Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
13-05-10, 13:41 #1
Nyinnflyttet, lavt stoffskifte?
Hei!
Jeg er nyregistrert men har lest litt i trådene her tidligere.
Jeg har slitt med stadig dårligere form i et par år nå. Mye trøtt og sliten, dårlig hukommelse, tørr og "deigete" hud, tørt hår, problemer med magen, vanskelig for å konsentrere meg. Det er det jeg husker, for etter en stund med de samme problemene blir de jo en "normaltilstand" for meg
For noen uker siden var jeg hos legen, mest pga problemer med magen og det at jeg var sliten. I en bisetning nevnte jeg at jeg hadde problemer med halsen. Den kjennes hoven og problemer med å svelge, uten at den er sår slik jeg vanligvis har ved forkjølelse.
Legen undersøkte da halsen og bemerket at jeg hadde forstørret skjoldbrukskjertel. Hun rekvirerte blodprøver for å undersøke stoffskifte, og en ultralyd av skjoldbrukskjertelen.
Blodprøvene viste at jeg har fritt t4 på 10,9(referanseverdi 11-23) og anti-TPO på 125(referanseverdi mindre enn 60).TSH og T3 lå innenfor referanseområdet. Legen ringte meg og sa da at jeg hadde "latent lavt stoffskifte" og ikke påvist lavt stoffskifte. Jeg fortalte da at min mor, tante og mormor alle har fått påvist lavt stoffskifte. I tillegg hadde min søster lavt stoffskifte på slutten av siste svangerskap,men dette har nå normalisert seg. Jeg nevnte dette for legen da jeg har hørt at det kan være en arvelig komponent forbundet med stoffskifte sykdom.
Legen ønsket av vi skulle avvente til ultralyd var utført og så ta nye blodprøver etter noen uker.
Forrige uke var jeg på ultralyd. Legen som utførte den sa at jeg hadde "svarte områder" på skjoldbrukskjertelen som var forenelig med "begynnende hypotyreose". Slik jeg forsto det så var det områder på skjoldbrukskjertelen som var døde. Svaret skulle han sende til min lege.
Til uken skal jeg ta nye blodprøver så må nok vente noen dager til på svar.
Men jeg lurer på hvor "sikre" svar man må ha for å starte med behandlig av et evt lavt stoffskifte? Er ikke lav T4, påvist anti-TPO og ultralyd resultatene indikasjon nok på at noe "er på gang"? Husker med skrekk og gru hvor lenge min mor slet med lavt stoffskifte før legene fant det ut og ga medisinering. Sakte men sikkert, ble hun "seg selv" igjen selv om hun nok aldri kommer opp på det energinivået hun en gang hadde.
Takknemmelig for alle svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
13-05-10, 14:17 #2
Sv: Nyinnflyttet, lavt stoffskifte?
Hei emilie !
Prøvesvarne dine levner dessverre ingen tvil....
Jeg er så enig i det siste du skriver. Hvilken sykdom som ikke går over av seg selv er det best å vente med å behandle ?
Til og med en forkjølelse er det vel best å ta ved roten ?
Jeg må bare si at jeg ikke forstår legenes behandlingsvegring av oss !!
Det har store konsekvenser for den enkelte å gå ubehandlet !
Før i tia - den gangen legen kjennte familien og den svake og sterke sider, hadde du fått behandling med en gang. Det ligger til familien.
Og slike autoimmune sykdommer gjør ofte det, og de slår ofte ut på samme måten.
Du får "manne" deg opp skikkelig å stå på dine meninger emilie, for du har helt rett !
Lykke til• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-10, 15:59 #3
Hej emilie
Sikke en mærkelig behandling, du har fået. Man må da tage disse ting alvorligt. Ikke mindst fordi du jo mærker, noget er galt. Og det er der jo, som n'Finn skriver. Jeg forstår ikke, hvor omsorgen for patienterne er blevet af? Da jeg var barn, havde min familie to forskellige læger plus en vikar, der alle tre opførte sig særdeles omsorgsfuldt over for os allesammen. De kørte ud på sære tidspunkter og kom HURTIGT, når der var brug for det. Vi hørte aldrig noget om, at vi nok var nogle sarte nogen og den slags. Efter at jeg flyttede hjemmefra, har jeg stort set ikke hørt andet fra nogen læge. De er tilsyneladende blevet besatte af en tanke, at vi er hypokondere hele bundtet ...
-
13-05-10, 18:36 #4
Takk for svar

Jeg får manne meg opp og snakke med legen, hvis ingenting skjer.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-05-10, 19:46 #5
nye blodprøver, noen som kan hjelpe
Hei!
Har fått svar på blodprøver i dag. Tok blodprøver 20.04.10 og nå den 18.05.10
Med litt forskjellige resultat. Skal til legen på fredag og vil gjerne forberede meg litt, så lurer på om noen har noen gode innspill. Jeg ble litt forrvirret av de nye svarene.
Resultat 1 prøve, referanseområde i parantes
S-TSH 2,5 (0,20-4,0)
S- fritt T4 10.9(11-23)
S-fritt T3 4,5(3,5-6,5)
S-anti TPO 144(>60)
Resultat prøve 2, samme referanseområde
S-TSH 4,6
S- fritt T4 11.9
S-fritt T3 5,0
S-anti TPO 169
Etter første prøve sa legen at jeg ikke hadde lavt stoffskifte per definisjon, siden tsh var normal, selv om t4 var litt lavere enn referanseområde. Derfor blir jeg litt forvirret nå, når t4 er innenfor referanseområde samtidig som tsh er for høy.
