Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Tråd: Legen sier jeg er OK
Threaded View
-
13-05-10, 12:32 #24
Sv: Legen sier jeg er OK
Hei - du kommer fort opp i noen tusen på Balder. Bør nok regne med minst 2500,- for første konsultasjon slik andre skriver om her. Litt avhengig av hvilke prøver de vil ta. De fleste vanlige betales av trygdekontor. Det er imidlertid mulig å få en telefonkonsultasjon på Balder. Kjenner noen som har kontakt med Balder på denne måten. Du slipper jo reiseutgiftene. Link til et FB-forum der en har lagt ut om sin erfaring. http://www.facebook.com/group.php?gi...845&topic=6265.
Jeg husker ikke navnet, og finner det ikke igjen, men har lest på andre forum at det skal være en mannlig lege tilknyttet Aleris i Trondheim som skal være god på stoffskiftesykdommer. Du kan jo kanskje ringe dit? Da slipper du iallefall reiseutgiftene.
Jeg kikket imidlertid litt på de første innleggene dine med prøvesvar. Om fastlegen ikke vil være med på lavt stoffskifte om mener dine blodprøver bekrefter at du ikke har lavt stoffskifte bør jo alle andre diagnoser som har liknende symptomer også utelukkes. Om blodprøvene du poster er de eneste som er tatt det langt fra nok til å avkrefte andre diagnoser/sykdommer som kan ha samme symptombilde. Så her er det bare å starte med eliminasjonsprosessen
Mens du tenker deg om vedr. privatklinikk kan du jo forsøke å snu på det ovenfor legen. Hvis det ikke er stoffskiftet må det være noe annet som ikke fungerer. Få din vanlige lege til å rekvirere en del andre helt vanlige prøver som for eksempel total jenstatus - du har forhøyet S-Ferritin. S-Ferritin alene sier lite om alt og bør i alle fall taes sammen med noe så enkelt som en CRP. Høy S- Ferritin utelukker ikke jernmangel da det er et akutt fase protein som øker ved aktive prosesser. (f.eks. betennelser)
Be om å få tatt eksempel følgende i første omgang. Leger blir litt stressa av for mye på en gang:
S-Jern/TIBC, S-Jernbindingskapasitet, S-Jernmetning, S-Ferritin samt B-Hemokromotose , CRP for å se din totale jernstatus og utelukke Hemokromatose, og aktive betennelsestilstander i kroppen da du er sliten og trøtt.
I tillegg bør S-Kalsium, S-Magnesium, S-Selen, S-Sink, og gjerne alle andre mineraler og vitaminer. Noen av disse øker og andre synker ved stoffskiftesykdommer (som sekundærmarkører). Magnesium kan for eksempel bli høy ved hypotyreose. Sammen med disse bør P-PTH måles for å sjekke kalsiumstoffskiftet og at dine biskjoldbrukskjertler.
Det bør også gjøres flere blodprøver av elektrocytter og hematologi som for eksempel MCH, MCV, MCHC. For eksempel vil forhøyet MCV som ikke skyldes anemi bygge opp under diagnosen hypotyreose da forhøyet MCV som ikke skyldes anemi (som først kan utelukkes av full jernstatus) i mange tilfeller skyldes hypotyreose.
Kan poste mer siden om du er interessert men orker ikke mer akkurat nå.
Lignende tråder
-
Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!
Av minus i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 05-06-13, 20:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09 -
Helse- og omsorgsminister sier....
Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 07-05-09, 21:44 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01

Svar med sitat

Bokmerker