Heisan!

Jeg ble operert for kreft i skjoldbruskkjertelen for fire uker siden. De fjernet hele skjoldbruskkjertelen, og lymfekjertlene rundt den, siden jeg hadde påvist spredning til en kjertel på venstre side. Operasjonen gikk greitt, og det vra mindre smertefullt enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. De første dagene var det vondt å svelge, men det forsvant gradvis. Stemmen er fortsatt ikke helt som den pleide, men de påstår dette bare er midlertidig.

Etter operasjonen hadde jeg lave kalkverdier en tid, men plagene var aldri store, og de lot seg korrigere med kalktabletter. Arret er ca. 15 cm, tvers over halsgropen og opp på den ene siden. Det er numment og litt irritert, men ser ut til å gro som det skal.

Hvis du får påvist kreft skal du sannsynligvis til radiojodbehandling om en tid. Det verste er ventetiden syns jeg, uten medisiner som erstatter det hormonet skjolbruskkjertelen produserte før. Jeg er midt i denne perioden, og har noen ganger store plager med lavt stoffskifte: trøtthet, muskelverk, tungsinn. Jeg har ti dager igjen til radiojoden, som innebærer isolat i tre døgn. Med en liten baby hjemme så tror jeg isolatet kunne bli tøft for deg, for min del høres det greitt ut - kjedelig - men godt å bli ferdig. Jeg vil bare ha det unnagjort slik at jeg vet hva jeg skal forhold meg til framover av ytterligere behandling eller medisintilpasning. Det føles som om livet er på "pause", man kan ikke planlegge noen ting...

Lykke til med operasjonen!