Side 6 av 6 Først 123456
Viser søkeresultater 51 til 57 av 57
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Nylig diagnostisert lavt stoffskifte

Jeg mener jo at så lenge TSH har en verdi er det rom for dosekning.
    Og det er mange som vil ha fT4 over 20......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Åja, slik å forstå. 18 er den høyeste verdien jeg har hatt, så kanskje det er for lavt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Fra tråden: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet

Sitat Opprinnelig skrevet av HildeM Vis post
    Besøker denne tråden litt, jeg.

Har det seg slik at lavt stoffskifte ofte gir god sannsynlighet for binyreproblemer? Jeg spurte legen min om jeg burde få det testet, men hun sa det ikke hadde noe med saken å gjøre. Så burde jeg være sta på det? Tenkte å skaffe en legetime om noen uker.
    Hilde, jeg ser du bor i Akershus. Jeg ville valgt en av to ting, ut fra økonomi, jeg ser du er student.Nummer en: bestille test fra scandlab . Den koster ca 1600 kr. Medisiner kan du kjøpe på nett. Det er studentvarianten. Ellers kan du fortsette å mase på legen din for å få legen til å rekvirere en spyttest fra Aker, den er gratis, men jeg regner med at hun ikke vil gi deg medisiner, selv om prøvene vil vise at du trenger det. Det er kun Addisons og Chushings som er interessante for den vanlige, norske lege (ekstremt lavt eller høyt).

Eller, den dyre varianten, jeg ville gått til Dag Schiøth på Heggeli, og forklart at jeg er student og bedt om billigste vei gjennom systemet, men det vil bli dyrt uansett, du må sikkert regne med 20 000 i lege og medisinutgifter på ett år.

Du skriver 28.05
    Fikk svar på blodprøver i dag.

T4-18
    TSH-0,8

.......men jeg merker ikke en tøddel forskjell. :(

Har du fått legen din til å sjekke alle mineraler og vitaminer? Det kan være lurt, det kan være at det ligger noen problemer der også som gjør at du ikke har det optimalt.

En annen ting er at det kan hende at du har konverteringsproblemer med å få T4, levaxin, til å bli til T3. Jeg hadde det slik. Og fikk alle mulige merkelapper, spesielt psykisk, og hadde veldig lave energinivåer i mange år. Du kunne be om å få prøve ERFA thyroid. Hvis han er veldig negativ til det, kan du be om å få teste Liothyronin, som er ren T3.

Du kan jo også be om å få rekvisisjon til Thyreoideaklinikken på Aker, men de vil heller ikke hjelpe binyrene dine, de deler nok samme syn som resten av den norske legestanden når det gjelder binyrer. Men kanskje kan de hjelpe deg med å finne ditt optimale nivå på FT4 og FT3?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

På Levaxin måtte jeg ligge på 23-24 i t4 for å være så noenlunde ok og tsh nærmere null,
    fikk svar på første blodprøver etter skifte til erfa og t4 var på 14, t3 var ikke tatt, men jeg er mye bedre i dag på 14 med erfa enn jeg var på 23 med levaxin,
    nyskjerrig på t3, skal ta det også til neste gang,
    men det sier jo ganske mye om hvor god overgangen min har vært,
    min lege har heller aldri skrevet ut erfa og har ingen erfaring med det som han inrømmet,
    men jeg trasset meg til det og han måtte også inrømme forbedringene,
    han var også såpass fair at han sa jeg burde få noen med erfaring på det til å skrive det ut og følge det opp,
    han følger bare med, motvillig nyskjerrig,
    jeg sa bare tilslutt at så lenge ikkenoe av det han ga meg gjorde meg bra så må det gå an å få prøve noe annet,
    nå skal det også sies at man må være litt overdreven,
    når jeg ikke fikk det som jeg ville så så jeg så trøtt og sliten og ustelt som jeg bare klarte når jeg kom på morgenen for å ta prøver og nå sist var jeg stelt og våken,
    ikke bare overdrivels for jeg er faktisk mer våken og klar og hadde faktisk lyst til å ta på meg noe annet enn joggedressen fra dagen før.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har omtrent samme erfaring som Pebels på overgang fra Levaxin til Armour.
    Bare mye verre....
    Jeg lå leeenge på fT4=6-8 !
    Og jeg hadde det også mye bedre.....

Det kom seg etterhvert, men jeg tror det ok flere år.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Hilde, jeg ser du bor i Akershus. Jeg ville valgt en av to ting, ut fra økonomi, jeg ser du er student.Nummer en: bestille test fra scandlab . Den koster ca 1600 kr. Medisiner kan du kjøpe på nett. Det er studentvarianten. Ellers kan du fortsette å mase på legen din for å få legen til å rekvirere en spyttest fra Aker, den er gratis, men jeg regner med at hun ikke vil gi deg medisiner, selv om prøvene vil vise at du trenger det. Det er kun Addisons og Chushings som er interessante for den vanlige, norske lege (ekstremt lavt eller høyt).

Eller, den dyre varianten, jeg ville gått til Dag Schiøth på Heggeli, og forklart at jeg er student og bedt om billigste vei gjennom systemet, men det vil bli dyrt uansett, du må sikkert regne med 20 000 i lege og medisinutgifter på ett år.

Du skriver 28.05

Og litt tidligere skriver du at du går på 100 mg levaxin. Det kan hende dosen er for lav for deg, og at du ikke har det bra før FT4 ligger høyt i referanseområdet, altså høyere enn den gjør nå.

