstfaktor. Eneste lille ting var litt forhøyet verdier av kalk.
    Men det er som noen av dere sier, det hjelper jo lite når man ikke er bra og føler at ting er langt fra "normale forhold".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Tok du supplerende prøver til den forhøyede kalkprøven ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    riconibo, hvis du tar astmamedisiner som du skal, så har du noen som er blåaktig kodet og noen som er lillakodet. Noen er altså med og noen uten kortison.
    Tar du altså allerede noen med steroider?
    I så fall vil hydrokortisonkrem være for mye å ta på toppen.
    Ja, det er sant, man skal være obs på dette. En bekjent var velregulert på levaxin, men ble gradivs sykere og sykere. Til sist fant man ut at hun hadde for høyt kortisol. Hun hadde ikke blitt behandlet for binyrer, men hadde brukt astmamedisin med kortison, tydeligvis i for høy dose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

riconibo, bruker du medisinen med steroider jevnlig?

Og vhis du gjør det, da vet jeg ikke hvilken hydrocortisondose det tilsvarer. Det fins noen gangetabeller på nett som kan gi en pekepinn.

Foreksempel så tilsvarer 5 mg prednisolon rundt 20 mg hydrocortison hvis jeg husker rett, men de andre steroidene vet jeg ikke omregningsformelen på.

Så hvis du allerede får mer enn 20 mg hydrocortison, så er din ACTH undertrykt og binyrene dine får ingen beskjed om å virke, og skrumper inn og sover.
    Det er derfor de som skal slytte med steroider, må gjøre det over lang tid og langsomt, for deres binyrer virker ikke.

Men alergiene skal jo bli mye mindre på steroider, så jeg vet ikke hvor mye du faktisk får i deg.

Tar du dem jevnlig, eller et par ganger i uken, eller venter du til det blir ille og så tar du en sjau?

Mulig at jevn og trutt bruk av astmamedisiner er en fordel, ihverfall av det jeg har hørt, og så skal man ta anfallsmedisin i tillegg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

"n'Finn: Legen min har ikke noe erfaring med naturlig Thyroid, og mener T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". "

Det kan hjelpe å gi legen din informasjoner (fra kilder legen anerkjenner) om Tyroider.
    Leger blir jo "pådyttet" en masse info hver dag, men aldri om Tyroider.
    Og sies det noe er det negativ info som grunner seg på økonomiske interesser.
    Så print ut noe fra ERFA sine sider (gjerne med adressen synlig), og legg det igjen ved et besøk eller også lever det i luka med legens adresse.
    Det bør inneholde litt om doser og dosering og tablettinnhold og slik.

"---- T3 ikke er relevant å "ta hensyn til". "
    Vel, T3 er jo kroppens stoffskiftehormom da, og det er jo omkring dette hormonet hele livet dreier seg........
    Men.....
    Hos de fleste mennesker fungerer om omdannelsen fra kjertelproduktet T4 til dette livsviktige T3 - som det skal.
    Så kansje legen tenker som så at "det gjør det nok hos deg også".
    Jeg mener jo at det resonemanget mangler høyde for at du er syk - og syk i det området der det kan være noe feil med omdannelsen.
    Og - legen din er ikke alene om å tenke slik.......

En bør absolutt finne ut om denne omdannelsen fra T4 til T3 fungerer.
    Det skal det flere påfølgende prøver til for å finne ut, og ganske kritisk analyse.
    Hvis man så kan være sikker på at det fungerer, er nok ikke fT3-målinger så nødvendige lenger.

Håper du får omvendt "stabeisen"
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. 6 uker uten levaxin
    Av mohaienne i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 8
    Siste melding: 03-06-08, 15:12
  2. Levaxin uten Laktose
    Av Hsn i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 06-08-07, 16:09
  3. UTEN DUSJ
    Av cathrin i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-07, 22:37
  4. Speltbrød uten gjær
    Av Hilma i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 19-03-07, 20:54
  5. brun uten sol
    Av Feiga i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-05-05, 19:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn