Viser søkeresultater 1 til 10 av 266

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Hei igjen alle sammen! Tusen takk for trøst, tips og info Jeg hadde tenkt å sitere noe av det dere har skrevet, men nettet streiker og jeg må skrive via mobilen. Jeg har nå gått på 100 levaxin og 20 liothyronin i 3 dager. Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt? Når det gjelder thyroid, som flere av dere har nevnt, lurer jeg på en del ting. Finnes det to typer, thyroid erfa og armour? Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Merker ingen bedring. Det eneste er at jeg har ekstra lite energi, er mer tungpustet og har en del angstfølelse i kroppen. Om det kommer av at kroppen blir mer og mer sliten, at jeg har redusert litt på levaxin, eller lagt til Liothyronin, vet jeg ikke. Noen som vet hvor lang tid det tar før man begynner å merke effekt?

Hvordan kan man få begynnt på noen av disse? Reiser gjerne land og strand for å finne noe som kan gjøre meg bedre! Håper jo denne liothyroninen skal gjøre susen, men føler uansett at jeg kunne trengt å snakke med en lege som har PEILING på alt dette. Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10439
    Prøv denne linken. Ikke ventetid, men det koster jo litt. På den annen side er det høy pris å betale å gå rundt å ha dårlig helse også.

Liothyronin skal virke med en gang...kjenner meg igjen. Hos meg ga det ingen rask effekt. På sikt ble jeg bedre av lite sukker/karbohydrater og små hyppige måltid og trening som turgåing som jeg knapt klarte gjennomføre pga dårlig form.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Liothyronin er kroppens stoffskiftehormon og virker derfor nesten øyeblikkelig.
    Om du ikke kjenner noe virkning sånn en time etter tablettinntak, virker det nok ikke hos deg. Men det kan ha en langtidsvirkning.
    Så blir du jo mer sliten når du reduserer Levaxindosen - prøv heller å øke den litt.
    Jeg forsøkte jo Lio da jeg gikk på Levaxin, og fT4 falt, så jeg måtte øke Levaxindosen.

Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
    Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
    På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
    Alle nevnte er USP godkjente.

Hvis du vil forsøke, er det beste (ikke det letteste....) å spørre legen om du kan få en prøveperiode, og begrunne det med at Levaxin har for dårlig effekt.
    Leger er gjene svake for den ordstilling og begrunnelse.
    ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
    Du må betale "morroa" selv.
    Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
    500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.

Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Det er mange Tyroider, og det er - nesten - slik at hvert land har sin egen.
    Men de vi kan regne med å få tak i her, er vel først og fremst den Canadiske ERFA Thyroid, og vel også Armour - som har reist seg fra asken etter problemene i USA. Hvis de fremdeles vil produsere etter den nye metoden kan ikke jeg anbfale den, etter å ha brukt den nye i 1 1/2år.
    På nettet kan mye skaffes, feks Thyroid-S , Nature Thyroid eller Westhroid.
    Alle nevnte er USP godkjente.

ERFA skriver legen da ut på "søknad om registreringsfritak", som du går til apoteket med og handler på vanlig måte.
    Du må betale "morroa" selv.
    Også om dette er det som skal til får å gjennvinne din helse - feks slik at du kommer i jobb igjen.
    500stk 125mg EFRA koster noe over 1500,- og holder første året. Dosebehovet kan stige til 1,5 - 2 slike tabletter etterhvert.

Så er det jo flere her på forum fra ditt område - kanskje du kan få en PM fra noen av dem om leger i området ?
    Hei Hansen
    Snart klar for møljekalas?

Kan du forklare nærmere det du sier om at Armour produserer etter den "nye metoden"? Hva betyr det? Evt en link.

Forstår jeg deg rett hvis det er slik at man kan ta med seg respten/søknaden om registrerings fritak direkte fra legen til apoteket og få ut thyroid med en gang? Skal til Oslo på torsdag, og regner med de har ERFA på Jernbaneapoteket...?

Kan du også si nærmere hva det betyr at "dosebehovet" vil stige?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hehe - det hadde jo bare vært hyggelig
    Jeg byttet til Armour i -04 og fikk jo et helt nytt liv, men så ble det uro i USA-markedet og det var så turbulent og med mange innspill at jeg kan ikke gi noen facit på hva som egentlig skjedde.
    Amerikanske kontrollmyndigheter fikk plutselig en sjef som var meget pro syntetindustrien - og anti Tyroid. Samidig endret Armourprodusenten (Forest Farmaceutics) på tablettkonstrruksjonen. Dette tilfredsstillte ikke markedsføringstillatelsen og så balla det på seg og det oppsto en global Tyroid-tørke i lang tid.
    Kan dessverre ikke linke til produsentinfo om dette - det har jeg aldri sett, og er vel hemmelig ?
    Men det finnes mange meninger om dette skiftet på nettet.
    ERFA var den som kom lettest igang på denne siden av kloden, og det er en helt utmerket tablett etter min vurdering.

Søknaden legen sender inn blir alltid godtatt. Det tar 1-2 uker omtrent.
    Svaret må du levere inn på et apotek som så sender denne inn og får den godkjent en gang til (det er Norge da vettu) - det tar bare en dag.
    Etter dette går det som vanlig.
    Så er det vel kun Vituskjeden (jernbanetorvet) og Apotek1 som kan skaffe dette.
    http://www.vitusapotek.no/Apotek/

Jernbaneapoteket var utrulig flinke med meg da jeg var der, emn jeg vet ikke om det er innskjerpninger på gang ?
    Jeg ville ringt å snakka med de hvis du ikke har så god tid - eller et av de andre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    54
    Meldinger
    127

Hei! Det skal jammen ikke være lett å være syk! Det er jo hinsides all fornuft at folk blir erklært for friske pga. prøver og ikke symptomer. Men jeg har vært borti helse-norge før, så jeg burde ikke være overrasket. Er det virkelig så vanskelig å få prøvd en medisin som Erfa? Pris og hard jobbing er jo verd det hvis det funker, men hvorfor skal man måtte slite seg enda mer ut når man ikke har krefter? Synd det er så få leger som våger å tenke selvstendig! Men jeg skal nå bruke alt jeg har av krefter på dette, for slik det er nå har jeg alt å vinne, og ingenting å tape.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Hansen; hva mener du med global thyroid tørke? Har ikke feks Erfa og Thyroid- S alltid produsert?

Synes det som skjedde er helt utrolig. Her går det så mange mennesker på disse medisinene og så blir det bare tørke.....

Jeg har planer om å lage en egen nettside med tid og stunder der det informeres om thyroid. Det går bare ikke an at denne medisinen ikke er mer kjent blant folk og leger. Synes det er et tema "Brennpunkt" eller "Puls" på NRK kunne handlet om.

Selv om ting overhodet ikke er gjort med et trylleslag med Erfa, må jeg si at jeg bare er så utrolig glad over at jeg skiftet. Jeg gikk jo bare fire mnd på Levaxin men jeg kjente "lusa på gangen", dvs skjønte at det der aldri kom til å gå bra når jeg etter fire mnd kun var 10 % bedre enn jeg var i min elendigste tilstand. Det virker i alle fall som om jeg er på god vei til å få livet tilbake. Og jeg føler sterkt med alle andre der ute som lever et halvveis liv på skolemedisinen.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Sliten nybakt mamma trenger noen råd for å komme ut av dette marerittet!

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Søknaden legen sender inn blir alltid godtatt. Det tar 1-2 uker omtrent.
    Svaret må du levere inn på et apotek som så sender denne inn og får den godkjent en gang til (det er Norge da vettu) - det tar bare en dag.
    Etter dette går det som vanlig.
    Så er det vel kun Vituskjeden (jernbanetorvet) og Apotek1 som kan skaffe dette.
    http://www.vitusapotek.no/Apotek/
    Jeg hadde med Registreringssøknad og resept til apoteket igår.
    Farmasøyten ga meg resepten tilbake - den var ikke nødvendig sa hun..
    Så hadde legen ikke skrevet på riktig sted vedr. varigheten av registreingsfritaket (maks ett år) -
    så da må jeg ha ny papirmølle neste gang igjen.
    Så hentet hun en boks til meg: dvs jeg fikk den med en gang.
    Nå skal det sies at de hadde meg i systemet fra forrige gang; dvs at Legemiddelverket har godkjent en tidligere søknad.
    Det må ha vært derfor, men jeg ble iallefall hæppi - for da slapp jeg å reise ned igjen for henting en annen dag.

I Drammen så er det i tillegg til Apotek1 og Vitus, mulig å få tak i hos Boots og apoteket på Torget Vest.
    Apotek1 er ca en femtilapp billigere enn de andre.
    "Åh - så dyr!!" - sa farmasøyten da prisen for Erfa poppet opp i displayet...
    Hvis du skal til Thailand kan du kjøpe Thyroid uten resept - og til en brøkdel av prisen.
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Enda en god grunn til å legge ferien til "smilets land".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Herdis Vis post
    Virker som det er i Oslo man finner disse klinikkene med leger som ser mer helhetlig på saken. Men det er vel kanskje månedsvis med ventelister? Takk for all hjelp
    Det er lang ventetid men om du kan reise på noen dagers varsel, kan det gå ganske raskt. På Balderklinikken kan du stille deg på venteliste og vil da bli oppringt ettersom folk avlyser timer.

Privatklinikk er dyrt. Men akkurat når det gjelder helse ofrer jeg heller andre goder i livet. Å gå til privatklinikk trenger heller ikke være for mer enn noen timer, og så kan fastlegen overta etter hvert.

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 18-09-10, 10:16
  3. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  4. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder