Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: Hva, kosthold?
Threaded View
-
25-04-10, 11:28 #7
Sv: hva, kosthold? :-s
Når man har hypothyreose OG spiser goitrogene fødevarer, fordi man tror på, at man selv kan finde ud hvad der fungerer for een, bliver man snydt. Når man har hypothyreose hvor man har en fortsat delvis fungerende skjoldbruskkirtel, døjer man i forvejen med underskud af thyroxin uanset at man er i behandling, der er jo pr definition underdoseret for de fleste vi kender her. Dvs. der er brug for mere thyroxin end der er til rådighed samlet fra kirtlens restfunktion og fra tabletterne.jeg blir egentlig bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser..
man skal ikke spise nøtter?
og man skal ikke spise soya?
og man skal ikke spise karbohydrater?
Goitrogene fødevarernes thyroxin-blokerende egenskab er ikke noget vi kan vælge fra eller til. Sådan er det bare og ønsker man at fortsætte med at spise thyroxin-blokerende mad er det ens eget valg, men så må man være klar over, at man spiser sig til en yderligere reduktion af egen restproduktion af thyroxin. Det er derfor ikke fair at forkynde, at det spiller ingen rolle, fordi det er netop det, det gør. Det forringer den i forvejen sårbar forvaltning af thyroxin i kroppen og dette er en kendsgerning, der står ikke til en diskussion.
Derudover skaber indtagelse af goitrogene fødevarer en uønsket, daglig variation i kroppens aktuelle behov for thyroxin, det er fuldstændig umuligt at regulere præcis nok med tabletterne. Som om det ikke var svært nok i forvejen, at regulere stofskiftet med tabletterne, bliver det endnu mere svært på goitrogen kost.
Her plejer der at komme et argument om, at det er underordnet med egen restproduktion af thyroxin fordi kirtlen er i forvejen syg og så er det derfor lige meget. Hvis det var lige meget, kunne man lige så godt løse problemet med at operere alle syge skjoldbruskkirtler bort og nøjes med at tilføre thyroxin udefra i tabletform....ønsker man at fortsætte med at spise thyroxin-blokerende mad er det ens eget valg, men så må man være klar over, at man spiser sig til en yderligere reduktion af egen produktion af thyroxin.
Alligevel inkludererer overblikket og behandlingen af en syg skjoldbruskkirtel en forventning om kirtlens restfunktion i en eller anden grad, man ikke kan vide hvad er, men man ved bare, at der er nogen restfunktion. Og så længe der fortsat findes en hormonproducerende restfunktion i skjoldbruskkirtlen - vil goitrogene fødevarer påvirke den.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Kosthold med Vigdis
Av Vigdis i forumet Helbred og kostholdSvar: 32Siste melding: 22-02-10, 19:35 -
Glutenfritt kosthold
Av Carro i forumet GlutenfrittSvar: 18Siste melding: 01-11-09, 13:42 -
Har kosthold noe å si?
Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 20-11-08, 20:49 -
Kosthold
Av Marit i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 20-05-07, 19:46 -
Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
Av Thyr i forumet Helbred og kostholdSvar: 11Siste melding: 14-08-06, 17:04

Svar med sitat
Bokmerker