Jo, jeg kan gjerne prøve...., og må nok nyansere litt her.
Mener jeg har skrevet om noe lignende tidligere, som kanskje er søkbart her.
Jo, jeg mener jo at engangsdoser av Thyroid er å foretrekke fordi det likner mest på den måten kjertlen doserer på.
Dosering av Levaxin vil jeg mene at tidspunkt ikke har stor funksjonsmessig betydning.

Når kjertlen doserer oss, gir den det meste av dosen om morgenen - sammen med nesten alle de andre hormonene.
Det er et mårraslepp, og det er vel for å få oss igang ?
Så mener jeg også at det kan være verd å ta vare på eventuell samvirkning med andre hormoner, og at det er best å fortsette mest mulig likt slik det var.

Ser en nøye på det, er TSH dobbelt så høy om morgenen som om kvelden.
Og når det er høy TSH produseres det mer T3 enn når TSH er lav.
Så synker TSH-stimuliet utover dagen og er på lavnivå om kvelden - da skal vi sove og da trengs ikke så mye, bare til vedlikehold.
Det produseres dermed lite T3 om kvelden
Jeg mener derfor også at kveldsdosering er "mot normalt" - antagelig er det også uheldig for døgnrytmen (selv når det gjelder Levaxin).

Også at det kan være mange grunner til at det er slik - og selv om vi ikke vet hvorfor, kan det jo likevel ha betydning for oss ?

Det er altså særlig for å tilpasse T3 til døgnvariasjonen jeg mener slik.
T3 har halveringstid på 1dag kroppen - T4 har en halveringstid på 1uke.

Så er det noen som ikke danner så mye T3 av den T4-dose de tar, og som derfor tar tilleggsdoser av Liothyronin.
Jeg mener de også bør prøve å tilpasse seg kroppens ideelle døgnrytme av samme årsak som nevt.
Det er likevel tenkbare tilfeller der en også kan ha nytte av å dosere Lio. sent på dagen.
Og sikkert også andre mulige tilfeller der sen T3-dosering er nyttig - jeg mener bare prinippielt.