Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: hva, kosthold? :-s

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Tja sier jeg bare.
    Hvis man har en betennelse i skjoldkjertlen blir den jo defekt. Det spiller liten rolle om det tar ett eller to år før den er defekt ?
    Øh... det ved jeg nu ikke rigtigt. Spiller det ikke en vigtig rolle, hvor længe man kan beholde størst mulig restfunktion i sin kirtel? Eller spiller det ingen rolle, at en betændelse i kirtlen kunne evt. hæmmes ved at undgå betændelse-stimulerende kost, i stedet for at fremmes af en betændelse-stimulerende kost?
    Hvis man har hatt en kjertelbetennese kan man jo ikkeødelegge kjertlen en gang til.
    Korrekt i alle de tilfælde, hvor kirtlen allerede er stendød. Men det er jo ikke alle kirtler, der er stendøde endnu, vel?
    Igjen - dette gjelder ikke oss, det gjelder de friske. De som ikke vil ha ødelagt sin fungerende skjoldkjertel.
    Denne logik gør alle hypothyreose-kostråd meningsløse. Med denne logik burde ingen raske spise nødder (for at fortsætte med at benytte dette eksempel), vel? Fordi iflg. denne logik fremkalder nødder betændelse i kirtlen, hvilket selvfølgelig ikke er korrekt. Visse fødevarer trigger antistofferne frem og forøger en igangværende betændelse i kirtlen og/eller andre steder i kroppen. Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?
    Sitat Opprinnelig skrevet av avath Vis post
    jeg leste det bare i forskjellige tråder her inne, at nøtter kunne øke betennelsen på skjoldbrukskjertelen...men jeg elsker nøtter, jeg vil ikke slutte å spise dem..skal vi ikke spise peanøtter?
    "Jeg vil ikke slutte å spise dem". Avath. Velvidende om effekten, har du selvfølgelig din personlig frihed til at spise hvad du har lyst til af både inflammatoriske og goitrogene fødevarer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Her var det mye å ta tak i.
    Jeg deler forsåvidt ingen av de logiske rekker som her fremføres.

"Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?"
    Men det er det jo ikke Anisa.

Anti-TPO er en test som tilbyr et visst regime som gjelder for denne testen. Man kan ikke tolke den utover disse rammer.
    10% av de testen viser positivt resultat på utvikler aldri hypothyreose.
    "Ingen" av disse klager over at de får det dårligere når antistoffene øker.

Testresultatet reflekterer ikke alvoret i sykdommen.
    En med 100 kan få ødelagt sin kjertel før en med 1000.
    Medisinere sier også at man ikke merker antistoffene, men effekten av dem. (at stoffskiftet reduseres)
    Jeg har ingen antistoffer som denne testen er følsom for, men jeg går ut fra at jeg opplever sykdommen på samme måte som om jeg ville hatt dem.
    Jeg har opplevd at leger ikke vet at det er forskjell på tolking av anti-TPO og TRAS - som jo reflekterer alvorlighet og brukes til å følge behandlingsresultatet.

Så skal man ikke utelukke at noen føler seg verre hvis antistoffene øker.
    Man kan utvikle overfølsomhet og allergi for nesten alle stoffer.
    Hva er forskjellen når immunsystemet reagerer på pollen og på kjertlen ?

Så er det faktisk sånn at friske mennesker får økt sin anti-TPO verdi når de spiser visse matvarer. Mange studier viser dette.
    http://www.endocrine-abstracts.org/e...a0014oc1.6.htm

Testen som i dag brukes for å avsløre Anti-TPO er ikke god.
    Den er belemret med at den også reagerer på andre stoffer enn det vi vil den skal reagere på.
    Derfor skal den ikke brukes slik at den alene avgjør om behandling bør igangsettes.

Til avat vil jeg jo bare si at hvis kjertlen din ikke virker og du er på full dose stoffskiftehormon og du heller ikke har hatt tendenser til at kjertlen vokser - trenger du ikke ta hensyn til om det er goitrogen mat du spiser.

