Sitat Opprinnelig skrevet av Oppognedform Vis post
Blondie.

Du sier du har en FT4 på 18 og TSH på 0,05 . Jeg følte med i dårlig form når min FT4 lå på 19 og TSH på 0,02. Jeg føler meg aller mest i form når mine verdier på FT4 ligger på 15-16 og TSH rundt 1. Da har jeg minst plager på alle symtomer , men mitt problem er å ligge stabilt på denne målingen. Der er jeg ikke i mål enda. Fyker altfor mye opp og ned .......

Bare min erfaring vedr målinger......
Der sier du noe viktig - jeg har ft4: 12 og tsh: 1,28 fra 8 år før jeg oppsøkte legen på grunn av slapphet. (De prøvene ble tatt i fm. med bestilling av p-piller og som sådan ikke fastende, og antakelig et godt stykke utpå dagen og er ikke dermed direkte sammenliknbare, men de er iallfall fra en periode da jeg følte meg frisk.) Og jeg følte meg bedre da enn jeg gjør nå med ft4 på 14... (TSH er for høy ennå da, men den skal man jo ikke kjenne... )
Så hvor man trives er 1) veldig avhengig av medisineringen (Siden armour og andre kjertelprodukter også tilfører t3 vil de virke annerledes enn rene t4-produkter) og 2) veldig avhengig av den enkeltes kjemi - det er jo tydelig at ikke alle av oss klarer å utnytte t4 på samme måte som andre.
Så "normalområdet" - basert på en flertallsbeslutning - er en mager redningsplanke... (Især dersom det virkelig er sant at man bruker kolesterolprøver for å danne normalområdet... dette er jo sannsynligvis "infisert" med folk som ikke føler seg friske... )