Viser søkeresultater 1 til 10 av 74
Tråd: Legen mistenker Graves
Threaded View
-
14-06-10, 18:01 #35
Sv: Legen mistenker Graves
...hvilke sykdommer som gir anti TPO?
Anti-TPO er en test som påviser antistoffer mot selve det vevet kjertlen er laget av. Antistoffene produserer immunsystemet ditt ved en feiltakelse. Immunsystemet tror plutselig at kjertelen celler er fientlige og skaper en betennelseliknende tilstand for å kvitte seg med det den oppfatter som et problem.
At immunsystemet gjør sånne feil grupperes under autoimmune sykdommer, som består av mange sykdommer, feks leddgik, tarmsykdommer og andre kjertler enn Tyreoidea er også berørt - feks. binyrene.
Sykdommene har ver sine tester. Anti-TPO gjelder kun for Tyreoidea.
Antistoffene mine har sikkert ødelagt kjertelen min så da er det vel bedre å fjerne den?
Hvis antistoffene har ødelagt kjertlen, fjernes denne av en prosess i kroppen som heter Atrofi - og da er den jo fjernet.....
Hvilke andre hormoner ødelegger tpo produkjsonen av?
Kjertlen produserer T4 - T3 - T2 - T1 og calsitonin. Alle disse blir jo da berørt om kjertlen er borte eller har nedsatt effekt.
Dagens behandlingsteori går ut på at alle disse kan erstattes av T4 - kroppen vil lage alle sammen av T4.
Bør jeg ta noen flere hormoner enn Tyroksin?
Thyroxin er en felles betegnelse på alle T-hormonene kjertlen produserer.
Når det er lite av disse, vil alle prosesser i kroppen gå saktere. Også produksjon av andre hormoner.
Det forekommer meg best at stoffskiftet restitueres til gamle høyder.
Hvilket praparat som er best til det for ditt vedkommende vil tiden vise.
Ikke alle kan bruke Levaxin - jeg bruker ERFA og det passer best av de jeg har prøvd på meg.
Noen ganger henger ikke binyreproduksjonen med, og man må ta feks. kortison også. Ofte i kortere perioder, men også permanent.
Er det sammenheng med å ha Graves og senere få Antistoffer TPO?
Graves er også en autoimmun sykdom. Den virker på tyroidea sin TSH-reseptor slik at kjertelnb foretrekker antistoffet fremfor TSH og dermed stiger kjertelproduksjonne ukontrollert.
Kan man bli kvalm av anti-TPO over 1000?
Om selve antistoffet kan merkes på noen måte er man vel usikker på i faglige kretser. Der mener men vel at det er konsekvensene man merker.
Man kan godt bli kvalm av både for mange og for få stoffskiftehormoner.
Mange som har det mener de kan kjenne det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
Av Cossie77 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 34Siste melding: 08-10-10, 19:00 -
Ny, med Graves
Av manzana i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 16-05-08, 14:25 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet TSHSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
Graves og øyeproblemer
Av darlingmin i forumet Graves sykdomSvar: 2Siste melding: 14-08-05, 23:15

Svar med sitat
Bokmerker