Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 51
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    237

Standard

Godt nyttår til deg og

Jeg fikk beskjed ev legen å mosjonere, men litt med måte. Jeg tror at man kan bli ganske dårlig hvis man presser seg for mye når man har stoffskifteproblemer og er i dårlig form.

Men fysisk mosjon er bra for oss - og min erfaring er at man trenger litt mindre medisin hvis man trener/mosjonerer regelmessig. (Likedan som med diabetes 1 og 2 hvor trening reduserer behovet for insulin.)

Men endringer i dosering bør jo selvsagt ikke skje uten oppfølging av lege...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Prøvene vil ikke bli bedre av å trene, heller teoretisk verre siden man teoretisk trenger mer stoffskiftehormon.
    Jeg vet om at de har fosket på vinter og kulde og arktis og TSH gikk noe opp om vinteren.
    Det går an å lete litt på www.pubmed.com .
    Det er noe om arctic eller antirctic og thyroid og lignende ting har jeg sett før.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg vil råde deg til å prøve deg litt frem og finne et par treningsformer som du trives med i lengden. så lenge du gjør andre ting enn det som er hverdagen din vil du ha utnytte av det helsemessig. det skal ike så mye til for å få det litt bedre.

for oss er det vanskeligeste å komme igang. da føles det ofte mye bedre når man faktisk har fått det til. en ridetur for meg på en dårlig dag er vidundermedisin på kropp og sjel, i alle fall for noen timer
    noen ganger er det også veldig hardt å trene. på slike dager tar jeg det veldig med ro og presser meg ikke så mye,men prøver å ikke sette meg i sofaen og bli der - alle monner drar, selv om det bare erå rusle litt rundt i hagen og fjerne visne blomster fra rosebusker og pelargonia...

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard allergi/matintoleranse og stoffskifte

Heisan!

Jeg har siden jeg startet med levaxin for halvannen måned siden vært ganske usikker på om jeg virkelig har lavt stoffskifte. Bruker nå 50 mikrogram og har ikke merket særlig effekt. TSH var 3,8 og T4 var 15 etter 6 uker på 25 mikrogram. Før behandling var TSH rundt 5 og T4 14/16.
    Har nå vært hos en annen lege som mener at årsaken til plagene mine og det lave stoffskifte kan være allergi/matintoleranse eller noe sånt. (Balderklinikken).

Så jeg lurer på om det er noen her som har erfaring med sånne allergi tester på overarmen, og ikke minst den blodprøven som skal analyseres i Tyskland?
    Kan lavt stoffskifte komme av mageproblemer/allergi?( er det verdt pengene.... )
    Har dessuten tatt blodprøver på DHEA-sulfat og kortisol nå. Er spent på hva de viser , om årsaken ligger i binyrene. Holder det med disse prøvene til å utelukke binyreproblemer?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kan ikke sare direkt på spørsmålene dine desverre, men Balderklinikken har behandlet mange av dem som er her på forumet med gode resultater virker det som. Tror du kan føle deg i rimelig gode hender der i forhold til stoffskiftet.

Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man kan selv bestille yorktesten. Tester for IgG antistoffer mot 116 forskejllige matvarer, inkludert antigliadin IgG (som er glutenintileranse)
    http://yorktestnordic.com/

Noen på det tyske forumet har fått den hos legen (privatlege).
    Noen følte seg bedre når de unngikk den maten de dikke skulle spise.
    (Tyskerne elsker pasta og aner ikke hva de skal ete ellers...)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg møtte samme "standardsvar" som deg da jeg hadde time hos en lege på Balder - det virker som det er en lege der som tolker absolutt alt av sykdom som matintoleranse...

Etter å ha lest litt om de blodprøvene, valgte jeg å takke pent nei både til dem og videre kontakt med denne legen. Dersom du vil finne ut av dette med matintoleranse er den beste og sikreste måten å gjøre det rett og slett å starte på (eliminasjons)diett. Det er den måten leger utreder matintoleranse på også. Det kan også være bra å sørge for sunne bakterier i tarmen (det fins "superbakterier" i helsekosten). Les mer:

http://www.mozon.no/php/art.php?id=348467

Du kan for eksempel kikke på disse sidene for å finne ut mer om matintoleranse:

http://www.foodintol.com/

http://www.foodcanmakeyouill.co.uk/

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

takk for tilbakemeldinger. Slitsomt når legene kommer med ulike forklaringer og at det ikke finnes en eksakt fasit. Jeg kommer nok til å ta allergiprøvene neste uke, jeg orker ikke gå og gruble i ettertid selv om det koster en del. Det er mulig det er jeg som er for utålmodig også, men klarer ikke slappe helt av med at det foreløpig bare kanskje er lavt stoffskifte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard

Hei.

Jeg har selv vært på Balderklinikken i forbindelse med stoffskifte. Ble også testet for matintoleranse (jeg tok den testen med sprøyter) - noe som ga utslag på enkelte ting.
    Begynte på "diett" og utelot det jeg ikke skulle spise. Dette begynner vel bli et par år sia.....i alle tilfelle så har jeg skeia ut en god del ganger og etter hvert lært meg hva jeg skal unngå. Det jeg tydeligvis reagerer mest på er sukker. Sukker slår meg helt ut.
    Spiser også minimalt med hvete (baker brød av spelt) - og har en mye mye bedre hverdag.
    Jeg vet det har vært mye diskusjon om dette med matallergi og testing - men i mitt tilfelle har jeg fått en bedre hverdag og har intet negativt si om det. Har også bare positive erfaringer med Balderklinikken.

Jeg har brukt massevis av penger på reiser til oslo, legetimer, helsekostprodukter etc etc - men jeg er av den oppfatning at er problemene store nok prøver man det meste for å finne en løsning på sine plager. I mitt tilfelle har det absolutt vært verd det.

Jeg prøvde også med levaxin til og begynne med - men hadde liten effekt av det. Bruker nu Armour og en liten dose levaxin i tillegg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

angående sukker, det er en del som nevner på utenlandske forums at de er diagnostisert for fruktoseintoleranse.
    Leste et annet sted at det også er vanlig ved irritabel tarm.
    Noe på norsk:
    http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=93558&subid=0

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn