Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Her var det mye å ta tak i.
Jeg deler forsåvidt ingen av de logiske rekker som her fremføres.

"Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?" Men det er det jo ikke Anisa.

Anti-TPO er en test som tilbyr et visst regime som gjelder for denne testen.
Vi taler forbi hinanden, n`Finn. Vi taler ikke om det samme. Jeg skrev:
Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Visse fødevarer trigger antistofferne frem og forøger en igangværende betændelse i kirtlen og/eller andre steder i kroppen. Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?
Det jeg mener er, at såfremt man har antistoffer mod kirtlen, er det bedre ikke at trigge endnu flere frem med en "antistof-stimulerende" kost, fordi en intensivering af en autoimmun inflammation giver en hel del fysiske symptomer fra hele kroppen, der volder een mere ubehag i hverdagen, fordi den inflammatoriske process kan forårsage f.eks. lækage af væske i væverne (= ødemer) og kan stimulere nerver, med smerter til følge osv. osv.

En (kost)overstimuleret autoimmun inflammation mod f.eks. skjoldbruskkirtlen (eller andre organer) kan give folk symptomer fra kroppen generelt, med f.eks. feber, træthed/svaghed, svimmelhed, hovedpiner, madlede, muskelsmerter, ledsmerter osv. Og det er udelukkende derfor at det er bedre at undgå at trigge endnu flere antistoffer frem (intensivering af inflammationen) med et kosthold, der på en gang både reducerer kroppens thyroxin (goitrogene fødevarer) og stimulerer inflammationen (goitrogene fødevarer + høj GI/glutenholdige fødevarer). Set i denne sammenhæng er det bedre at have færre antistoffer end flere antistoffer og det er alene i denne sammenhæng at jeg nævnte:
Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000.