Takk for svar!

Kompliserte greier dette.....!

Jeg har fått sjekket opp noen stoffskifteprøver fra 2003 (som jeg ikke ante ble tatt den gang). Hadde TSH på 2,4 og FT4 på 13. Antistoffer ikke målt. Men jeg tror nok desverre at jeg har hatt latent hypoterose en stund før den slo ut i full blomst etter graviditet. Dette blir jo spekulasjoner men jeg synes at jeg har hatt symptomene jeg har nå ganske lenge, men dog i laaaaangt svakere grad.

Jeg spiser jod i multivitamin- drikken min ("from fatigue to fantastic"- samme blanding som Mary Shomon bruker) og prøve ikke spesielt å unngå det ellers heller. Mest fordi jeg blir helt gal om jeg skal passe på det også, oppå alt annet man skal ta hensyn til med denne sykdommen!

Må forresten legge til at noen faktisk fungerer tilnærmet normalt med denne sykdommen (de heldiggrisene...:-) Min far er 65 og jobber fullt ( i en krevende "tenke-jobb") og trener. Ser han er litt småsøvnig innimellom, men jeg tror han faktisk når han sier han har det utmerket på sin 125 mcg Levaxin om dagen.

Sitat Hrstad:

Å redusere TSH er således et must, og gjøres medikamentelt ved å støtte skjoldkjertel med tilskudd av tyroxin. I teorien fører dette til at det blir nok skjoldkjertelhormoner i blodbanen som cellene kan benytte. At det er nok skjoldkjertelhormoner tilstede skal gi signaler til hypofysen at den skal redusere TSH-produksjonen og derav redusere hydrogenperoksydproduksjonen i cellene. Det er iht. denne forskning således en feiloppfattning at personen må fortsette på tyroxin resten av livet. Mye avhenger av hvor lenge en person har hatt antistoffene, om man kan klare å stoppe betennelsen (antistoffangrepet) og hvor skadet skjoldkjertel er og om denne ved korrekt balansering av kost og andre elementer kan produsere optimale hormonmengder uten medikamentell støtte.

En venninne av meg gikk på Levaxin i ti år via sin fastlege. En nederlandsk venninne tipset henne om at i Nederland så var det vanlig at man lot kroppen forsøke å ordne opp selv etter en stund. Ba så om henvisning til endo (Vanberg i Sandvika). Endo ble "sjokkert" over at hun hadde gått så lenge på Levaxin. Han sa at det nyeste innen behandling nå er at man forsøke å gå av medisiner for å la kroppen ordne opp selv. Og det har søren meg virket for henne!! Vært frisk og rask i to år uten medisiner nå. Men jeg vet ikke om hun har antistoffer, skal spørre om det.