Stuma har mange uavklarte årsaker - man kjenner ikke mekanismen fullt ut, men vet noe om hva som kan forårsake det. Og dette vil jo gjelde de som er i faresonen, noe man ikke er istand til å avklare.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Til avat vil jeg jo bare si at hvis kjertlen din ikke virker og du er på full dose stoffskiftehormon og du heller ikke har hatt tendenser til at kjertlen vokser - trenger du ikke ta hensyn til om det er goitrogen mat du spiser.
    Hvis, hvis, hvis.... Hvad med at tage det konkrete først....?
    Sitat Opprinnelig skrevet av avath Vis post
    21 åring som har gått på en stabil dose levaxin 50 mg i 3 år nå. noen dager har jeg energi som en vanlig person føler jeg, andre dager orker jeg så vidt å gå ut av sengen, og det er ikke så lett å åpne pensumbøkene...
    Avath kan ikke have overlevet i 3 år på kun 50 mcg/dag hvis hun IKKE havde en hormonproducerende restfunktion i sin skjoldbruskkirtel. Det betyder, at Avath har en restfunktion i sin skjoldbruskkirtel og så fald vil en goitrogen kost gøre Avath endnu mere syg end hun er i forvejen.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Her var det mye å ta tak i.
    Jeg deler forsåvidt ingen av de logiske rekker som her fremføres.

"Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?" Men det er det jo ikke Anisa.

Anti-TPO er en test som tilbyr et visst regime som gjelder for denne testen.
    Vi taler forbi hinanden, n`Finn. Vi taler ikke om det samme. Jeg skrev:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Visse fødevarer trigger antistofferne frem og forøger en igangværende betændelse i kirtlen og/eller andre steder i kroppen. Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000, ikk`?
    Det jeg mener er, at såfremt man har antistoffer mod kirtlen, er det bedre ikke at trigge endnu flere frem med en "antistof-stimulerende" kost, fordi en intensivering af en autoimmun inflammation giver en hel del fysiske symptomer fra hele kroppen, der volder een mere ubehag i hverdagen, fordi den inflammatoriske process kan forårsage f.eks. lækage af væske i væverne (= ødemer) og kan stimulere nerver, med smerter til følge osv. osv.

En (kost)overstimuleret autoimmun inflammation mod f.eks. skjoldbruskkirtlen (eller andre organer) kan give folk symptomer fra kroppen generelt, med f.eks. feber, træthed/svaghed, svimmelhed, hovedpiner, madlede, muskelsmerter, ledsmerter osv. Og det er udelukkende derfor at det er bedre at undgå at trigge endnu flere antistoffer frem (intensivering af inflammationen) med et kosthold, der på en gang både reducerer kroppens thyroxin (goitrogene fødevarer) og stimulerer inflammationen (goitrogene fødevarer + høj GI/glutenholdige fødevarer). Set i denne sammenhæng er det bedre at have færre antistoffer end flere antistoffer og det er alene i denne sammenhæng at jeg nævnte:
    Der er altså forskel i graden af fysisk/psykisk velbefindende, om man har anti-TPO på 10, 200, 1500 eller 20000.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Sv: Hva, kosthold?

Selvfølgelig kan du spise karbohydrater, men de sunneste er jo de med lav GI og med fiber og vitaminer og mineraler. Dette er et forum for mange forskjellige mennesker, og selv om noen påstår at man ikke kan spise karbohydrater så trenger ikke det ha rot i virkeligheten. Hvis du spiser egg og meieriprodukter hver dag så får du i deg nok proteiner, så bare slapp av.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva, kosthold?

Vel, det er jo ikke antistoffene som anti-TPO er følsom for som er ansvarlig for struma.
    Disse antistoffer er nedbrytende for kjertlen. Det ødelegger selve vevet kjertlen er oppbygget av.

TRAS, kan i likhet med TSH være ansvarlig for kjertelvekst.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Kosthold med Vigdis
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 32
    Siste melding: 22-02-10, 19:35
  2. Glutenfritt kosthold
    Av Carro i forumet Glutenfritt
    Svar: 18
    Siste melding: 01-11-09, 13:42
  3. Har kosthold noe å si?
    Av Kikkeline i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-08, 20:49
  4. Kosthold
    Av Marit i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 2
    Siste melding: 20-05-07, 19:46
  5. Kosthold - hva er bra og hva er ikke bra?
    Av Thyr i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 14-08-06, 17:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn