Viser søkeresultater 11 til 20 av 51
-
08-06-10, 08:36 #11
Sv: Hjelp ned analyse av blodprøver
Hei mann 28! Skrev et langt svar men det har ramla ut så forsøker igjen.
Stoffskifteprøvene har du fått mange gode kommentarer på men du har noen sekundærprøver som også bør følges opp som også n`Finn kommenterer:
For høyt magnesium får biskjoldbrukskjertelen til å stjele kalsium fra benmassen. Om man har for mye magnesium ift. Kalsium i kroppen dumper biskjoldbrukskjertelen kalsium ut i urinen og blir kvitt det. Det samme gjelder med fosfor. Vanlig brus er proppfull av fosfater. Drikker du mye brus uten å kompensere med kalsium har dette samme virkning.
Få med blodprøvene PTH og ionisert kalsium som Finn skriver. Paratyreoideahormonet (PTH) dannes i glandulae parathyreoideae (biskjoldbrukskjertlene) og er en viktig regulator av kalsium- og fosfatomsetningen. Derfor skal du også ha med prøver av kalium, natrium, klor, fosfater og vitamin D og K NB!(det aktive 1,25-dihydroksyvitamin D3.) I tillegg blodprøver av sink og selen som er aktive metabolitter i stoffskiftet.
S-alat er moderat forhøyet. Dette kan ha mange årsaker og som sekundærmarkør når mineralnivå er ute av referanse bør det undersøkes om det kan skyldes sykdommer i i skjelettmuskulatur og ikke bare konkret i lever. En rekke medikamenter, inkludert opiater, salisylater og ampicillin kan gi forhøyet s-ALAT.
I tillegg mener jeg som også pakningsvedlegg på både syntetisk og naturlig hormoner (Levaxin/ERFA) sier at det skal gjøres undersøkelser om binyrene fungerer som de skal. De fleste leger "glemmer" dette.
Du har gått så mange år med symptomer og antageligvis lavt stoffskifte at andre endokrine kjertler antagelig har lidd under forholdene. (Lavt testosteron - gonader er også endokrine kjertler som hjelper hverandre) Kroppen er laget slik at under normale forhold vil ikke ett organ ødelegge et annet. Stoffskifteenergien får kun lov til å stige til ett nivå resten av organene kan takle. Tilskudd av stoffskiftehormoner (spesielt T3) kan om binyrene ikke virker som de skal være en kraftig stresser for binyrene - hvilket jeg selv (og mange andre) har fått erfare etter oppstart med ERFA (Levaxin hadde ikke denne vikningen).
Press på for å få undersøkt binyrefunksjonen helst før du starter med hormoner så du har referanseprøver og ikke behandlingen med stoffskiftehormoner begrenses av binyrenes helse.
Håper ikke dette ble mer forvirrende for deg. Kun mine umiddelbare tanker ift. prøvesvarene du har lagt ut. Lykke til!
H:-)Sist endret av rexxy69; 08-06-10 kl 08:38 Begrunnelse: avsnitt to ganger
-
08-06-10, 11:54 #12
tydeligvis mange her som sitter med imponerende kunnskap! har tatt masse prøver, men vet ikke hva som er hva. mulig jeg har noe av det dere anbefaler her. legger ut hele lista, så kan dere se hva jeg evt mangler og om det evt er noen andre sammenhenger til symtomene mine?
B-GRAN# 6,4
B-GRAN% 57
B-HB 16,0
B-HCT 44,1
B-LYM% 26
B-MCH 31
B-MCHC 36,3
B-MCV 85
B-MID% 17
B-RBC 5,19
B-TRC 291
B-WBC 11,1
B-HEMOGLOBIN 15,7
B-GLUKOSE 5,1
B-SR 9
P-HOMOCYSTEIN 8
PT-ESTIMERT GFR >60
S-ALAT 86*
S-ANA <20
S-ANTI TPO 34
S-ASAT 34
S-CDT% KH-FAT 1,5
S-FERRITIN 271
S-FOLAT 11
S-FT4 13
S-GT, GLUTAMYL 30
S-HDL KOLESTER 1,1
S-KOBALAMIN 279
S-KOLESTROL 5,7
S-KORTISOL 183M
S-KREATININ 85
S-LDL-KOLESTER 4,0
S-MAGNESIUM 1,02*
S-PROLAKTIN 305
S-REVMATOID FA <6*
S-SHBG, SEXHOR 19
S-TESTOSTERON 10
S-TRIGLYSERID 2,0
S-TSH 2,2
-
08-06-10, 13:07 #13
Litt vanskelig å bedømme sikkert. Prøvene har et referanseområde som også må oppgis. Er klar over komplissiteten i å legge ut dette, men disse grensene er ikke like fra lab til lab.
rexxy69 har jo skrevet masse fornuftig ser jeg.
Jeg bet meg litt i leppa når jeg så kortisol183M - som jeg antar er en blodkortisolmåling tatt om morgenen ? I så fall bør du bestille et spytt-test kit. Om det er en morgenmåling er den alt for lav !!• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-06-10, 13:29 #14
Ja, alle disse er blodprøver tatt klokken ni om morgenen. S-kortisol referanseområde er 140-690 og jeg har 183M. Blir veldig forvirret av dette. Snakket med legekontoret og dem sa at ALLE prøvene var fine bortsett fra magnesium og lever, men det var ikke så farlig med. Og her på forumet er det full enighet om at jeg har store ubalanser på flere områder. Og spyttprøve hadde dem ikke hørt om. Hvordan bestiller jeg dette evt?
