Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Question overdosering- forskning på bivirkninger

Hei
    Er det noen her inne som kjenner til om direkte forskning på overdosering av Levaxin? Har inntrykk av at man setter likhetstegn mellom bivirkninger ved overdosering og følgesykdommer man kan få ved langvarig hyperthyreose ( f.eks hjerteproblemer og ostoporose)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: overdosering- forskning på bivirkninger

Jeg har vel samme oppfattning der.
    Man tror så fullt og helt på at Levasxin erstatter alle kjertelproduktene at man også setter likhetstegn mellom overdosering på Levaxin og hypERthyreose.
    Og det er bare feil - hvem klarer å dosere sin Levaxin til fT4 over 40 i flere år ?
    For hyperthyreose gir ikke de bivirkningene man skremmer med før etter lang tid.

Så er det jo slik at vi kommer inn i diagnosen med en langvarig underdosering er problemet - og så er man så livredd for å gi oss nok av svært mange blir gående underdoserte.

Merkelig problem dette - som fortjener oppmerksomhet !

Men forskning har jeg ikke sett - håper andre har ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Hei

Ja dette emne fortjener oppmerksomhet.
    Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte. Skulle doble dosen i februar og i løpet av en uke hadde jeg altfor høyt stoffskifte. Men merker i dag at jeg har symtomer både på lavt og høyt stoffskifte selv om jeg har redusert dosen igjen . Bruker 75 5 dager i uken og 100 2 dager i uken . Men de dagene jeg tar 100 får jeg mange av høyt stoffskifte symtomene. Men mine blodverdier viser at jeg ikke har for høyt stoffskifte nå. Blir litt forvirret......

Har i tillegg vist positiv på alle mine revmatiske prøver. For legen hadde mistanke om Sjøgren en stund. Men det er hjertesmerter jeg sliter mest med......

Blir litt forvirret av alt, men har nå fått time på Aker for stoffskifte så gleder meg til det.
    Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Denne historien er jo så vill at den nesten er komisk... Men dette er en klassisk engangsforgifting, ikke en langvarig overdosering da
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10509439
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Syns dette peker på binyrer jeg da oppognedform.
    Det er jo binyrene som styrer med hjertet, men de er som alt annet i kroppen, avhengig av at stoffskiftet danner grunnlag nok for en passende aktivitet.

Hvis ikke stoffskiftet ditt er for høyt ville jeg presset på for å øke Levaxindosen. Hvis ikke det går, ville jeg byttet til ERFA.
    Etter min erfaring er den mye enklere å dosere slik at en finner dosen lettere.

Så mener jeg jo at når man skal "leke kjertel med seg selv", bør man lære litt av hvordan kjertlen en gang gjorde det.
    Og det er ganske jevnt med små endringer - ikke to dager med 100 og resten med 75.
    Men du har vel den dosen fordi du har vansker med å øke til stor nok dose ?

Du tar en ukedose på 575µg nå - jeg ville vel økt med en dag med 100-dose hver uke, slik at jeg kom opp i 100 hver dag på 5 uker.
    Målet er nok mye mer, anslagsvis 150-200µg/dag.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så mener jeg jo at når man skal "leke kjertel med seg selv", bør man lære litt av hvordan kjertlen en gang gjorde det.
    Heisann n'Finn
    Du har så utrolig mye kunnskap så det er moro å lese innleggene dine. Takk for at du deler med oss andre

Ble litt forbauset når jeg så du skrev dette. Har sett at du mener at det er greit å ta thyroid dosen din i en dose i løpet av dagen, og dette er jo ikke i takt med slik "kjertelen en gang gjorde det"?
    Hvorfor velger du dette? Har sett at du har erfaring med at du ikke merket noen forskjell fra å ta det i flere doser, men hvordan er virkningene på kroppen din på sikt tror du? Selv fikk jeg bivirkninger etter flere år med en dose og kroppen klarte ikke å omdanne nok T3. Men dette gjelder jo Levaxin og det blir jo en helt annen medisin enn Thyroid...Kan du hjelpe meg å forstå

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, jeg kan gjerne prøve...., og må nok nyansere litt her.
    Mener jeg har skrevet om noe lignende tidligere, som kanskje er søkbart her.
    Jo, jeg mener jo at engangsdoser av Thyroid er å foretrekke fordi det likner mest på den måten kjertlen doserer på.
    Dosering av Levaxin vil jeg mene at tidspunkt ikke har stor funksjonsmessig betydning.

