Sitat Opprinnelig skrevet av rexxy69 Vis post
Har også forsøkt å finne mer om t4-behandling og normalisering av antistoffer, uten å finne noe mer enn smgj. For min del var det iallefall ikke tilfelle.

HLA-DQ assosierte gener (eller Cøliaki-disponerte HLA-DQ gener) Mange med antistoffer (Hashimotos) har en genetisk tendens til å bli følsomme for gluten (gliadin + glutenin = gluten), funnet i et protein i matvarer som hvete og rug. HLA-DQ assosierte gener kan nå testes for å fastslå om en pasient har behov for i perioder eller permanent å fjerne gluten- produkter fra sitt kosthold. Negativ HLA DQ2/DQ8 test utelukker cøliaki med så stor grad av sikkerhet at pasienten i en del tilfeller kan spares for videre utredning. Blodprøven heter i Norge HLA DQ2/DQ8 . Cøliaki påvises sjelden hos individer som ikke uttrykker DQ2 og/eller DQ8. En positiv test alene er aldri diagnostisk for cøliaki, mens en negativ test utelukker cøliaki med så stor grad av sikkerhet at pasienten i en del tilfeller kan spares for videre utredning

H:-)
Tusen takk for grundig forklaring! Som jeg skrev i svaret til smgj, så spiser jeg nå veldig sjelden kornprodukter. Men det hender i selskap en sjelden gang. Og da blir jeg ofte mer hoven i beina dagen etter. Jeg har selv mistenkt en sammenheng her, så jeg skal be om nærmere utredning om dette. For selv om jeg alt spiser lavkarbo, kan det jo være en god grunn til å vite det mer sikkert.