-
08-06-10, 14:24 #15
Ser også at ditt totalkolesterol ligger på verdier som som på NEL (norsk elektronisk legevaktshåndbok) defineres som lettforhøyet. Så å si at alle prøver er normale er vel litt overdrevet, var det legen eller helsesekretæren som sa dette? Det er nemmelig riktig at de er innenfor referanseområdet) Kolesterol økning er lett å få når kroppen sliter med lavt stoffskifte. Hvis legekontoret ditt ikke kjenner til spyttprøver så be dem kontakte UNN (det er kanskje dit de sender prøvene siden du er fra nord Norge). De tilbyr spyttprøver.
Lykke til.
-
08-06-10, 16:28 #16
Hei igjen mann 28!
Som n`Finn sier må man ha ref.områder fra lab da dette kan være store variasjoner. Selv har jeg satt opp alle blodprøvene i ett regneark med type prøve nedover og referanseverdi og deretter dato bortover. Om du benytter samme lege bruker de stort sett samme lab og ref. verdiene vil være de samme - det står markert om lab. har endret referanseverdi og det gjør de innimellom. Så har du full kontroll selv. Krever litt jobb da. Om du har tilgang på en scanner kan du scanne alt og poste det så slipper du å skrive. Har betydning om prøven ligger lavt eller høyt i ref.området og det er umulig å si noe om ift. hva du har postet.
Ser at legen din har vært inne på mange ting h*n har testet for. Har du hatt mye muskel/leddsmerter siden det er kjørt tester for Reumatisme/leddgikt?
Etter min mening litt usikkert hva h*n har sett etter men har tenkt på binyrer med kortisol. Bare morgenverdi i blod - S-KORTISOL 183M - er egentlig verdiløs. Trenger minst kveldsverdi i tillegg. De fleste er vel enige om at prøver i spytt 4 ganger om dagen for å se døgnvariasjon er det beste man har pt. Se f.eks. denne posten: https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=spyttpr%F8ve
Om dette hadde vært mine prøver holder jeg foreløpig fast på hva jeg skrev tidligere i dag ift. hva jeg ville fått tatt prøver av. Du har antistoffer mot kjertelen (Anti-TPO) selv om de på de fleste lab ligger i ref.område om de er under 35. Ett antistoff er ett antistoff for mye og de må iallefall følges. Jeg har skrevet litt om det i svaret du finner her: https://www.stofskifteforum.dk/showt...7516#post87516
Hadde jeg hatt kunnskapen jeg har idag ville jeg uniddelbart startet med tilskudd av selen og fått støttebehandling med stoffskiftehormoner for å hjelpe kjertelen. Så helt enig med f.eks. Anisa at du må takke ja til tilbudet om å forsøke med tyroxin mens man utreder.
Ville ikke slått meg til ro med forhøyet magnesium eller s-alat. De kan selvfølgelig være forbigående, men en kontrollprøve bør gjøres. Mener man bør finne årsaken siden du ikke er i form - det er på tide om du har gått slik i 10 år.
Ser i tillegg at det er * på S-REVMATOID FA <6* - om du ikke får scannet eller lagt ut alle kan du legge ut hele svaret på denne prøven? Om dette betyr at du er positiv for RA er jo det absolutt ett tema.
Lav SHGB (mitt lab har 23 som nedre grense) i tillegg til at testosteron ser ut til å være lav for mann på 28 kan jo også gi noen indikasjoner.
H:-)
-
08-06-10, 16:42 #17
På SHGB er det forskjellig referanseverdi på menn og kvinner. Menn på UNN (hvis det er dit prøven din er sendt) skal være fra 15-48.
-
08-06-10, 17:20 #18
Problemet er jo at de mener kortisolet er fint, fordi det er innenfor tallgrensa. Men du SKAL ikke ha en morgen kortsol på 183 på morgenen! Den skal være skikkelig høy da, og lav på kvelden, for å ha en god døgnrytme, våken og klar for innsats på morran og i ferd med å legge deg til ro på kvelden.
Men de ser bare etter Addison. Det vi sliter med finnes ikke for dem. Og dermed går mye tid til spille. For noen et helt liv i dårlig forfatning :evil:• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-06-10, 17:28 #19
Hei Vigdis
Hvor og hvordan fikk du din diagnose med binyrebarksvikt? Ser mye info om dette i trådene, men mister liksom tråden(brain-fog?) i denne sammenblandingen som heller mellom addison og cushing, som etter hva jeg har oppfattet er to motsetninger?
-
08-06-10, 17:46 #20
Jeg fikk en ny lege i høst (den gamle legen gikk ut på dato) som godtok at jeg testet meg på BM lab. Men fikk vite senere at jeg kunne fått det gratis via Aker. Det er dyrt å være syk, så det beste er å få det vi kan få over det offentlige. Men endoen han snakket med etter at han ga meg hydrokortison var ikke enig med hans valg om å gi meg det. Jeg hadde jo ikke Addison
Uansett. Jeg har blitt bedre. Jeg vet jo ikke hvordan det hadde gått uten medikamenter, det ville vel gått lang tid. før det ble bedring. Og i verste fall hadde jeg vel bare blitt dårligere antar jeg. Da ville kanskje endoene kalt det noe annet vil jeg tro?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
Av Vår i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 13-12-10, 17:40 -
Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 3Siste melding: 07-04-10, 10:16 -
Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
Av Imse i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 31-08-09, 11:58 -
Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 9Siste melding: 25-10-08, 10:27 -
Hvilke symptomer er felles for både lavt og høyt stoffskifte??
Av Linn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 18-04-08, 19:52

Svar med sitat
Bokmerker