Jeg har også vært på en ultralyd av skjoldbrukskjertelen der legen som foretok sa at resultatene var forenelig med "begynnende hypotherose".
Som jeg har skrevet under tråden "presentasjoner" så ligger det til familien å ha lavt stoffskifte. Jeg føler derfor ikke at det er helt uanaturlig at jeg har det samme, siden jeg har mange symptomer. Men samtlidig er jeg livredd for at legen ikke skal ta meg alvorlig. Jeg orker ikke å gå lenger og ha null energi. Den energien jeg har brenner jeg av på jobben og orker stort sett ikke gjøre noen ting når jeg er ferdig på jobb...
Noen som kan komme med råd til hva jeg skal spørre legen om. Hvordan skal jeg "stå på krava". Takknemmelig for alle svar
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-05-10, 20:34 #6
Sv: nye blodprøver, noen som kan hjelpe
Hei, din ft4 er da veldig lav uansett.
Hvor i landet er du hen? Noen steder får du ikke hjelp før TSH er blitt 10, andre steder får du ihvertfall lov å begynne på Levaxin når TSH er blitt 3,5.
Du har et veldig godt argument nå som TSH er kommet over 4 (ditt lab er veldig sent ute, de fleste andre lab har for lengst senket øvre grense til 3,5. I tyskland har de i årevis hatt 2,5 som øvre grense på mange lab, og 2,12 på andre, men høere på andre)
Legen bare venter på at du skal slutte å klage eller noe. Du må komme tilbake og tilbake og be om å få begynne på stoffsiftehormoner. Men du må påregne at legen tar prøver minst to ganger, for TSH og ft4 kan jo svinge under og etter en hvilkensomhelst infeksjon, influensa osv. og man må se om det blir normalt igjen.
Normalt er en TSH veldig tett ved 1, nesten alle nromale friske har tett ved 1, med noen få som har avvikende TSH enda de er normale, og ft4 sånn cirka midtpå men det er individuelt hvor folk har det, ft4 holder seg noenlunde på samme nivå, ellers reagerer TSH og bringer det dit igjen. TSH er bare et hypofyse-signalstoff, og ikke et stoffskiftehormon.
Og, det er ikke blodprøvene som har rett, det er klinikken (altså åssen du har det), det vet legen , eller skal vite.
-
25-05-10, 20:37 #7
Legen din må være skikkelig noob da !
Det er jo fT4 som bestemmer om stoffskiftet er høyt eller lavt - ikke TSH !
Og det er KLART at det er lavt når det ligger å vaker i nedkant av normalområdet - tilogmed under !
Jeg kan nesten ikke unngå å råde deg til å bytte lege - etter min erfaring nytter det ikke å prøve å utdanne dem....
Arvelighet er også noe en lege selvfølgelig skal ta hensyn til !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-10, 09:10 #8
Hei & Velkommen Emilie
Ille dårlig av legen dette her - og flere opplever lignende...
for det første er det (kanskje) litt trøst i det -
på den annen side så er det påfallende at behandlinger utsettes:
Om behandlingen igangsettes kjappest mulig så kan man i beste fall bli frisk -
eller man kan gå på lavere doser.
Ved først å utsette og siden undermedisinere - så er medisin-in-dust.-
(rien) sikret avsetning på de remedier vi vil ha behov for pga tilleggssykdommer
Ikke bli skremt av hva jeg skriver, jeg kan ta feil
men kanskje har jeg litt rett og.
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
28-05-10, 18:28 #9
Tusen takk for svar alle sammen!
Var hos fastlegen min i dag(har vært vikar der de siste 2 gangene). Var ikke så mye å være "redd" for. Ble tatt alvorlig og skal prøve 50 microgram levaxin per dag. Nye blodprøver om en måned.
Sannsynlig diagnose er hashimotos tyrhoditt(?). Det betyr vel at den er auto-immun om jeg forstår rett?
Lenge siden jeg har vært "glad" for at jeg er syk, men mye lettere å foholde seg til når man har en diagnose, og at man kan blir medisinert og få det fint. Krysser fingrene for fremtiden
God helg til alle sammen!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-05-10, 19:46 #10
Antistoffmålinger (anti-TPO, anti-TG) avslører jo tyreoiditt - av ett eller annet slag.
Man kan ikke anta noe somhelst uten sikre svar på disse. Du har jo svar som vel ligger i gråsonen ?
Sikker påvisning gjøres med mikroskopering av FNB prøve.
Tyreioditter er somregel autoimmune, men sjeldne autoimmune varianter kan gå over av seg selv. De fleste gjør dessverre ikke det.
Når fT4 er så lav som du har, er det ikke noe annet man kan gjøre enn å gi stoffskiftehormoner. Å gå lenge slik er uheldig og umenneskelig og noen U-er til.
Får håpe du funker på behandingen da emilie75.
Om kroppen din liker Levaxin så skulle du neste merke bedring fra dag en.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Kan noen hjelpe meg?
Av diamanten i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 08-03-09, 13:31 -
Noen som kan hjelpe??
Av Tinamina i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 25-09-08, 01:23 -
Blodprøver for en kollega- kan noen hjelpe med å tolke?
Av Marina73 i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 22-06-08, 21:37 -
Blodprøvesvar, kan noen hjelpe meg?
Av Elma i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 01-11-07, 19:46 -
Noen som kan hjelpe?
Av stine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 27Siste melding: 28-10-07, 19:36
Svar med sitat

Bokmerker