Når kjertlen doserer oss, gir den det meste av dosen om morgenen - sammen med nesten alle de andre hormonene.
    Det er et mårraslepp, og det er vel for å få oss igang ?
    Så mener jeg også at det kan være verd å ta vare på eventuell samvirkning med andre hormoner, og at det er best å fortsette mest mulig likt slik det var.

Ser en nøye på det, er TSH dobbelt så høy om morgenen som om kvelden.
    Og når det er høy TSH produseres det mer T3 enn når TSH er lav.
    Så synker TSH-stimuliet utover dagen og er på lavnivå om kvelden - da skal vi sove og da trengs ikke så mye, bare til vedlikehold.
    Det produseres dermed lite T3 om kvelden
    Jeg mener derfor også at kveldsdosering er "mot normalt" - antagelig er det også uheldig for døgnrytmen (selv når det gjelder Levaxin).

Også at det kan være mange grunner til at det er slik - og selv om vi ikke vet hvorfor, kan det jo likevel ha betydning for oss ?

Det er altså særlig for å tilpasse T3 til døgnvariasjonen jeg mener slik.
    T3 har halveringstid på 1dag kroppen - T4 har en halveringstid på 1uke.

Så er det noen som ikke danner så mye T3 av den T4-dose de tar, og som derfor tar tilleggsdoser av Liothyronin.
    Jeg mener de også bør prøve å tilpasse seg kroppens ideelle døgnrytme av samme årsak som nevt.
    Det er likevel tenkbare tilfeller der en også kan ha nytte av å dosere Lio. sent på dagen.
    Og sikkert også andre mulige tilfeller der sen T3-dosering er nyttig - jeg mener bare prinippielt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Bare for kort å forklare så tar jeg min daglige stoffskiftedose fordelt på tre doser:
    Kl 0630-0800: 50mcg Levaxin, 10 mcg liothyronin
    Kl 1100-1200: 25mcg Levaxin, 5 mcg liothyronin
    Kl 1530-1630: 25mcg Levaxin, 5 mcg liothyronin

Når jeg deler tablettene tar jeg alltid den største biten tidligst på dagen, nettop fordi som du sier å opprettholde døgnrytmen på en mest mulig naturlig måte. Snart er det over på thyroid, men vil nok ta den dosen på tilsvarende måte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det du føler er best - er jo best da.
    Men om jeg får kommentere, så syns jeg at du tar lite Levaxin ?
    Det er viktig å ha en høy fT4, og det er jo Levaxinen i dosen din som er eneansvarlig for denne.
    Har du målt denne om morgenen og medikamentfastende etter en lang og jevn doseperiode ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Har f T4 på 18 tsh på 0,05, ja det er målt medikamentfastende, og jeg er stort sett alltid flink til å ta medisinene mine til rett tid. Jeg er altså overdossert ifølge fastlegen;-) Det har jeg forklart han at jeg ikke er, og heldigvis respekterer han det. Tror ikke jeg har hatt så høy fT4 før, likevel føler jeg meg dårlig. Har vel derfor mistet litt trua på å dossere etter fT4 også jeg....

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Gjennombrudd i ME-forskning
    Av Eirin i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 9
    Siste melding: 06-03-10, 16:08
  2. PCOs - nytt fra forskning
    Av Merete i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOs
    Svar: 3
    Siste melding: 16-11-07, 16:16
  3. Neo-mercazole: bivirkninger
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 34
    Siste melding: 09-02-07, 22:10
  4. Forskning på stoffskifte.
    Av liisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 1
    Siste melding: 22-06-05, 23:19

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn