Viser søkeresultater 1 til 10 av 42
-
14-05-10, 13:49 #1
Har jeg lavt stoffskifte?
Hei alle sammen! Var fantastisk å se at et nettsted som dette fantes! Har letet etter personer å snakke med om dette lenge.
Jeg fyller snart 19 år og er teknisk sett russ nå, men etter bare en dag ute og feire var jeg helt gåen.
Jeg har lenge - sikkert siden 2001 - vært annerledes enn annen ungdom. Jeg har vært mye slapp, tiltaksløs og hatt store konsentrasjonsproblemer,
men samtidig en enorm lyst til å gjøre ting jeg samtidig ikke har noe energi til å gjøre. "Heldigvis" har det gått i perioder, slik at jeg i to-tre måneder kunne være normal,
også ha tre måneder nede i dumpen igjen. Men jo lenger tiden har gått så har de gode stundene blitt mindre og mindre.
I 2005 målte jeg stoffskiftet. Da lå TSH på 4,5, noe som er i grenseland. Legen fulgte ikke blodprøvene mine opp noe mer, og sa det var normalt. Han målte ikke T3 eller T4.
2009 lå TSH på 2,1, og nå i April lå TSH på 6,4. Jeg har forklart følgende symptomer til fastlegen min over flere år:
- Tørt hår
- Tørr hud
- Lav kroppstemperatur (36.C)
- Alltid kalde hender og føtter
- Fordøyelsesproblemer
- Får aldri nok søvn, er aldri uthvilt
- Humørsvingninger
- Muskel og leddsmerter
- Glemsom
- Ukonsentrert
- Angst
I de siste to årene har alle disse symptomene forværret seg veldig. Jeg har lagt på meg rundt 20 kg selv med å forandre kostholdet til det bedre,
og har ingen kjønnsdrift, noe som er ganske nedtur for en 19-åring i forhold.
Jeg har også mistet bortimot hele vennekretsen min pga. at jeg ikke har
lyst eller energi til å være sosial, men jeg er fortsatt en veldig blid jente. Jeg er ikke deprimert.
Jeg har sett på enkelte nettsteder at noen får symptomer som veldig sensitiv til lys eller nedsatt/ingen luktesans. Dette er ting jeg også plages med.
Farmoren min har også lavt stoffskifte og får medikamenter for dette.
Etter å ha vært så nedkjørt at jeg begynte å gråte fordi det var for slitsomt å henge opp klær, gikk jeg til legen igjen.
Tre legebesøk, en ultralyd av tarmene og en MR senere var legens konklusjon at jeg var deprimert og sente meg gråtende hjem med et utfyllingsskjema.
Han er kald, ser bare på dataen sin, småfrekk og jeg føler meg som en hypokonder hver gang jeg er hos han. Selvfølgelig blir man lei seg av å ikke bli tatt på alvor. Jeg skulle ønske han hadde opplevd hvordan det var å være meg en stund.
Nå har jeg byttet fastlege og håper han tar meg mer seriøst, og undersøker hypotyreose nærmere som en mulighet.
Tingen er at jeg er dødsredd for at dette ikke er hypotyreose, og at det er jeg som er problemet. Tenk om jeg rett og slett bare er selvpåført dødslat? Hva sier dere? Er det en mulighet for at hypotyreose er diagnosen jeg - SÅRT- trenger?
Er det også mulig å ha lavt stoffskifte når TSH-målingene går så mye opp og ned? Er det mulig at skjoldskjertelen er ødelagt? Har dere forresten noen tips på hvordan jeg kan presentere problemene mine til den nye fastlegen?
Håper på svar.
Hilsen en redd "russ"
Jeanett Elisabeth. Har jeg lavt stoffskifte?
-
14-05-10, 14:11 #2
Sv: Har jeg lavt stoffskifte?
Chickelacke & Velkommen til deg
Først og fremst: BRA at du har byttet lege
Symptomene dine indikerer sterkt at skjoldbruskkjertelen din sliter -
isåfall så SKAL også binyrebarken sjekkes.
Mange med lavt stoffskifte har også problemer med "slitne binyrer".
TSH flukterer gjennom dagen. Kan du huske når på dagen blodprøvene er tatt?
Og om de er tatt fastende.
Her er litt om TSH - tatt fra en annen tråd:
Jeg må gå nå - kommer tilbake snart
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
14-05-10, 14:23 #3
Tusen takk for svar

Blodprøven jeg tok nå i slutten av april ble tatt mellom 09 og 11:30 på dagen (er ikke helt sikker). De andre er så lenge siden jeg tok at jeg ikke er sikker. Men på mitt gamle
legekontor tar de bare blodprøver fram til 14:30, så det har ikke vært senere enn det.
Får håpe jeg kommer til en lege som ikke er fokusert på et definitivt referanseområde da?Jeanett Elisabeth. Har jeg lavt stoffskifte?
-
14-05-10, 14:31 #4
Får håpe det jeanettelisa.
Referansegrensene er jo bare til hjelp og skal aldri tolkes avgjørende.
Symptomene dine er jo helt klare - du har en form for lavt stoffskifte.
En bør finne ut hva det kommer av isteden for å finne ut graden av det !
Forlang antistoffprøvene i første omgang.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-05-10, 14:43 #5
Hallo russejente:-)
Legen min startet sporenstreks behandling da min tsh var 7. Jeg hadde ikke en gang bedt om stoffskifteprøver og ante ikke hva det var. Men han var helt klar på at tsh var altfor høy. Og jeg hadde det også innmari kjipt med de samme symptomene som du beskriver.
Stå på. Ikke alt kommer rekende på en fjøl når det gjelder stoffskifte-behandling (for å si det mildt:-). Det lønner seg å lese seg opp en del, for særlig fastleger har ikke voldsomt med peil.
Ønsker deg lykke til!!!!!
-
14-05-10, 14:47 #6
Takk for svar n'Finn og Berit1974!

