Hei Sonja
Jeg er ny på dette forumet, men har selv levd med hypothyreose i 20 år. Grunnen til at du får ulik dose på ulike dager, er at T4 virker langsomt i kroppen. Det regnes derfor ikke ut i fra dagsdose (hvor mye du trenger per dag), men ukesdose, altså hvor mye du trenger per uke. T4 skal omdannes til T3 i kroppen og i og med at dette skjer i en svært langsom prosess er det altså viktig å ikke ta blodprøver etter en doseendring før det har gått minst 6 uker, fordi det rett og slett ikke vil gi full effekt på blodprøver før. (Når det er sagt så er det viktig at legen IKKE behandler prøversvar, men pasienter)

Når det gjelder insulin behandlingen din må være under kontroll før du får endre på stoffskiftemedisineringen din, klarer jeg ikke helt sikkert å skjønne hvorfor. Jeg har lest meg til at det samme gjelder ved svikt i binyrebark (man skal altså ha binyrebark hormonene på plass før man startrer behandlingen av hypothyreose, dersom disse blir oppdaget samtidig). Jeg regner med at årsaken er at alt dette er hormoner og effekten av hormoner virker opp mot hverandre. Både fravær av binyrebarkhormoner og insulin i kroppen er potensielle livstruende tilstander og derunder regnes ikke thyroidea hormoner. Det kan også være en måte å være sikker på hva som virker. Med det mener jeg at tar man to medikamenter samtidig og pasienten får problemer, er det umulig å fastslå hvilket av medikamentene som er problemet. Derfor blir det slik i ditt tilfelle at insulin kan du ikke leve uten, og legen må ha kontroll på dette før han endrer thyroidea medisinen din. Det betyr IKKE at noen mener thyroideamedisinen er uviktig, men du kan vet selv hva som kan skje med deg en dag uten insulin.