Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Høj Thyroid dosis !!
Threaded View
-
08-06-10, 11:13 #2
Sv: Høj Thyroid dosis !!
Jeg forstår deg slik at bekymringen går i retning av for høy dose ?
Min erfaring er at man kan rett og slett ikke holde ut å gå med for høy dose.
Så antar jeg også at en moderat forhøyet dose kan være både nødvendig og godt for kroppen i en begrenset periode. Det er med på å starte opp systemer som har ligget i brakk. (som jeg ser det)
Han vil sansynligvis merke en for høy dose på et urolig hjerte under innsovning og når han ellers er i ro.
Så kan det jo være at 6G ikke er for høy dose.....
Man kan mistenke at tarmopptaket er dårlig. Hvis det er, vil T3 gå inn 100% mens T4 lider og deler av dosen blir ikke tatt opp.
Det er normalt at kun 80% av T4 blir tatt opp, og det kan bli verre under ugunstige forhold.
ERFA bør tas med det samme han våkner uten annet til å forstyrre opptaket.
Almindelig mat kan inntas etter en time. Jeg venter ovte kun en halv time, og merker ikke noe av den grunn.
Dårlig opptak kan spores i forskjellen mellom blodprøvene fT4 og fT3.
ERFA vil alltid gi forhøyet fT3 når fT4 er der den skal være, men en ennu større forskjell mellom disse vil være forenlig med opptaksproblemer.
Min erfaring er også at Dvitamin (D3) har meget stor betydning for dosen.
Min dose var 5G for to år siden. Så målte jeg S-OH-25D3 til 39 og startet på D3-tabletter, noe som fikk Armour-dosen til å falle som en sten.
Den var nede i 2,5G i en måned, men gikk så et år på 3G.
Så har jeg hatt en glidende overgang til ERFA og bruker idag 4G + 150µgD3. Nå skal jeg sette ned D3 til 100µg (4000IU) fordi jeg planlegger for MYE SOL i sommer ;)• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?
Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 08-01-10, 11:56 -
Armour Thyroid - dosis, erfaringer
Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 25Siste melding: 21-06-07, 23:34 -
Dosis - hvor meget må man øge?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-03-07, 13:07

Svar med sitat
Bokmerker