Skal forlange en antistoffprøve når jeg får min første time! Tenker det kan
være lurt.
Hva er en sporenstreks behandling, Berit1974? Har behandlingen din fungert for deg? Føler du deg bedre?
Takk forresten! Ja, har forstått det slik at denne sykdommen ikke blir tatt alvorlig nok av fagfolk, noe som er
ubeskrivelig synd! Det er jo et lite fengsel vi lever i!Jeanett Elisabeth. Har jeg lavt stoffskifte?
-
14-05-10, 14:53 #7
Hei igjen
jeg startet med behandling i januar. Føler meg bedre. Men langt fra bra nok. Har byttet til en annen medisin også, som du ser av signaturen.
Jeg er ennå i oppstarts-fasen føler jeg. Tror det kan ta mange mnd før jeg føler meg relativt frisk.
Har lest masse om sykdommen, også her inne på forumet, og angrer ikke ett sekund på det, selv om jeg gjerne skulle holdt på med morsommere ting:-)
Husk forresten at de som er friske og raske av stoffskifte- behandling, ikke nødvendigvis er her på forumet.
Kom i gang med behandling raskt, og om du ikke føler deg bra til tross for at legen sier at du skal være det, så får du lese litt her på forumet:-)
-
14-05-10, 15:05 #8
Bra det går oppover for deg, Berit

Jeg har lest masse om sykdommen, men gleder meg over å kunne lese om ekte mennesker og deres situasjon, og ikke om faglige upersonlige artikler.
Håper på å få startet en utredning og eventuelt en behandling med den nye legen så straks jeg kan, når jeg går over til den nye fastlegen 1. juni.
Dere har styrket troen min på at det er stoffskifte jeg har. Så får man bare vente å se
-
25-06-10, 11:21 #9
Hei igjen
14 Juni var jeg hos den nye fastlegen min, og tok nye blodprøver. Den nye legen var helt fantastisk, og det var en totalt annen opplevelse å møte en som han, en som tok meg på alvor.
I dag var jeg for å få vite resultatene, og jeg hadde en TSH på 12!! Det var ingen antistoffer som foreslo at det var en betennelse, så jeg fikk begynne på Levaxin allerede i dag
Bare 25mg, men mye mer enn ingenting. Skal inn i august og endre dosen, og skal også inn til røntgen av skjoldbrukskjertelen for å utelukke struma eller knutestruma. Jeg hadde også lave verderier av B12, så fikk piller for det også 
Jeg er så sinnsykt overlykkelig
HURRA for en diagnose
Håper ting ser litt lysere ut snart
-
16-08-10, 13:30 #10
Første møte med nav - trenger hjelp!
Hei! Jeg har nå fått diagnosen hashmito thyroditt og skal snart øke levaxingdosen. Er foreløbig bare på 25 mikrogram.
Jeg har siden sist jeg skrev her inne på forumet vært helt utrolig slapp og dårlig, og har ikke kommet meg i arbeid etter at jeg måtte slutte den forrige jobben i mai. Jeg måtte slutte fordi jeg forsøkte å rette all energien jeg hadde mot å stå i alle fag jeg hadde på mitt siste år på videregående. Det greide jeg heller ikke. Så nå ligger jeg her.. Uten jobb, og uten gjennomført utdanning. Jeg er bare 19 år, og har ikke en krone på konto. Jeg bor sammen med min kjære gjennom to år, og han har vært den snilleste man kan tenke seg, og har forsørget meg i lang tid nå. Men slik kan det ikke holde på for alltid. Han skal ikke lide økonomisk av min sykdom.
Jeg må snakke med NAV om hva de kan gjøre for meg. Jeg maste på den forrige legen min i 5 år om lavt stoffskifte uten å ha bli trodd. Når jeg endelig byttet lege hadde jeg en TSH på 12, og var helt utslitt (mentalt og fysisk). Det er sykdommen som har kastet meg ut av arbeidslivet, og jeg er ikke ute etter å overleve på NAV. Så snart jeg har blitt frisk nok, så vil jeg rett ut i arbeid. Det er ikke noe jeg liker mer enn å være aktiv og arbeide. Jeg har jobbet siden jeg var 14.
Men jeg er livredd for å snakke med NAV. Jeg har hørt så mye vondt, og at i allefall Hypotyreose er en sykdom de bryr seg lite om. Er det noen der med tips eller erfaringer om hvordan jeg skal representere saken min? Hvordan jeg skal gå fram?
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat

Bokmerker