Har du fått legen din til å sjekke alle mineraler og vitaminer? Det kan være lurt, det kan være at det ligger noen problemer der også som gjør at du ikke har det optimalt.

En annen ting er at det kan hende at du har konverteringsproblemer med å få T4, levaxin, til å bli til T3. Jeg hadde det slik. Og fikk alle mulige merkelapper, spesielt psykisk, og hadde veldig lave energinivåer i mange år. Du kunne be om å få prøve ERFA thyroid. Hvis han er veldig negativ til det, kan du be om å få teste Liothyronin, som er ren T3.

Du kan jo også be om å få rekvisisjon til Thyreoideaklinikken på Aker, men de vil heller ikke hjelpe binyrene dine, de deler nok samme syn som resten av den norske legestanden når det gjelder binyrer. Men kanskje kan de hjelpe deg med å finne ditt optimale nivå på FT4 og FT3?
    Jeg burde nok i førse omgang mase på legen, men det er bra å høre at det finnes alternativer. Jeg er ikke mye til hypokonder, men blir litt redd når slikt ikke testes.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    På Levaxin måtte jeg ligge på 23-24 i t4 for å være så noenlunde ok og tsh nærmere null,
    fikk svar på første blodprøver etter skifte til erfa og t4 var på 14, t3 var ikke tatt, men jeg er mye bedre i dag på 14 med erfa enn jeg var på 23 med levaxin,
    nyskjerrig på t3, skal ta det også til neste gang,
    men det sier jo ganske mye om hvor god overgangen min har vært,
    min lege har heller aldri skrevet ut erfa og har ingen erfaring med det som han inrømmet,
    men jeg trasset meg til det og han måtte også inrømme forbedringene,
    han var også såpass fair at han sa jeg burde få noen med erfaring på det til å skrive det ut og følge det opp,
    han følger bare med, motvillig nyskjerrig,
    jeg sa bare tilslutt at så lenge ikkenoe av det han ga meg gjorde meg bra så må det gå an å få prøve noe annet,
    nå skal det også sies at man må være litt overdreven,
    når jeg ikke fikk det som jeg ville så så jeg så trøtt og sliten og ustelt som jeg bare klarte når jeg kom på morgenen for å ta prøver og nå sist var jeg stelt og våken,
    ikke bare overdrivels for jeg er faktisk mer våken og klar og hadde faktisk lyst til å ta på meg noe annet enn joggedressen fra dagen før.
    Interessant å høre om erfa. Som jeg har skrevet før sa legen at hun ikke visste noe mye om det og noe om hjerteklapp. Det må være noe spesielt med det siden folk merker endring.
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Har omtrent samme erfaring som Pebels på overgang fra Levaxin til Armour.
    Bare mye verre....
    Jeg lå leeenge på fT4=6-8 !
    Og jeg hadde det også mye bedre.....

Det kom seg etterhvert, men jeg tror det ok flere år.
    Jeg hadde TSH på 0.8 og FT4 på 18. Jeg testes nå med 3 måneders mellomrom så jeg er ikke sikker på hva det er nå. Hun sa jeg skulle ha samme dose, men det er godt mulig jeg må ha mer som Ruth sier. Jeg har ikke merket noe forskjell på TSH 5.7 og 0.8 ihvertfall.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    36
    Meldinger
    100

Hei, jeg var hos legen i forrige uke og fortalte om søvnproblemer + det samme gamle om stoffskiftet.

Jeg har egentlig alltid hatt problemer med å sovne, det tar laaaaang tid. Men nå, med denne sykdommen, ødelegger det døgnrytmen veldig. Prøvde valerina som ikke hadde noen effekt jeg kunne merke. Jeg har en iPod app kallt sleepcycle som jeg skal bruke til å teste søvnmønsteret.

Også var det denne hypotyreosen, da. Jeg har jo hatt denne "sykemelding som kan unngås ved tilrettelegging" som ikke gir meg noen særlige fordeler. Jeg har nå måttet avbryte 3 eksamener forrige høst, kun hatt mulighet til å ta en eksamen vårsemesteret, og nå er det på'n igjen med skole og jeg er ikke sikker på om jeg klarer mer en ett fag(30% av fulltid) dette semesteret heller. Særlig ikke i kombinasjon med jobb. I tillegg har jeg ikke kunnet jobbe noe særlig så det er innlysende at alt dette fører til økonomisk tap og tap av tid hos meg, og svaret har liksom alltid vært "vent". Tid er penger som de sier. Jeg skal uansett til ny legetime neste uke.

Det virker som om både moren min og legen tror at hvis medisinering ikke hjelper må det vøre noe annet. Jeg vet ikke om den teorien holder vann, men ME ble ihverflatt nevnt uten noen særlig utredning, men jeg får se hva som skjer neste legetime.

Fikk i dag blodprøvesvar og alt var greit med glukose, og blodprosent og blodsukker. TSH har gått OPP(???) til 1.7 som ligger innenfor deres referanseområde. Og hør her: De har sluttet å teste fT4. whaaaat? Fordi det forteller ikke så my fikk jeg beskjed om. Så jeg har ingen oppdatering på min T4 og meddele i dag.

Side 6 av 6 Først 123456

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. lavt stoffskifte nylig oppdaget.
    Av veronica_86 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 42
    Siste melding: 25-03-08, 20:56
  4. Svar: 4
    Siste melding: 11-11-06, 16:27
  5. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28

Søkeord for denne tråden