Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    5

Standard Blodprøvesvar, kan noen hjelpe meg?

Hei alle der ute! Var hos legen i dag og fikk prøvesvarene mine både fra forrige gang og nå. De første prøvene var før jeg begynte på levaxin 75 mikrogram. de var som følger:
    S-Anti TPO 404
    S-fritt t4 11,2
    S-TSH 9,85
    S-GT 6

Prøvene etter jeg begynte på Levaxin var som følger:
    S-TSH 3,06
    S-Anti TPO 333
    Tok bare disse prøvene den siste gangen.

Det jeg syns er merkelig er at legen i dag sa at prøvene var normale, men jeg føler meg verre etter oppstart av levaxin. Den trykkfølelsen jeg har hatt i halsen har bare økt på, det samme har hodepinen. hun henviste meg til en halslege. Jeg skulle ha et opphold med Levaxin i en uke for å se om jeg føler meg bedre. Etter en uke skulle jeg begynne med 0,25 mikrogram Levaxin for så og trappe opp gradvis. Høres dette logisk ut? Jeg blir veldig takknemlig hvis noen har tid til å svare meg.

Elma
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Heisann,

Egentlig er det meningsløst å ta Anti-TPO flere ganger etter at du har fått bekreftet en gang at den er positiv (altså over øvre grense).

Har du den en gang, så blir du liksom ikke kvitt den, selv om den går litt opp og ned.

Det legen heller burde fokusere på etter at Anti-TPO er påvist er TSH, FT4 og FT3.

TSH ligger fremdeles ganske så høyt. Selv trives jeg best med en TSH på under 0.1.
    FT4 skal også ligge i øverste grenseområde, men denne viser seg ikke her etter at du begynte med Levaxin.
    Min FT4 skal helst ligge inntill øverste grenseområde. Jeg har litt problemer med akkurat FT4, den regulerer seg ikke like fort som TSH etter doseøkning.

Men, du er nå på 25 microgram om dagen. Jeg begynte selv på 12.5. Og økte denne til 25 etter 3 uker. Deretter ble det økning til 50 etter tre måneder. Etter enda tre måneder ble det 75. Denne økningen gjorde jeg selv (legen min var veldig fleksibel, og sa at jeg var den eneste som kjente min kropp).

Nå er jeg på 125 etter at jeg ble diagnosert i Mars 2005.
    Det er veldig viktig at du tar tiden til hjelp. Levaxin og andre lignende medisiner er ikke vidundermedisin som begynner å hjelpe på dag en. Blir det for fort økning så kan det være ett lite sjokk for kroppen.

Så beregn deg på å bruke noen år på å finne den beste dosen.
    Min doseberegning er ikke klar, og blir justert stort sett hver 6 måned.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er vanlig å føle seg verre (ikke hos alle, altså) og grunnen er at hypofysen sender ut mindre TSH når du begynner med levaxin, og da får skjoldkjertelen mindre stimulans til å sende ut mer stoffskiftehormon, og så øker man dosen, og TSH blir enda mindre og ft4 kan da faktisk falle, og ft3 også. Det er flere på forumene som har berettet om dette.
    Jeg personlig har en teori om at man må øke når man skal , altså ikke vente i kanskje to måneder mellom hver økning men andre er sikkert uenige om dette. Jeg selv følte at jeg måtte øke etter to-tre ukerhver gang og pang på 125µg så følte jeg tydelig at her har jeg det.

Det presset/smerten i halsen hadde jeg også, og det forsvant først på akkurat 125µg hos meg.

offisielle retnigslinjer er å få TSH lavt og ft4 høyt, les om thyreoidea på www.furst.no og www.capiodiagnostikk.no og i legetidsskriftet , artikkelen av haug om behandling av hypothyreose. TSH sskal ligge på 0,5-1,5 og ft4 høyt i referanseområdet. Noen ganger over.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn